Gå til innhold

På hvilken måte skiller Syvendedags-adventistene seg fra de fleste kristne kirkesamfunn ?

Anbefalte innlegg

Du, Mennesket du falt ut her,

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236198&view=findpost&p=15829402

Kunne du svare på de to spørsmålene ?

Det skal jeg gjøre, min venn, dersom du vennligst svarer på noen spørsmål jeg har stilt deg:

Så du forstår ikke hvorfor Jesus Kristus i motsetning til deg sier det er umulig ?

Vel, det ser ut som diskusjonen går mot slutten, IHS. Du begynner å legge ord i munnen på meg, og det er som regel ikke et godt tegn. Jeg sa aldri imot det Jesus sier om at det er umulig for mennesker å bli frelst; jeg sa slik det står videre i skrifstedet, nemlig at alt er mulig for Gud. Det betyr at det ikke er umulig for mennesker å bli frelst likevel. Gud vil hjelpe en. Jeg forstår, eller jeg tror jeg forstår hvorfor Jesus sier det er umulig for menesker å bli frelst (uten Guds hjelp), og jeg vil gjerne svare når du har svart på mine spørsmål. Om jeg svarer det du vil høre, er imidlertid en annen sak.

Det grunnleggende i Johannes brev er at den kristne ikke må være syndere, selv om det er slik at alle kristne synder. Ved å rense seg for sin synd blir de kristne rene (ikke-syndere) som Jesus Kristus.

Hvorfor var Jesus syndfri?

"Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet." (Joh 15,10)

Kan vi holde Jesu bud og bryte Faderens bud? Kan vi bli syndefrie som Jesus ved å bryte de budene Jesus måtte holde? Er det noen forskjell på Jesu bud og Faderens bud (da tenker jeg på dekalogen først og fremst)? Tilbake til summen av loven og profetene, fra innlegg #39.

Selv om de kristne gjør ting som ikke er i samsvar med moseloven.

Blir de syndfri som Jesus Kristus, når de som Johannes sier, renser seg for sine synder, noe de kontinuerlig gjør.

Det er mye ved kristen livet du ikke forstår, Mennesket

Jeg tror du har fått med deg at jeg har snakket spesifikt om dekalogen, de ti bud. Jeg har spesifisert det flere ganger, og det er ingen vits i å gjøre det igjen. Å være syndfri betyr å leve i harmoni med Guds lov, Guds vilje, som blir helt tydelig uttryket i dekalogen. Er det mulig å være syndfri, følge Jesu bud om å elske hverandre og Gud av hele vårt hjerte og drepe, stjele og lyve og bryte de andre budene i tibudsloven/dekalogen samtidig?

Det er sant, IHS, det er sikkert ganske mye jeg ikke forstår med kristenlivet; men jeg har i alle fall en liten oppfatning av Guds uforanderlighet og karakter, at de grunnleggende budene som dekalogen uttrykker gjelder fremdeles (avgudsdyrkelse, ekteskapsbrudd, lyving, stjeling, drap, helligdagsbudet osv.) og at dersom man elsker Gud og sin neste som en selv og på den måten følger Jesu kjærlighetsbud i NT, så vil en automatisk følge de ti bud, nettopp fordi Guds vilje med oss er at vi elsker Ham og hverandre og er gode mot hverandre. Jeg har smurt meg med ekstra tålmodighet i dag og tatt meg ekstra tid tilå svare på de utfordringene du har gitt meg, men når du ikke er villig til å svare på mine spørsmål og med vilje vrir, vender og totalt ignorerer store deler av det jeg sier og til og med de alle de ytterst tydelige bibeltekster som jeg har hentet fra Bibelen selv, da kaller jeg det bortkastet tid å prøve å grave dypere sammen med deg i hva Bibelen sier. Skal jeg være helt ærlig, tror jeg egentlig du har lest og forstått det jeg har skrevet. Du har kanskje funnet din egen nisje eller måte å håndtere "uinteressante bibeltekster" på.

Ha en god natt, min venn.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det grunnleggende i Johannes brev er at den kristne ikke må være syndere, selv om det er slik at alle kristne synder.

Ved å kontinuerlig rense seg for sin synd blir de kristne rene (ikke-syndere) som Jesus Kristus.

Forstår jeg deg riktig ved at du ved dette sier at du går i stadig frykt for å ikke bli frelst ved at du fortsetter en syndig livsførsel og bare prøver å be om tilgivelse så ofte som mulig for å bli frelst. Dette er egosime, og gir ikke åndens frukter (Gal 5:22-23). Disse gavene er noe Gud ønsker å gi deg i forbindelse med at du ser på seg selv, gir opp alt i sitt eget liv, og lar Kristus styre livet ditt. Dette er en lykkelig og spennende livsførsel som bringer deg i kontakt med mange mennesker. Paulus snakker om dette med synd, og kristen livsførsel i Romerbrevet som du er så glad i å sitere.

Nei, den fullkommene kjærlighet driver frykten ut.(1 Joh 4,18) Synd er ikke et problem for de kristne. (1 Kor 15: 55-56) Alle synder. Den som sier at han ikke synder, gjør Gud til en løgner.(1 John 1: 8-10)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som det er eller overhodet skal være noen enkel sak å komme inn i Himmelen, ifølge hva Bibelen sier.

Du skjønner ikke hva Jesus Kristus sier.

"Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» Jesus så på dem og sa: «For mennesker er dette umulig"

... men for Gud er alt mulig. Men det betyr ikke at det er lett, verken for mennesker eller for Gud, gjør det vel? Med andre ord: at det er mulig for mennesket å få evig liv og bo sammen med universets Skaper takket være Skaperens gave, betyr ikke at det ikke er noen sak å få realisert. Det er mulig å vinne i De olympiske leker, men er det lett? Henviser til alle de andre skriftstedene som jeg også tok med og som utdyper hva det vil si at det er mulig for mennesker å få evig liv. Vennligst ikke overse dem, min venn. Se f.eks. på de to første skrifstedene fra Luk 9 og 1 Pet 4.

Det er like umulig for mennesker å komme inn i Guds rike, som det er for en kamel å gå gjennom et nåløye. Ikke glem at du må rive ut øyet om det frister deg, hogge av hånden om den frister deg og være fullkommen som den himmelske Far. (Matt 5:29-30, 48)

Hvorfor tror du ikke på det Jesus Kristus sier, Mennesket ?

Hvorfor forstår du ikke hva Jesus Kristus sier, Mennesket ?

IHS

Jeg sa aldri imot det Jesus sier om at det er umulig for mennesker å bli frelst; jeg sa slik det står videre i skrifstedet, nemlig at alt er mulig for Gud. Det betyr at det ikke er umulig for mennesker å bli frelst likevel. Gud vil hjelpe en.

Feil forståelse,

1. Det er umulig for mennesker å komme inn i Guds rike.

2. Det er mulig for Gud å komme inn i Guds rike.

Hvorfor det ? Fordi Han er fullkommen. (Matt 5:48)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som det er eller overhodet skal være noen enkel sak å komme inn i Himmelen, ifølge hva Bibelen sier.

Du skjønner ikke hva Jesus Kristus sier.

"Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» Jesus så på dem og sa: «For mennesker er dette umulig"

... men for Gud er alt mulig. Men det betyr ikke at det er lett, verken for mennesker eller for Gud, gjør det vel? Med andre ord: at det er mulig for mennesket å få evig liv og bo sammen med universets Skaper takket være Skaperens gave, betyr ikke at det ikke er noen sak å få realisert. Det er mulig å vinne i De olympiske leker, men er det lett? Henviser til alle de andre skriftstedene som jeg også tok med og som utdyper hva det vil si at det er mulig for mennesker å få evig liv. Vennligst ikke overse dem, min venn. Se f.eks. på de to første skrifstedene fra Luk 9 og 1 Pet 4.

Det er like umulig for mennesker å komme inn i Guds rike, som det er for en kamel å gå gjennom et nåløye. Ikke glem at du må rive ut øyet om det frister deg, hogge av hånden om den frister deg og være fullkommen som den himmelske Far. (Matt 5:29-30, 48)

Hvorfor tror du ikke på det Jesus Kristus sier, Mennesket ?

Hvorfor forstår du ikke hva Jesus Kristus sier, Mennesket ?

IHS

Jeg sa aldri imot det Jesus sier om at det er umulig for mennesker å bli frelst; jeg sa slik det står videre i skrifstedet, nemlig at alt er mulig for Gud. Det betyr at det ikke er umulig for mennesker å bli frelst likevel. Gud vil hjelpe en.

Feil forståelse,

Henviser til innlegget du siterte her igjen. Var i ferd med å skrive.

EDIT: WHAT?! Så du sier at ingen mennesker skal komme inn i Guds rike, men at Jesus kun omtaler seg selv og sin Far?! At Gud som har skapt hele universet og eier alt er den eneste som "kan komme inn i Guds rike"? Hvorfor skulle Gud ville komme inn i sitt eget rike når det er Hans rike? Han er jo allerede der!! Og hva skjedde med englene som bor i Himmelen og tjener Gud? Er ikke de i Guds rike? Og hva med Elija som ble tatt opp til Himmelen? Og Enok? Og Moses?

Takk for meg! God natt og sov godt.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

Feil forståelse,

WHAT?! Så du sier at ingen mennesker skal komme inn i Guds rike, men at Jesus kun omtaler seg selv og sin Far?! At Gud som har skapt hele universet og eier alt er den eneste som "kan komme inn i Guds rike"?

Det er Jesus Kristus som sier dette.

Årsaken til at du ikke tror på det Han sier er at du som jødene, jehovas vitner, adventistene og en rekke andre sekter tror på moseloven.

Det er kun Jesus Kristus som kan komme inn i Guds rike, Han er fullkommen.

For å komme inn i Guds rike må du altså være Jesus Kristus.

Dette har du aldrig hørt i sekten din, fordi de er langt fra Jesus Kristus og dypt inne i moseloven med alle dens bud og forskrifter, til ingen nytte.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, den fullkommene kjærlighet driver frykten ut. Synd er ikke et problem for de kristne. Alle synder. Den som sier at han ikke synder, gjør Gud til en løgner.

Du har rettferdiggjørelse på plass! Vi er en gjeng syndere hele gjengen. Men hvis det er noe i livet ditt som du vet er syndig, burde du ikke fortsette å gjøre det. Gud ønsker at du skal ut av syndens klister, det er jo det hele "plottet" i bibelen er. Vi har sluttet oss til Lucifers opprør, ved å si at vi ikke vil respektere hans styresett. Vi har valgt å ikke leve etter agape, og det respekterer Gud. Likevel har bestemte han seg for å gi oss en ny sjanse, ved å selv lide syndens konsekvens, døden. På den måten kan vi få tilgivelse for det gale vi har gjort, og gi vårt liv til Gud slik at Gud kan skape oss om til hans bilde igjen.

(2. Kor 5:17-21) "Nei, den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til! 18 Men alt er av Gud, han som ved Kristus forsonte oss med seg selv og ga oss forsoningens tjeneste. 19 For det var Gud som i Kristus forsonte verden med seg selv, slik at han ikke stiller dem til regnskap for deres misgjerninger, og han betrodde budskapet om forsoningen til oss. 20 Så er vi da utsendinger for Kristus, og det er Gud selv som formaner gjennom oss. Vi ber dere på Kristi vegne: La dere forsone med Gud! 21 Han som ikke visste av synd, har han gjort til synd for oss, for at vi i ham skulle få Guds rettferdighet."

Når vi synder er det 1: Fordi vi ikke vet om at noe er synd eller 2: Fordi vi har mistet fokus og den sunne kontakten med Jesus. Eller 3: Vi synder fordi vi bevisst velger å trosse Guds vilje. Nummer 1 og 2 vil vi stadig få tilgivelse for når vi ber om det, men nummer 3 kan vi ikke gjøre uten at det har alvorlige konsekvenser. Den Hellige ånd som overbeviser om sannhet vil da respektere din vilje, og trekke seg gradvis tilbake. Når Den Hellige Ånd har trukket seg tilbake kan du ikke bli overbevist om din egen synd, og du vil gå fortapt på dommens dag. Gud ønsker å frelse alle, men han respekterer også vår frie vilje.

(2. Peter 2:20-22) "For når noen er kommet fri fra det urene i verden og har lært vår Herre og frelser Jesus Kristus å kjenne, og de så igjen blir fanget av det urene og ligger under for det, da står det verre til med dem enn før. 21 Det ville vært bedre for dem om de aldri hadde lært å kjenne rettferdighetens vei, enn at de først kjenner den og så vender seg bort fra det hellige bud som ble overgitt dem. 22 Da er det gått med dem som det så treffende heter i ordtaket: «Hunden vender tilbake til sitt eget spy», og: «Ikke før er grisen vasket, så velter den seg i søla.»"

Hvis du har kommet borti termer i skriften som, synd som fører til død og synd som ikke fører til død + synd mot den Hellige Ånd etc., er det akkurat dette konseptet som jeg her forsøkt å skissere på en lettfattelig måte, som formidles.

Gal 5:13 13 "Dere, søsken, er kalt til frihet. La bare ikke friheten bli et påskudd for det som kjøtt og blod vil, men tjen hverandre i kjærlighet."

1. Tess 4:7 "For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig liv. 8 Den som avviser dette, avviser derfor ikke et menneske, han avviser Gud, som gir dere sin hellige Ånd."

Ef 2:10 "For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem."

Hvordan kan vi være vitner, og verdens lys. Hvis vi ikke følger Jesus i de gjerningene han setter i stand for oss. Dette skal vi fylle livene våre med. Ikke synd! Men vi trenger Kristi rettferdiggjørelse, kraft og hjelp hvert eneste sekund av vårt liv hvis vi skal leve opp til dette.

Endret av Tenkeren
Lenke til kommentar

Det føles som jeg kunne diskutert dette med deg i evigheter IHS, men den gang ei. Jeg har en kropp som trenger søvn, og ikke minst ferie (som jeg reiser på i morgen). Jeg takker for en fin debatt, og ønsker deg vel videre i livet. Må Gud beskytte og lede deg videre! Husk at vi hatt ikke denne debatten for at jeg eller du skal ha rett i noe som helst, men for at vi ydmykt ønsker å finne ut hva Gud mener om saker og ting. Jeg synes det er fint du har lest en del i bibelen og synes du bør fortsette med det i all fremtid. Vi blir aldri utlært! Never stop growing! Som det står i 1. kor 13: 9-10 "For vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis. Men når det fullkomne kommer, skal det som er stykkevis, ta slutt." Vi må være åpne for den hellige ånds veiledning i våre studier av bibelen, kanskje det er ting vi ikke har forstått helt og trenger mer lys over. Dette tror jeg er 100 % tilfelle for oss begge=)

Ha en riktig god natt!

Lenke til kommentar

Nei, den fullkommene kjærlighet driver frykten ut.(1 Joh 4,18) Synd er ikke et problem for de kristne. (1 Kor 15: 55-56) Alle synder. Den som sier at han ikke synder, gjør Gud til en løgner.(1 John 1: 8-10)

Du har rettferdiggjørelse på plass! Vi er en gjeng syndere hele gjengen. Men hvis det er noe i livet ditt som du vet er syndig, burde du ikke fortsette å gjøre det.....

Du forstår ikke Jesus Kristus

"Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hogg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete" (Matt 5:28-30)

Har du hogget av deg hånden ? Nei ! Har du revet ut øyet? Nei !

Uansett hvor mye du slutter å synde er du i følge Jesus Kristus fortsatt en synder og ekteskapsbryter. Alle dine bestrebelser på å ikke synde er forgjeves, du synder alikevel.

Kanskje det hadde vært letter for deg som adventist å forstå Jesus Kristus dersom Han hadde sagt: Den som tenker på arbeid under sabbaten, har allerede arbeidet under sabbaten i sitt hjerte.

Selv om du fysisk ikke arbeider under sabbaten, bryter du alikevel sabbats budet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Merkelig, klarer ikke å enes om noe i denne religionen som heter kristendom jo.... Allikevel påstår de at all krig, sult og nød vil bli borte bare alle tror på "gud"... Men hvem av de gudene? Det er jo 35 000 guder bare av den kristne guden ser det ut til.... Og alle ser på seg selv som "ekte" kristne uten at noen av dem klarer å hoste opp hvorfor de ser på seg som ekte.... Er det rart at folk forlater denne religionen som rotter forlater et synkende skip? Hykleri å tro på noe det kun finnes påstander for, men jeg ser jo at dere faktisk tror at disse påstandene er sanne så....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...