Gå til innhold

Arvet aksjer, hvordan selge fortest mulig.?

cmi

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg arvet aksjer etter en i familien min, aksjene er i familie firmaet som min onkel nå styrer og har aksje majoriteten i, han er en sleip jævel for og si det rett ut, og styrer med utrolig mye lure løsninger og bakveier for og lure oss andre som har aksjer i firmaet, det står i arvekontrakten at han har første rett på og kjøpe aksjer, men jeg vil ikke sitte med aksjene i mange år fremover (aksjer for ca 3,5 mill). Dette er et entrepniør firma. Hvordan kan jeg få solgt aksjene min fortest mulig unna? Enten ved og ta igjen eiendeler og verdier i form av tomter/boliger. Og hva er den lureste måten med tanke på skatter og avgifter? Trenger sårt hjelp, da jeg er dritt lei min onkel!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada advokat er på saken, men prøver og lære litt om dette her selv, og snappe opp noen inner tiere! Jeg har onkelen min langt opp i halsen, og nå vil jeg bare gjøre livet hans så surt som overhode mulig!

Lenke til kommentar

Er det slik at du ikke vil selge til onkelen din?

I så tilfelle må du komme utenom testasjonen som sier at onkelen din har forkjøpsrett på aksjene.

Alt etter ordlyden i testamentet kan dette gå begge veier, men hvis det står at onkel har forkjøpsrett, så skal det nok noe til å unngå dette.

Lenke til kommentar

Et fett om han kjøper eller andre, bare jeg får solgt fort, det som er med han er at han påstår han kan bestemme når han skal kjøpe og ikke, jeg mener at om han sier nei til meg og kjøpe en gang så har han mistet første retten den gangen, det er vel så at jeg kan velge hvor mye og når jeg kan selge?

Lenke til kommentar

Forkjøpsrett betyr vel bare at han kommer foran i køen hvis det står mellom han og en evt. annen selger. Si at du får et tilbud fra en kjøper, så kan onkelen din kjøpe hvis han tilbyr samme kjøpssum.

Jada advokat er på saken, men prøver og lære litt om dette her selv, og snappe opp noen inner tiere! Jeg har onkelen min langt opp i halsen, og nå vil jeg bare gjøre livet hans så surt som overhode mulig!

Hehe, skjønner;) Lykke til!

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel om aksjene vil gi godt med utbytte og om det er rimelig å tro at de vil øke i verdi.

Om onkelen din er en slu luring som prøver å lure de andre aksjonærene så kan vel dette by på en utfordring i forhold til salg.

Vis meg noen regnskapstall så legger jeg kanskje inn et bud :D

Lenke til kommentar

[quote name='Hugo_Hardnuts' date='10. juni 2010 - 12:27' timestamp='1276169225'

Hehe, skjønner;) Lykke til!

FD

Hevntanken må du bare legge av deg. Gjør det som er best for deg, ikke tenk på noe annet. Blir bare mer trøbbel.

Uten å vite detaljene i arvekontrakten, så gir en forkjøpsrett, som det ble nevnt her, kun en mulighet til å gå først i køen når du velger å selge. Tidspunktet er opp til deg å velge.

Problemmet med ditt salg, er først og fremst at en annen person må være intressert i å kjøpe de problemmene du har. En liten andel i et familieide selskap høres ikke særlig attraktivt ut.

For å gjennomføre salget trenger du bare en kjøper. Signer en kjøpskontrakt. Overfør aksjer. Det som er utfordringen din er å finne en kjøper.

Hvordan finne en kjøper? En annen eier? En sm i dag har en liten andel? Eller hva med å selge til hovedaksjonær?

Fins det et annet firma i den samme bransjen som kan være intressert?

Prøv en annonse i DN.

Det fins også flere firmaer som driver med en rådgivning ovenfor småsselkaper og eiersikfte. Disse kan sikkert også være behjelplige med å finne en kjøper.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...