Gå til innhold

Se bilder knipset med Iphone 4

Anbefalte innlegg

Antall megapixler har like mye å si for bildekvalitet, som størrelsen på hanskerommet i en Ferrari avgjør hvor fort den går.

Skjønner poenget ditt og som fotograf er jeg jo enig i tankegangen om at megapikselrace er det dummeste som finnes, men det er ikke vits i å overdrive. En ferrari med 0 hanskerom går like fort, men jeg ville aldri hatt en mobil med 0 piksler :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir spennende å se hvor bra det blir under "normale" forhold. Et godt kamera er ett stort pluss i margen hos meg. Da gjennstår det bare å løse problemet med at den ikke har FM radio. Noen som vet om det kommer 3.parts dongle løsninger for FM radio?

Lenke til kommentar

Hm, min tanke om bildene:

1) (som nevnt tidligere) - Man kan ikke sammenligne epler og pærer :-) Kameraer må jo testes under samme lyssetting (helst i "lab")

2) Jeg synes Nokia sine bilder var best kvalitet, etterfulgt av Satio.

Når det kommer til Samsung, var jo denne rimelig overeksponert og blass.

Iphone sin hadde jo kurvene justert helt i tak og helt i bunn (utrolig stygge kontraster).

Alle vet jo at tv-apparater gjerne sendes ut med helt "feile" farger. Dette er pga. når du går i butikken, så ser du en tv med mye farge.. ved siden av står gjerne en litt blassere tv.

Du føler da at den med mest fargemetning er en bedre tv, om du ikke har noen gode referanseområder i det de viser.

De pleier ofte også å vise noe som ser veldig bra ut med for mye farger.. t.d. tegnefilmer, fotball (gress), o.a.

Jeg mener derfor at Iphone sine reklamebilder ser helt på bærtur ut. Selv om det er eksponert bra, virker det justert helt crazy! Det er nok mange som vil føle subjektivt at de bildene er "finest", men de er egentlig veldig dårlig (teknisk sett). Det er ikke en reell reproduksjon. Det blir litt som å se på oppkast av HDR, av en som ikke vet å begrense seg selv.

Lenke til kommentar

Personlig grøsser jeg når jeg ser bildene fra iPhone 4. Jeg kan imidlertid ikke tenke meg at det er slik bildene ser ut rett fra kameraet, eh... iPhone, uten at de har blitt redigert. Men ser jo ut som om det er mange som vil ha bildene slik, når til og med artikkelforfatteren sier "under forutsetning av at Apple faktisk ikke har rørt bildene etter at de ble tatt med telefonen er dette de beste bildene vi har sett fra en mobiltelefon så langt." Det er muligens noe mindre støy og pikselering på disse bildene, men hva hjelper det når fargegjengivelsen er så skrekkelig?

Uansett, det er jo en umulig oppgave å vurdere hvilken mobil som tar best bilder på bakgrunn av disse bildene. Ikke bare er det forskjellige motiver, men de er også tatt under helt vidt forskjellige forhold. Bildet tatt med Samsung Pixon 12 kan for øvrig ikke åpnes i større størrelse, og dermed umulig å vurdere.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...