MartinF Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Hola, da var det dags for muntlig eksamen og jeg ble trukket i norsk. Ikke mitt sterkeste fag, og temaet er det soleklart største kapittelet i hele boken, så kunne trengt litt input fra smart sjeler her på forumet. Tema: Det moderne prosjektet Oppgave A (foredrag): Norske forfattere i samfunnsdebatten fra 1870 - 1900. På hvilken måte bidro forfatterne i perioden 1870 til 1900 til "det moderne prosjektet"? Oppgave B (utspørring): Norsk språkpolitikk i samfunnsdebatten fra 1880 - 1940. Takker for alle innspill Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Har en oppgave som ligner på B: Språk i samfunnsdebatten i Norge på 1900-tallet. Eneste jeg kommer på nå er å trekke inn nasjonalismen, rettskrivingsreformene og sidemålsdebatten... faen for en tørr oppgave. Lenke til kommentar
plukkfisk Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) overordnet tema hos meg er også det moderne prosjektet, jeg trakk "kvinner i litteraturen" som underordnet tema. jeg prøver å finne ut hvordan det moderne prosjektet gjenspeiles i kvinneskikkelsen Nora i Ibsens skuespill Et Dukkehjem, samt jentene Hamsun skrev om i leserinnlegget Bonde. jeg sliter bittelitt med den siste, klarer å trekke ut det essensielle men ikke å utdype. om noen har noen tips, kom gjerne med dem, haha. skulle gjerne hatt en språkoppgave eller noe litt mer spesifikt. det moderne prosjektet er så merkelig for meg. forresten, lykke til alle sammen! Endret 10. juni 2010 av plukkfisk Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Hvordan går det med folket? Selv så har jeg ikke jobbet så alt for hardt enda, men er ferdig med selve innledningen min ang. hvordan "det moderne prosjektet" startet. Har også oppsummert "Amtmandens Døtre" av Camilla Collett som en av de tre tekstene jeg velger å ta frem i foredraget. Har også funnet ut at 10 minutter er egentlig sinnsykt lite, og jeg blir sikkert nødt til å kutte ned på ting når jeg er ferdig. I tillegg fant jeg denne posten som har noen gode poenger: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1119774&st=0 Lenke til kommentar
GSAA Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Fikk en oppgave om modernismen. Vi skal finne problemstilling selv og problemstillingen skal henge sammen med dette kompetansemålet i læreplanen: "gjøre greie or den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag." læreren vår sier at vi bør fokusere på en lyriker og presentere modernismen gjennom ham. Sigbjørn Obstfelder var en av Norges første modernistiske diktere og derfor tenkte jeg å velge ham. Kan dette være en grei problemstilling?: "Hvordan påvirket Sigbjørn Obstfelder modernismens utvikling og spredning i Norge, og hvilke modernistiske trekk preges Obstfelders lyrikk av?" For tynt? Jeg ligger på 4 i norsk muntlig standpunkt og vil helst opp til 5 på eksamen. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Oh God, ti minutter er så sinnsykt lite. Nå gikk jeg igjennom det jeg har veldig raskt og er allerede oppe i 7,5 min, og jeg har fortsatt en tekst til jeg skal snakke om... Faen Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Sitter her selv med: Foredrag - Realisme i norsk litteratur VELDIG enkelt for min del, hadde om realismen i særemnet mitt som jeg fikk 6'er på Utspørring - Det norske språket i forandring Litt verre, men greit nok. Drar inn både muntlig og skriftlig språk, globalisering og riksmål/landsmåls debatten blir nok dratt inn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå