Gå til innhold

44 stemmer

1. 1. Er gud god?

Anbefalte innlegg

Richard Dawkins hevder at:

The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gir det mening at en ikke troende trekker konklusjoner om en Guds nivå av godhet?

"Jeg tror ikke på Gud, men i mine øyne er han ond."

"Jeg tror ikke på Gud og jeg bryr meg heller ikke om at kristendommen stort sett bygger på det nye testamentet. Gud er forsatt ond."

Om man konkluderer med at Gud er ond basert på tekstene i det gamle testamentet så vil man vel også indirekte godta at bibelen er Guds ord og teksten er beviset for Guds eksistens?

De som tror på ham ser vel på ham som god. Ergo ser jeg liten grunn til å trekke noen annen konklusjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er den jødiske/kristne guden vi snakker om så er han ikke beskrevet i sin egen bok som god nei... Sjalu, hevngjerrig, maktsyk og tilbednings kåt er bare fornavnene på denne guden og når en ser hvordan han, i følge sine siste tilhengere, har feilet når han lagde menneskene så kan en begynne å lure på hvor lur denne guden er også... Jeg mener, først druknet han etter sigende alle unntatt noahs familie på 8 og når ikke det virket så sendte han seg selv for å frelse verden og oppfant den lammeste historien av alle, kanskje bare slått av islam og senere morminerboka/scientologene, detfanklubben hodeløst myrdet folk for fote i navnet til denne gode guden for å få skeptikkerne til å tie stille... Nei, det er som jeg sier, dette er ikke en gud som er verdig min tilbedelse og det så fulgte med bærereim og bruksanvisning på kjøpet..

Helt klart en gedigen bløff, bygget opp på påstander uten flik av hverkan bevis eller annen sannhet. Og dette tror folk er en god gud å tro på? Jøss....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hvis det er den jødiske/kristne guden vi snakker om så er han ikke beskrevet i sin egen bok som god nei... Sjalu, hevngjerrig, maktsyk og tilbednings kåt er bare fornavnene på denne guden og når en ser hvordan han, i følge sine siste tilhengere, har feilet når han lagde menneskene så kan en begynne å lure på hvor lur denne guden er også... Jeg mener, først druknet han etter sigende alle unntatt noahs familie på 8 og når ikke det virket så sendte han seg selv for å frelse verden og oppfant den lammeste historien av alle, kanskje bare slått av islam og senere morminerboka/scientologene, detfanklubben hodeløst myrdet folk for fote i navnet til denne gode guden for å få skeptikkerne til å tie stille... Nei, det er som jeg sier, dette er ikke en gud som er verdig min tilbedelse og det så fulgte med bærereim og bruksanvisning på kjøpet..

Helt klart en gedigen bløff, bygget opp på påstander uten flik av hverkan bevis eller annen sannhet. Og dette tror folk er en god gud å tro på? Jøss....

Gud fant på en lame historie om seg sjøl? Hører jeg at DU aksepterer kristendommen? :tease:

Made my day :rofl:

Nei det var slemt. Gud er god my ass forresten!

Endret av Muffinss
Lenke til kommentar
Gir det mening at en ikke troende trekker konklusjoner om en Guds nivå av godhet?

Jeg tror ikke på Sauron heller, men jeg kan godt diskutere om han er god eller ond, jeg kan også diskutere og mene om Donal Duck har et raseri problem basert på det jeg har hørt, sett og lest om han

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på Sauron heller, men jeg kan godt diskutere om han er god eller ond, jeg kan også diskutere og mene om Donal Duck har et raseri problem basert på det jeg har hørt, sett og lest om han

La oss likestille Gud og Donald Duck så danner vi grunnlaget for en god diskusjon.

Er man ikke troende og bruker en bokstavlig tolkning av bibelen(old testament) til å konkludere med at Gud er ond så er man i mine øyne ignorant og har misforstått konseptet Gud.

Lenke til kommentar

La oss likestille Gud og Donald Duck så danner vi grunnlaget for en god diskusjon.

Er man ikke troende og bruker en bokstavlig tolkning av bibelen(old testament) til å konkludere med at Gud er ond så er man i mine øyne ignorant og har misforstått konseptet Gud.

Gud er ikke god fordi gud er ikke virkelig.

Lenke til kommentar

Synes Richard Dawkins sin beskrivelse av bibelguden er veldig passende...

The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.
Endret av Myagos
Lenke til kommentar

"Jeg tror ikke på Gud og jeg bryr meg heller ikke om at kristendommen stort sett bygger på det nye testamentet. Gud er forsatt ond."

Feil.

"Jeg tror ikke på Gud, men måten han framstilles på i skriftene minner mer om en ond person framfor en god en. Skulle han så eksistere, vil han i mine øyne være ond."

Lenke til kommentar

Feil.

"Jeg tror ikke på Gud, men måten han framstilles på i skriftene minner mer om en ond person framfor en god en. Skulle han så eksistere, vil han i mine øyne være ond."

Så de som tror på ham og mener at han er god har altså misforstått skriften?

Lenke til kommentar

Feil.

Så de som tror på ham og mener at han er god har altså misforstått skriften?

Problemet er vel jesus brillene tenker jeg... og hvor forelsket de er i jesus når de leser bibelen. (Noe jeg har inntrykk av de færreste kristne har gjort...)

De brillene farger åpenbart alt som står der rosenrødt og det som ikke lar seg farge tar det feige ordtaket "guds veier er uransakelige" seg av...

Eller hva tror du? Syntes du at GT, (og NT) fremstiller en god, snill og tenksom gud som liker å planlegge ting skikkelig før han foretar seg noe? Minner mer om en hormon proppet The Sims spillende trettenåring enn noen klok, allmektig og god gud for meg ihvertfall...

Lenke til kommentar

Her har en blogger prøvd å finne svaret på hvor mange personer gud har drept.

How many has God killed?

But sometimes the Bible tells us exactly how many were killed by God. Here's a list of those that I can find. (If you find any that I've missed, let me know and I'll add them to the list.)

So far I come up with a total of 2,391,421 (not including, at least in some cases, women and children).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eller hva tror du? Syntes du at GT, (og NT) fremstiller en god, snill og tenksom gud som liker å planlegge ting skikkelig før han foretar seg noe? Minner mer om en hormon proppet The Sims spillende trettenåring enn noen klok, allmektig og god gud for meg ihvertfall...

Hvordan bibelen fremstiller Gud er for meg totalt irrelevant. Jeg kan lese bibelen og tolke den bokstavelig. Jeg kan så gjøre meg opp en mening om Gud er god eller ond basert på denne tolkningen. Konklusjonen jeg kommer med vil da forutsette at jeg skaper min egen Gud som skiller seg fra den guden man finner i de fleste kirkesamfunn. Gudene vil jo da være skapt på forskjellige premisser og dermed forskjellige. Men dette her kan man jo dra veldig langt og si at hver enkelt har sin egen tolkning av hva Gud er. Noe som kanskje har noe for seg og dermed blir det korrekt men også meningløst å konkludere med at Gud er ond(eller god).

At man opererer med ulike definisjoner på Gud ser man jo i denne tråden. Det jeg ser på som Gud(Vesen som kristne tror på) er åpenbart noe helt annet enn det andre ser på som Gud(Ond tenåring som spiller the sims).

Hvem skaper basisen for Gud? De som tror på ham eller de som ikke tror på ham og mener at alt som står i en 2000år gammel tekst skal tolkes bokstavlig? Jeg ønsker virkelig å tro at det er førstnevnte. Skal jeg forstå Gud så må jeg forstå ham utifra de som tror på ham, ikke utifra en bok som har mange millionær ulike tolkninger.

Men jeg ser at dette synet åpenbart ikke har noen gjennomslagskraft.

Endret av Tå.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...