Gå til innhold

Reklamasjonsrett strømforsyning bærbare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har du enspesifikk sak du sliter med eller er dette bare et spørsmål?

uansett.

en bærbar pc som selges med lader er et helt produkt, dette produktet er ment å være vesentlig lengre en 2 år og har dermed fått 5 års reklamsjonsfrist.

med untak av batteriet.

med den begrunnelsen så er det dermed fastsatt at en strømforsyning har fem års reklamasjonsfrist.

den begrunnelsen holdt mot produsent/selger når jeg jobbet med support for noen år siden.

hvis selger/produsent/importer/e.l. mener at du ikke har 5 års reklamasjon på strømforsyningen din, så be dem dokumentere påstanden ved bruk av norsk lov eller ved å henvise til avgjørelse i FTU eller annen rettsinstans(for FTU er vel en rettsinstans?)

eventuelt så må det dokuementeres hva som er foventet levetid for en strømforsyning slik som forventet levetid for mobiltelefon er blitt fastsatt etter "mobildommen"

*rettet litt leif*

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Nei, har egentlig ikke en relevant sak gående nå.

Men dette er en sak jeg tror jeg blir å komme borti på arbeidsplassen min, å da kan det være greit å vite hva som egentlig er rett.

Men jeg er gjerne selger i ett tilfelle, å da kan det være greit å ha dokumentasjon på hva som er riktig.

Lenke til kommentar

jeg har nå googlet litt rundt å kikket her men finner ikke en avgjøresle fra FTU eller andre som sier noe bestemt om akkurat dette her.

så spørsmålet blir hva er forventet levetid på adapteret?

jeg har alltid gått utifra at det er vesentlig mer en 2 år og dermed blir det 5 års reklamasjon som gjelder, dvs jeg går ut ifra at adapteret er konstruert med tanke på å fungere ut maskinens forventede levetid.

Lenke til kommentar

Nei, har egentlig ikke en relevant sak gående nå.

Men dette er en sak jeg tror jeg blir å komme borti på arbeidsplassen min, å da kan det være greit å vite hva som egentlig er rett.

Men jeg er gjerne selger i ett tilfelle, å da kan det være greit å ha dokumentasjon på hva som er riktig.

Hvis bedriften er kjøper så gjelder kjøpsloven, den kan begrenses ved avtale. Det vil i praksis si at bedriften er avgrenset til produsentens garanti erklæring.

Lenke til kommentar

Hei.

Vi er en bedrift som selger til privatkunder. Er enig at en strømforsyning bør ha vesentlig bedre levetid enn 2 år.

Men som sagt, må vel finnes noe dokumentasjon på dette?

@stich_it takk for all hjelp du har kommet med så langt.

Lenke til kommentar

dokumentasjon på hva?

som sagt jeg vet ikke om en spesifikk sak om akkurat strømadapter til bærbar pc som har gått til FTU eller høyere.

så går derifra ut på tolkning om at et strømadapter til en bærbar pc er bygd for (minst) samme levetid som maskinen den skal levere strøm til.

og siden det er (så vidt meg bekjent) etablert at en bærbar pc har en levetid som gjør at den får 5 års reklamasjon vil dette da også gjelde strøm adapteret.

dette begynner å ligne litt på når komplett prøvde seg med 2 års reklamasjon på deler men 5 års reklamasjon på en pc som de bygde for deg av samme delene. husker ikke åssen den saken gikk.

Lenke til kommentar

Vi er en bedrift som selger til privatkunder. Er enig at en strømforsyning bør ha vesentlig bedre levetid enn 2 år.

Da er jo saken klar. Du mener selv at den bør vare vesentlig lengre enn 2 år. Tipper en ny strømforsyning ikke koster deg så mye. Husk at hvis du blånekter så blir kunden sur og forteller dette til sine kjentfolk, eller kanskje skriver en sinna post på diskusjon.no.

Det koster deg så lite å gjøre kunden fornøyd her. Kanskje kunden til og med kjøper sin neste bærbare hos deg hvis han føler han får god service hos deg. Så får du heller i ettertid ta opp kampen mot produsent hvis du gidder og har tid til dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har du enspesifikk sak du sliter med eller er dette bare et spørsmål?

uansett.

en bærbar pc som selges med lader er et helt produkt, dette produktet er ment å være vesentlig lengre en 2 år og har dermed fått 5 års reklamsjonsfrist.

med untak av batteriet.

Hvorfor er ikke batteriet en del av dette «hele» produktet? Og dersom batteriet kan unntas, hvorfor ikke strømforsyningen også unntas?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...