Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ikke noe skjermbilde på pc`n, lav 5v

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt litt problemer med at jeg ikke får skjermbilde på pc`n når jeg starter opp, ting som RPD og slikt har funket selv om det ikke har vært skjermbilde, så den booter.

Jeg har antatt at det har vært skjermkortet, så jeg byttet det for en stund siden, uten at det hjalp.

Oftest har jeg bare måtte brukt svenskeknappen og restartet pc`n uten at det har vært noe problem i etterkant.

Jeg har sjekket litt rundt når den fungerte, eneste feil jeg fant var at 5v kun var på ~4,5v, kan dette være feilen?

Jeg har testet skjermkortet på en annen pc, ingenting galt med det, så jeg har utelukket at feilen ligger i skjermkortet.

Jeg har også tatt ut alle ram-brikkene, alle disker og alle ekstra kort(utenom skjermkort), samme feil, så det er ikke ram-brikkene som gjør det.

Nå var jeg så heldig at OS`et trynet på mandag, så jeg får ikke sjekket med f.eks RDP om pc`n faktisk booter som normalt, men det høres som om den starter normalt.

Fant en gammel oversikt over hva min PSU gir ut

3,3v: 3,28v

5,0v: 4,54v

12,0v: 11,97v

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Antec TrueBlue 480W...

Specs finner du på profilen min, jeg skal oppdatere de så de stemmer :)

Legger det her også jeg:

2GB (2x1GB) PC6400 DDR2 800Mhz BGA Brushed Aluminum Heat Spreader Retail

Skjermkort: XFX HD 5770 1GB

CPU: CPU Core 2 Duo E6400 2.13GHz S-775 1066MHz 2MB "Conroe" Boxed

Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX

Cd-rom: NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black OEM

CPU-kjøling: Thermaltake Sonic Tower, Heatpipe,

Kabinett: APLUS Case XClio 2, Sidepanel med

Harddisker: 4 stk, 2x512gb Raid, 2TB disk, 750GB disk

Kjøling: 6x800mm vifter, 1x250mm vifte, 1x120mm vifte

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Målte du med programvare? Er ikke alltid det er helt nøyaktig.

Men Antec TrueBlue mener jeg er en veldig gammel strømforsyningsmodell, med mindre kapasitet på 12V enn nyere PSUer. Gamle Antec-forsyninger brukte også dårlige kondensatorer (Fuhjyyu) som hadde en tendens til å sprekke og begynne og lekke. Så det kan være problemet der også.

Lenke til kommentar

Jeg har målt både med software fra Asus, i BIOS og med multimeter, alt har vist samme verdier...

PSU er 5 år gammel, så jeg har kjøpt en ny nå, Z-Series 1000W PSU SLI-Ready Active-PFC Modular 80Plus Gold Certified

Jeg har forresten satt opp en liten test-benk hjemme, fikk liv i den der med en annen strømforsyning, men den strømforsyningen er vel på 300w.

Det var kun med det av hardware jeg trengte for å boote(CPU, HK, RAM og skjermkort)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Gjorde en lyn sjekk, Antec TrueBlue 480W er visst fra 2003 eller der omkring, så gammel Yes. Kanskje en ide å snoke litt rundt etter ny PSU.

Såpass ja...

7 år er jo en lang leve-tid det.

Så, alt tyder vel på at det er strømforsyningen som gjør det...

Men, som sagt, jeg har en 1000w kjempegod PSU liggende som jeg skal montere opp i morgen

Lenke til kommentar

Da er PSU byttet, alt virket greit i starten.

Men, nå i stad, så startet pc`n å pipe og skjermen ble svart.

Skjermkort-vifte kjørte også på fullt, noe den ellers kun gjør når jeg booter opp pc`n.

Ingenting som kan knyttes til står i loggene på pc`n.

Jeg tror det er PSU`n som peip da jeg ikke har noe pc-speaker koblet til, kun ett standard headsett, og det lager ikke så høy lyd...

Skjermkort-vifta startet plutselig å gå tidligere også, men ingenting ellers skjedde da. Jeg har som sagt aldri hørt skjermkortet-vifta kjøre for fullt utenom ved oppstart, dette var heller ikke når jeg spillte, så jeg kan ikke se at det skal være varmen som gjør det heller...

Tips?

Edit: den startet å pipe uten at pc`n stoppet nå, og fikk bekreftet at det er PSU`n som piper :hrm:

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Sjekket litt ut, det er raid-kortet som piper når det er noe galt med en disk.

Prøvde å sjekke diskene med SMART, aktiverte det i BIOS, men programvaren fant ikke SMART på diskene.

Men, jeg er "back to basic" med en pc som ikke booter :cry:

Jeg skal prøve å dra ut raid-kortet på torsdag tror jeg, tviler på at jeg har tid før den tid :hrm:

Jeg kan ikke se at det er strøm lengre heller, jeg har tross alt ett high-end 1000w strømforsyning nå, den skal jo kunne holde i gang nesten 3x det jeg har...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har vært inne på tanken om at det er hovedkortet/PCI-e slotten, men, ettersom det er raid-kortet som piper skal jeg dra ut det og se om det hjelper.

Dette er vanskelig å feilsøke ettersom feilen ikke er reproduserbar og konsekvent.

Jeg kan altså boote den f.eks 10 ganger på rad, kjøre høy load osv uten at noe skjer, men plutselig tar den kvelden/vil ikke boote.

Jeg kan jo se på dette som en unnskyldning for å fyre av feriepengene på en i7 rigg :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg kan jo se på dette som en unnskyldning for å fyre av feriepengene på en i7 rigg :p

Den unnskyldning kjøper jeg, tror jeg hadde gjort det samme. Lurte på en i7 rigg selv, men etter som jeg brente 25 000 kr på en laptop, så får vel i7 rigg vente til neste år. :whistle:

Men som du sier, vanskelig å feilsøke når feilen kommer og går. Hadde den vært der hver gang, hadde det vært lettere å finne feilen.

Lenke til kommentar

Den unnskyldning kjøper jeg, tror jeg hadde gjort det samme. Lurte på en i7 rigg selv, men etter som jeg brente 25 000 kr på en laptop, så får vel i7 rigg vente til neste år. :whistle:

Men som du sier, vanskelig å feilsøke når feilen kommer og går. Hadde den vært der hver gang, hadde det vært lettere å finne feilen.

Jeg burde, men bruker ikke den pc`n nok til at jeg føler jeg burde svi av 10 lakser på å oppgradere den...

Ang. feilsøking, så har alt jeg har alt jeg har gjort oftest funket en stund, f.eks ny PSU, fikset NB-kjøling(den var i overkant varm), renset for støv, resatt bios, flasha bios, bedre CPU-kjøling, nytt skjermkort, bedre chassie-kjøling, og antagelig mer.

HVER gang har alt virket ok en god stund etterpå, men fått tilbake samme symptomer etter en stund. f.eks resatte jeg bios og dro jeg ut alt inne i pc`n, utenom det man må ha for å få bilde, ingenting skjedde. Så kjørte det opp på en provisorisk test-benk, samme utstyr(utenom PSU), alt OK uten at jeg gjorde noe som helst av endring.

Lenke til kommentar

Da du hadde den i test-benk regner jeg med at HK var ute av kabinettet? Hvis så, kan det kanskje tyde på at det blir overslag, kort slutning eller noe lignende etter en stund i kabinett????

Må nok si at jeg bruker PCen ganske mye, sitter jo å myser ca 10-12 timer hver dag. Laptop blir brukt mye når jeg er ute og reiser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...