RWS Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Da er det vel i så fall boken det er noe i veien med siden tolkningene har rukket å dele opp fanklubben til 35 000 grener... Blir som om noen skulle laget et diktat der det løselig går frem at alle med litt lange neser skal fengsles, men tolkningen av det diktatet slår ut slik at noen gjør det og noen gjør det ikke... Hva er da vitsen med diktatet? Et slikt diktat ville jo (bortsett fra at det sier noe som er helt borti natta...) uannsett blitt renskrevet slik at alle hadde den samme forståelsen for hva som sto der. Hvorfor har ingen gjort dette med bibelen lurer jeg på? Kristne er jo ikke lenger "kristne" på grunn av nettopp den tolkningen av blekka, som er utrolig diffus og utflytende. (Bortsett fra de som ikke liker homoer da, for da er de enige som tyver på et marked om tolkningen av det...) Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Noen siterer Bibelen, andre siterer Richard Dawkins. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Noen siterer Bibelen, andre siterer Richard Dawkins. Syntes du det blir det samme? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Det er jo ikke helt det samme, men jeg synes det var morsomt å påpeke det. Og en viss likhet kan man finne noen ganger. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Det er jo ikke helt det samme, men jeg synes det var morsomt å påpeke det. Og en viss likhet kan man finne noen ganger. Jada, kan være enig i at Dawkins noen ganger tar litt vel hardt i, men jeg liker fyren for det jeg. Det jeg syntes er fint med Dawkins er at han ikke er redd for å få en debatt om dette og belyse ting og tang som i alt for mange år har vært tabu å røre, liksom "forbudt" å snakke høyt om. Han tørr å si i fra og er ikke redd for å møte hvem det skulle være i den andre leiren for å kjøre en diskusjon og den ærligheten og åpenheten tiltaler meg. Syntes det er suverent at ateisme har fått et ærlig ansikt i en mann som har en meget dyp forståelse for natur vitenskap, ateismen trenger slike. Var det ikke Dawkins og Hitchens som trakk selveste paven for retten her for en stund siden, der de anklaget paven som medskyldig i sex skandalen som ble rullet opp i Irland? På sett og vis er jo paven medskyldig, da han har visst om dette i åresvis... Nå er det kanskje litt sent å dra den forrige paven for retten, men absolutt på høy tid at noen trekker de "hellige" geistelige ned på et nivå der de hører hjemme, Skulle vært gjort for årevis siden slik de holder på... Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg kan ikke si jeg er særlig overbegeistret for noen av dem. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Feil. "Jeg tror ikke på Gud, men måten han framstilles på i skriftene minner mer om en ond person framfor en god en. Skulle han så eksistere, vil han i mine øyne være ond." Så de som tror på ham og mener at han er god har altså misforstått skriften? Nei, de er selektive, og dømmer gud utifra den delen hvor gud framstilles som god, og lar være å vurdere de delene der han framstilles som en blodtørstig barnemorder. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Tråden har ingen definert problemstilling, ei bare et uttrykk om at gud er god. Dette passer bedre i prekestolen. Noen egen dedikert tråd er det ihvertfall ikke grunnlag for all den tid retningslinjene for oppretting av tråder i dette forumet ikke etterleves. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg