Gå til innhold

2Spm: 1. 3dmark Score - 2. PCn fryser

Anbefalte innlegg

Før noen begynner å akke seg over "3DMark scoren og alt det tøvet" La meg bare stille noen spm. Stiller 2stk på samme posten, liten vits i å lage 2.

På denne maskinen:

MSI HK

XP1800+

SDRAM TwinMos 512 X 2

Sapphire Radeon 9700 nonPRO @ (310-297)

Burde jeg være fornøyd med 4322 poeng, grunnen til at jeg spør er hvis det er noe feil på PCn som gjør at jeg burde få mye mer. Som sagt jeg bare lurer.

Et annet spm, Når jeg spiller Planetside (Stort online spill) og stenger spillet ligger CPU temp på 70/75 grader ca. ++ Men noen ganger henger spillet seg, dvs PCn hegner seg, og jeg må bruke manuell restart knapp.

Så jeg lurer: Er det fordi CPUn blir for varm? (har endre BIOS til shutdown ved 85 grader) (Viften på CPUn er en billig Igloo Silent Breeze)

Kan det være skjermkortet som blir for varmt? (jeg har 4disker i boksen men 5vifter tror det skal holde.

Jeg kjente litt rundt på HK og det er noen små kjøleribber som er glovarme.

Håper det var nok info til noen svar.

Noen data eksperter som har noen råd.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#1 : Jeg mener at 3dmark scoren din ser helt normal ut, sålenge det er 3dmark03 det er snakk om :p

#2 : CPU tempen din var temmelig høy, og dette kan føre til ustabiliteter, se om viften har skikkelig kontakt med cpu, har du nok kjølepasta på? og hvis det ikke ordner seg kan du vurdere en ny kjøler.

På min gamle T-Bird 1400 hadde jeg en kjøler med 2vifter som skulle klare opp til XP2700+, og da lå tempen på 70-750 grader, og maskinen var ustabil.. så byttet jeg til en kjøler som taklet max Athlon 1400, og vips, så lå tempen på 30-45 grader... Snodig fenomen, som jeg ikke har noen forklaring på

Lenke til kommentar

#2 : CPU tempen din var temmelig høy, og dette kan føre til ustabiliteter, se om viften har skikkelig kontakt med cpu, har du nok kjølepasta på? og hvis det ikke ordner seg kan du vurdere en ny kjøler.

1. Scoren virker riktig den.

2. Ta av kjøeribben, rensk bort gammel kjølepasta med sånn ørerenser pinne sak og litt rødsprit eller isopropanol på. Når det er helt rent så tar du på et tynt med med kjølepasta, helst Artic Silver 3. Du får det håpe det hjelper. Og vurdere å kjøpe ny vifte hvis temperaturen ligger på 70-75 grader synes jeg er å ta for svakt i. KJØP NY KJØLER!!!

btw, hvilken kjøler har du? Hvis du vet det så finner vi nok ut om den er dårlig festet eller om den rett og slett ikke kjøler nok.

Lenke til kommentar

du hadde ein meget fin score dersom det er 3dmark03 ja...

eg har xp2400@2800 og sapphire Radeon9700 non-pro. og 1 stk minnebrikke 512 DDR , men kommer ikkje over 4000...har prøvd fleire ganger...kjem berre til 3940 ol...

4200 med 9700np, XP1800 og 1024SDram. EG burde vel få meir enn lusne 3900 da...eller?

har mistenkt minnebrikken min...det er ei såkalt nameless brikke som eg kjøpe på komplett...tenkte eg skulle kjøre memtest86 når eg får tid.. :roll:

tips til ny kjøler: Thermaltake Volcano 911

de bråker forferdelig på full guff, men eg har stilt den ned (volc9) til eil eit nivå som er akseptabelt og har 40 grader konstant ved bruk av IE og andre desktop-program.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg har byttet goop på CPU, nå ligger den på 51 idle.

Feilen på spillet var tydligvis skjermkort overopphetning, har nå klokket det ned, men husker ikke hva fabrikk innstillingene på kortet var(core og minne), noen som vet? Sapphire Radeon 9700 (non PRO)

BTW. det med 3dmark scoren (03 ja) Jeg har klokket skjermkortet. Dvs samme utstyr som deg, men PRO settings.

Lenke til kommentar

På min gamle T-Bird 1400 hadde jeg en kjøler med 2vifter som skulle klare opp til XP2700+, og da lå tempen på 70-750 grader, og maskinen var ustabil.. så byttet jeg til en kjøler som taklet max Athlon 1400, og vips, så lå tempen på 30-45 grader... Snodig fenomen, som jeg ikke har noen forklaring på

WOW! bra vifte! fra 750 til 45 grader... kanskje jeg burde skaffe meg en sånn en :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...