Gå til innhold

Virus!!!

Anbefalte innlegg

hei..

fikk opp virusadvarsel fra Norton anti virus programmet hvor det sto:

Objektnavn: C:WINDOWSsystem32aupdate.exe

Virusnavn: Backdoor.Trojan

Utført handling: Kan ikke reparere denne filen (når jeg trykket ok, kom) "fikk ikke tilgang til filen"

hva skal jeg gjøre?? har hørt litt om Trojaner men vet ikke helt hva det er og hva det gjør??? Hvordan skal jeg fixe det? Er det noe som blir "fukka" ?

Takk takk...

Hilsen Senitel da Man... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en trojaner er et program som åpner opp bakdøra slik at noen kan komme inn på maskinen din. kommer av den trojanske hesten i gresk mytologi. prøv å starte i sikkermodus (trykk f8 under oppstart), og scann for virus og fjern det der. det burde gå.

Lenke til kommentar
en trojaner er et program som åpner opp bakdøra slik at noen kan komme inn på maskinen din. kommer av den trojanske hesten i gresk mytologi. prøv å starte i oppstartsmodus (trykk f8 under oppstart), og scann for virus og fjern det der. det burde gå.

Sorry MAC, men en trojaner er ikke et program som åpner en bakdør slik at noen kan komme inn på maskinen din. En trojaner er et virus som skjuler seg i et program, hva viruset gjør er en annen sak, det kan i noen tilfeller åpne porter så en hacker kan komme seg inn på maskinen din.

Og hvordan tenkte du at det skal være mulig å scanne for virus i oppstarten? Du må vanligvis ha et antivirusprogram på CD som er bootable, som kan skjekke virus i oppstarten for deg! Windows har ikke innebygget støtte for det.

-Chief- silly.gif

Lenke til kommentar

Nå snakker vi om virus på en PC, på Norton programmet mitt er det en knapp som heter "IGNORER", trykker jeg på den, blir viruset på en måte usynlig, og mest sannsynlig kan det ikke skade mer så lenge det ligger som ignorert!

Dere som var litt uenig om viruset hva det var og sånt:

Et uaotorisert program skjult i et legitimt program. Dette uatoriserte programmet gjør ting mot den affisertes viten og vilje.

Et legitimt program som har blitt endret ved plassering av uatorisert kode i programmet. Denne koden gjør ting uten den affisertes viten og vilje.

Ethvert program som tilsynelatende utfører ønskede og/eller nødvendige funksjoner, men som (på grunn av uautorisert kode i programmet, ukjent for brukeren) utfører skjulte funksjoner mot den affisertes viten og vilje.

( Hentet fra: http://www.internettskolen.net/index.php?id=206 )

Lenke til kommentar

:o Hvis du gir Norton beskjed om å ignorere viruset det akkurat fant, så blir det "usynelig" ja, faktisk så blir viruset ignorert av antivirusen.

Karantene er vel standard prosedyre når antivirusen ikke klarer å reparere.

Lenke til kommentar

Og hvordan tenkte du at det skal være mulig å scanne for virus i oppstarten? Du må vanligvis ha et antivirusprogram på CD som er bootable, som kan skjekke virus i oppstarten for deg!  

Hvis du leser den første posten i tråden, ser du at Senitel har Norton Antivirus, som har funksjonalitet for å virussjekke disker ved oppstart, uten å gå via cder.....

(avhengig av oppsett, riktignok)

Lenke til kommentar

ignorere virus er jo det dummeste du gjør, da ligger det fortsatt på hd'n og kan gjøre akkurat hva det vil,fordi du har gitt virus programmet beskjed om å overse det.

hvis du har fått ett virus/trojan på maskina di og antivirus programmet nekter å gjøre noe med det, notere du bare navnet+bane, går i taskmanger, finner det der, ender prossesen/lukk applikasjon, og går manuelt og sletter fila i banen som er oppgitt f.eks C/windows/system32 drittvirus32.exe

og vips,snipp snapp snute, hackerne er stengt ute :wink:

Lenke til kommentar

Tror jeg rotet litt diskusjon rundt dette temaet nå... Det var nok ikke ignorer jeg mente, jeg er bare litt overtrøtt for tiden, prøver å gjøre noe med det. Og beklager!

Tror det jeg mente var "isoler" som gjør viruset harmløst... Og "please" ikke si at jeg tar feil igjen.... Skal snart legge meg og sove leeeeeenge, så kommer jeg tilbake og kan muligens rette opp alle feilene... Så ikke bli sur hvis det fortsatt er feil nevnte alternativer.... Hvis noen trykte ignorer, så ikke skyld på meg, jeg er bare en budbringer... Som jeg egentlig ikke er... :oops:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...