Gå til innhold

Kutte ut PSU-vifte når PC utelukkende skal brukes som ruter?

Anbefalte innlegg

Har fått tak i en Packard-Bell MultiMedia CLE 1232 (Pentium MMX 233MHz, 16MB EDO SIMM), som jeg nå har "omskolert" til en slags ruter. OSet jeg har valgt til denne oppgaven er Windows 98 SE i kombinasjon med den innebygde internettdelings-funksjonen (ICS). Bare for å si det med en gang: Vennligst ikke kom med kommentarer om at Linux hadde gjort denne jobben så veldig mye bedre enn Win98SE. Jeg er fornøyd med sistnevnte, og trenger ikke alle de ekstrafunksjonene pingvinen Tux kan tilby. Ikke la dette ende i en ny, meningsløs Linux vs Windows-diskusjon...

Av modifikasjoner har jeg fjernet modem + lydkort og erstattet dem med et nettverkskort (3Com 3C509 Combo 10Mbit, ISA) og et ISDN-kort (Wisecom WS-128PS3, hadde et lite h3|v373 å skaffe drivere til denne. Skal erstattes med enda et nettverkskort når jeg får ADSL). Begge disse kortene fant jeg forøvrig liggende og slenge i et lagerlokale på jobben, og det var tydelig at de ikke var blitt brukt på en stund. Men de fungerte helt OK da jeg fikk satt dem inn i maskina og lagt inn drivere. Videre har jeg fjernet CPU-kjøleren (en blå CoolerMaster-sak med en støyende 40mm vifte) og erstattet denne med en svær kjøleribbe (5cm høy) som jeg rippet fra en ødelagt IBM Aptiva som jeg også fant på jobben.

Dette systemet gjør jobben glimrende, IP-adresser blir delt ut til alle PCene koplet til (via en svitsj) og de får internett-tilgang. Har satt HDen til å slå seg av etter 3min, slik at jeg får kuttet ut også denne støykilden (maskina skal stå på 24/7). Da har jeg bare igjen PSU-vifta, som etter min mening bråker litt for mye. Prøvde å bytte denne med en Papst 8412 N/2GL, men av en eller annen grunn tok PSUen knekken på denne vifta - det luktet iallefall svidd etterpå.

Så det hele koker ned til følgende: Ettersom PCen kun skal fungere som en internett-ruter og dermed IKKE skal kjøre tunge applikasjoner, samt at all unødvendig hardware er koplet ifra - Er det mulig å kjøre PSUen vifteløst uten at systemet blir overopphetet? Hadde vært meget bra om dette hadde vært mulig, da alle PCene mine står i soverommet mitt, og det som kjent er ganske så trangt på hybel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så går det vel an å kjøre vifteløst, men kjøp en ny papst-vifte og noen "sukkerbit-koplinger" og fest ledningene på den røde og gule ledningen i en av kontaktene der det er gul/sort/sort/rød (fire) ledninger på, sånn til hardisk/cd-rom etc, da får du 7volt og det vil si nær halv hastighet på vifta og det er bra nok. evnt så kan du kople den gamle vifta på samme måten, eller mellom svart og rød eller mellom svart og gul, da får du enten 5 eller 12 volt, 12 volt har den nok fra før så da blir det liten forskjell og 5volt er ofte for lite til at den starter om den er slitt, er den slitt så kjøp en ny eller bruk en vifte fra en strømforsyning på jobben som jeg tipper du har tilgang på.

Lenke til kommentar

bytte ut med en stillegående ville vel jeg gjort, mista nettopp en PSU selv pga at vifta døde.

og, jeg veit du ikke egentlig ville høre dette men;

når du får deg ADSL, så bytt til Coyote-linux floppy, er linux som er strippa helt ned, får plass på en diskett, og fungerer helt perfekt som en router,

kjører dette på en p166 selv.

eneste som "bråker" i den er psu-vifta også, og seff floppyen når os'et loades inn i ram'n..

du kan vel iallefall ta en titt på coyote-linux da ;)

http://www.coyotelinux.com/

velvel, kanskje ikke så hjelpsom post men. greit å dele litt av det man vet :p

Lenke til kommentar

Uhm... Er det noe jeg ikke får med meg her?

Ettersom PCen kun skal fungere som en internett-ruter og dermed IKKE skal kjøre tunge applikasjoner, samt at all unødvendig hardware er koplet ifra - Er det mulig å kjøre PSUen vifteløst uten at systemet blir overopphetet? Hadde vært meget bra om dette hadde vært mulig, da alle PCene mine står i soverommet mitt, og det som kjent er ganske så trangt på hybel...

I stedet for å bruke tid og penger på gjøre denne maskinen stillegående, er det ikke bedre å legge ut noen hundrelapper på en vanlig ruter? Jeg vet ikke hvordan det er med rutere på ISDN, men du sier jo også:

Skal erstattes med enda et nettverkskort når jeg får ADSL

http://www.databutikken.com/no/default.php...p?artId=NGRP614

Skulle tro noe sånn som dette er både vakrere, mer stillegående, produserer mindre varme, og tar mindre hybelplass. Mindre brannfarlig enn ett moddet PSU og bruker mindre strøm også. Og det finnes vel tilsvarende produkter for ISDN, se etter dem på QXL nå som folk hopper over på ADSL.

.tommyb

Lenke til kommentar

en ferdigløsning til røffly 350 spenn hos komplett er nok i alle tilfeller bedre enn en win98-maskin som ikke gjør annet enn å dele nett.

når det er sagt (og ja, jeg vet du ikke vil høre det), så fins det mange utrolig geniale linux distroer nettopp for dette formålet, og mange av de trenger du ikke store tekniske kompetansen for å fikse, titt på clarkconnect, smoothwall, floppyfw, ipcop etc

om man gidder å ta seg det bryet, så er den mye mye hendigere enn noen ferdigløsning...

Lenke til kommentar
en ferdigløsning til røffly 350 spenn hos komplett er nok i alle tilfeller bedre enn en win98-maskin som ikke gjør annet enn å dele nett.

quote]

og nå i denne "strømkrisa" så kan du jo tenke litt på at en

liten router boks ikke bruker mange watt.. :wink:

Lenke til kommentar

vel, etter hva jeg vet (og det er faktisk ingenting, det er hva jeg har hørt) er oppgaven som ruter ingenting for en pentium maskin.

så hva med å: dra ut alt unødvendig av kort, dra ut harddisk og heller bruke diskett os, klokke ned prosessoren og alle volt-instillinger på hket.

så sikrer du deg minimalt effektforbruk, så kan du eksperimentere med vifteløst system

Lenke til kommentar

Enig i de viktigste poengene her.

W98SE er for stort til oppgaven, større = flere potensielle sikkerhetshull. Du vet de er der ute et sted :p Dessuten er W98SE alt for sårbart, Windows 9x er ikke bygget for sikkerhet. Må du gjøre dette, bruk W2K. Som er enda større, men iallefall designet for en skvett sikkerhet.

Uten å nevne l-ordet, finnes det varianter av *kremt* enkelte operativsystem som 1) kun trenger diskdrive og 2) er spesialdesignet for at det skal settes opp som en ruter og derfor ikke så veldig mye å sette seg inn i. Harddisk - lagringskapasitet = støy + bråk

Uansett, JEG ville ikke brukt et sånn system. Såvidt jeg får sove når jeg lar denne ene maskina stå på om natta mens leverandørene skoggler av strømprisene. Mye bedre med en liten ruterbox.

Be warned, though. Min *vakre* Netgear 614 virker ikke lengre pga. buggy beta firmware.

tbe#

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...