IHS Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Hva vil det si og vende om i din forståelse? Dra hjem tilbake til Far. (Luk 15:11-32) Endret 19. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Tenkeren Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Interessant! Johannes kap 8 :"og Jesus gikk ut til Oljeberget. 2 Tidlig neste morgen kom han til tempelet igjen. Hele folkemengden samlet seg om ham, og han satte seg og begynte å undervise dem. 3 Da kom de skriftlærde og fariseerne med en kvinne som var grepet i ekteskapsbrudd. De førte henne fram 4 og sa: «Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd. 5 I loven har Moses påbudt oss å steine slike kvinner. Men hva sier du?» 6 Dette sa de for å sette ham på prøve, så de kunne få noe å anklage ham for. Jesus bøyde seg ned og skrev på jorden med fingeren. 7 Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.» 8 Så bøyde han seg ned igjen og skrev på jorden. 9 Da de hørte dette, gikk de bort, én etter én, de eldste først. Til slutt var Jesus alene igjen, og kvinnen sto foran ham. 10 Da rettet han seg opp og spurte: «Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg?» 11 Hun svarte: «Nei, Herre, ingen.» Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!" Hva mener du? Hvorfor sier Jesus. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Fordi synd skiller oss fra Gud. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Guds Ånd sier, Synden er at de ikke tror på Jesus Kristus http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=JHN&chapter=16&verse=9 Hva sier loven ? Endret 19. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Tenkeren Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Guds Ånd sier, Synden er at de ikke tror på Jesus Kristus http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=JHN&chapter=16&verse=9 Ja, men ikke bare det. Kan det tenkes at syndsbegrepet er mye videre? Les dette, nøye. 1. Joh 1:5 - 2:17 5 Dette er budskapet vi har hørt av ham og forkynner for dere: Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham. 6 Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten. 7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd. 8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. 9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 10 Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss. Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige. 2 Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens. Det nye bud 3 På dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud. 4 Den som sier: «Jeg kjenner ham», men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. 5 Men Guds kjærlighet er i sannhet blitt fullendt i den som holder hans ord. Slik kan vi vite at vi er i ham. 6 Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde. 7 Mine kjære! Det er ikke et nytt bud jeg skriver til dere, men et gammelt bud som dere har hatt fra begynnelsen av. Dette gamle budet er det ord dere har hørt. 8 Likevel er det et nytt bud jeg skriver om, et bud som er sant i ham og i dere. For mørket viker, og det sanne lys skinner allerede. 9 Den som sier han er i lyset, men hater sin bror, er ennå i mørket. 10 Den som elsker sin bror, blir i lyset og fører ikke noen til fall. 11 Men den som hater sin bror, er i mørket og vandrer i mørket. Han vet ikke hvor han går, for mørket har blindet øynene hans. Elsk ikke verden! 12 Dere barn, jeg skriver til dere fordi dere har fått syndene tilgitt for hans navns skyld. 13 Dere fedre, jeg skriver til dere fordi dere kjenner ham som er fra begynnelsen av. Dere unge, jeg skriver til dere fordi dere har seiret over den onde. 14 Ja, barn, jeg har skrevet til dere fordi dere kjenner Far. Dere fedre, jeg har skrevet til dere fordi dere kjenner ham som er fra begynnelsen av. Dere unge, jeg har skrevet til dere fordi dere er sterke: Guds ord blir værende i dere, og dere har seiret over den onde. 15 Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Far i seg. 16 For alt som er i verden – kroppens begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier – det er ikke av Far, men av verden. 17 For verden går til grunne med alt sitt begjær, men den som gjør Guds vilje, består til evig tid. 1 Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Nei Tenkeren, kristne som har fått Guds Ånd vil ikke gjøre det jødene, jehovas vitner og adventist sier de må gjøre. De lar ingen rive fra dem den frihten de har fått av sin Herre og frelser Jesus Kristus. Helt enig, og heller ikke hva paven, rabbineren, dalai lama, filosofene eller muhammedanerne sier vi må gjøre for å bli frelst... Intet menneske, kun hva Guds Ord formidler! Alt som avviker fra Guds Ord når det gjelder livet i Kristus, læresetninger og frelsen, er å forkaste som rent menneskelige bud/tradisjoner uten verdi. Akkurat denne feilen gjorde også de skriftlærde på Jesu tid; de tilføyde en hel masse bud og regler som overhodet ikke hadde grunnfeste i Bibelen. Og også innenfor kirkehistorien har historien hatt en forunderlig tilbøylighet til å repetere seg selv... Noe jeg også tror vil komme til syne i voksende grad i den nære fremtiden også, basert på Bibelens profetier. Bare å vente og se. Endret 19. juni 2010 av Mennesket Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Nei Tenkeren, kristne som har fått Guds Ånd vil ikke gjøre det jødene, jehovas vitner og adventist sier de må gjøre. De lar ingen rive fra dem den frihten de har fått av sin Herre og frelser Jesus Kristus. Helt enig, og heller ikke hva paven, rabbineren, dalai lama, filosofene eller muhammedanerne sier vi må gjøre for å bli frelst... Intet menneske, kun hva Guds Ord formidler! Alt som avviker fra Guds Ord når det gjelder livet i Kristus, læresetninger og frelsen, er å forkaste som rent menneskelige bud/tradisjoner uten verdi. Akkurat denne feilen gjorde også de skriftlærde på Jesu tid; de tilføyde en hel masse bud og regler som overhodet ikke hadde grunnfeste i Bibelen. Og også innenfor kirkehistorien har historien hatt en forunderlig tilbøylighet til å repetere seg selv... Noe jeg også tror vil komme til syne i voksende grad i den nære fremtiden også, basert på Bibelens profetier. Du, Mennesket du falt ut her, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236198&view=findpost&p=15829402 Kunne du svare på de to spørsmålene ? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Har noen av dere gude troere tenkt over at bibelen kun er en samling med påstander? Virker ikke sånn da dere diskuterer den høyst fiktive jesusen, som det ikke finnes et eneste bevis for var noen gudesønn annet enn i bibelen som jo lever av akkurat jesus og derfor må antas å ha det som en agenda... Litt rart er det ikke at en så "stor" person som jesus etter sigende var ikke er nevnt med et pip et eneste sted annet enn i bibelen? Så hvorfor legger dere så mye i disse påstandene? Dere er vel også klar over at det re påstadenr som har splittet kristendommen opp i 35 000 grener? Påstandene er de samme, men nå krangler dere heller om komma feil og trykk på forskjellige stavelser som om dette gjør påstandene mer troverdig... På tide å roe ned litt og tune inn virkeligheten igjen tror jeg og puste litt og tenke at dette dere argumenterer så helhjertet for og imot bare er påstander, ikke noe mer. Ikke engang etter 2000 år med intens granskning og studier er det noe mer enn påstander... Ville bare minne dere om det... Endret 19. juni 2010 av RWS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Guds Ånd sier, Synden er at de ikke tror på Jesus Kristus http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=JHN&chapter=16&verse=9 Ja, men ikke bare det. Kan det tenkes at syndsbegrepet er mye videre? Les dette, nøye. 1. Joh 1:5 - 2:17 5 Dette er budskapet vi har hørt av ham og forkynner for dere: Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham. 6 Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten. 7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd. 8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. 9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 10 Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss. Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige. 2 Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens. Det nye bud 3 På dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud. 4 Den som sier: «Jeg kjenner ham», men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. 5 Men Guds kjærlighet er i sannhet blitt fullendt i den som holder hans ord. Slik kan vi vite at vi er i ham. 6 Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde. 7 Mine kjære! Det er ikke et nytt bud jeg skriver til dere, men et gammelt bud som dere har hatt fra begynnelsen av. Dette gamle budet er det ord dere har hørt. 8 Likevel er det et nytt bud jeg skriver om, et bud som er sant i ham og i dere. For mørket viker, og det sanne lys skinner allerede. 9 Den som sier han er i lyset, men hater sin bror, er ennå i mørket. 10 Den som elsker sin bror, blir i lyset og fører ikke noen til fall. 11 Men den som hater sin bror, er i mørket og vandrer i mørket. Han vet ikke hvor han går, for mørket har blindet øynene hans. Elsk ikke verden! 12 Dere barn, jeg skriver til dere fordi dere har fått syndene tilgitt for hans navns skyld. 13 Dere fedre, jeg skriver til dere fordi dere kjenner ham som er fra begynnelsen av. Dere unge, jeg skriver til dere fordi dere har seiret over den onde. 14 Ja, barn, jeg har skrevet til dere fordi dere kjenner Far. Dere fedre, jeg har skrevet til dere fordi dere kjenner ham som er fra begynnelsen av. Dere unge, jeg har skrevet til dere fordi dere er sterke: Guds ord blir værende i dere, og dere har seiret over den onde. 15 Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Far i seg. 16 For alt som er i verden – kroppens begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier – det er ikke av Far, men av verden. 17 For verden går til grunne med alt sitt begjær, men den som gjør Guds vilje, består til evig tid. Johannes sikter her til et eneste kristent bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ikke til moseloven. Endret 19. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Tenkeren Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Det skulle være interessant IHS om du kunne gi meg innblikk i hvordan du forstår den teksten jeg nettopp postet. Ta gjerne og gi meg innsikt om Jakob 2:14-26 og Matteus 7:24-29 også. I det jeg forstår ut av hva jeg har lest i NT om tro, virker det som at gjerninger er en konsekvens av troen. Ikke at vi selv blir bedre stilt i forhold til frelse av gjerningene vi gjør, men at de skal være en ære til Gud og et vitne for andre mennesker. En åpenbaring av agape. Kompromissløs kjærlighet! Det som Johannes skriver at Gud er (1. joh 4:8, 4:16) PS: Jeg tror vi er litt off topic folkens. "På hvilken måte skiller Syvendedags-adventistene seg fra de fleste kristne kirkesamfunn?" Den teologien vi diskuterer her er ikke noe unikt for adventistene. Dette lærer også bl.a metodistene. EDIT: Jeg ser nå at du har besvart meg på 1. joh spørsmålet mitt. Min respons er som følger. Moselov og de 10 bud er forskjellige ting. De 10 bud er til en viss grad en ufullstendig spesifisering til hvordan vi skal la være å gjøre noe galt mod vår neste. Men den inneholder også et annet aspekt. Vårt forhold til Gud. Budene angående vårt forhold til Gud kan utelukkes fra denne og andre tekster i forhold til Guds bud. Endret 19. juni 2010 av Tenkeren Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Nei Tenkeren, kristne som har fått Guds Ånd vil ikke gjøre det jødene, jehovas vitner og adventist sier de må gjøre. De lar ingen rive fra dem den frihten de har fått av sin Herre og frelser Jesus Kristus. Helt enig, og heller ikke hva paven, rabbineren, dalai lama, filosofene eller muhammedanerne sier vi må gjøre for å bli frelst... Intet menneske, kun hva Guds Ord formidler! Alt som avviker fra Guds Ord når det gjelder livet i Kristus, læresetninger og frelsen, er å forkaste som rent menneskelige bud/tradisjoner uten verdi. Akkurat denne feilen gjorde også de skriftlærde på Jesu tid; de tilføyde en hel masse bud og regler som overhodet ikke hadde grunnfeste i Bibelen. Og også innenfor kirkehistorien har historien hatt en forunderlig tilbøylighet til å repetere seg selv... Noe jeg også tror vil komme til syne i voksende grad i den nære fremtiden også, basert på Bibelens profetier. Du, Mennesket du falt ut her, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236198&view=findpost&p=15829402 Kunne du svare på de to spørsmålene ? Det skal jeg gjøre, min venn, dersom du vennligst svarer på noen spørsmål jeg har stilt deg: WINWIN, det er over og ut med moseloven og det gamle bildet av Gud. Helt siden kristendommens begynnelse har det vært sekter som ikke greier å bryte med moseloven og det gamle bildet av Gud, de er ikke kristne. Glem skriften, det er Jesus Kristus som er Guds ord. Jasså, min kristne venn? Så nå er det altså greit å lyve, stjele, drepe ... Nei, hvem har sagt det ? Kristne trenger ikke loven får å skjønne det, de har Jesus Kristus. Paulus > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Tror du Paulus har missforstått Jesus Kristus, mens du har forstått Ham rett ? "På dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud. Den som sier: «Jeg kjenner ham», men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. Men Guds kjærlighet er i sannhet blitt fullendt i den som holder hans ord. Slik kan vi vite at vi er i ham. Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde." (1 Joh 2,3-6) Med "hans bud" sikter Johannes til Jesu Kristi eneste bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ikke til de 10 bud. Min venn, jeg skrev meget utfyllende om dette i mitt forrige innlegg, og jeg har vist deg det du selv allerede burde vite. Du vet godt at de ti bud er basert på det å elske hverandre og å elske Gud av hele sitt hjerte. Det er ingen forskjell. Man kan ikke elske sin neste slik som Jesus gjorde og bryte noen av de ti bud samtidig. Når Jesus sier Han ikke opphever budene, gjelder de fremdeles, slik jeg også påpekte grundig i mitt forrige innlegg. Hvorfor hopper du over alt dette? Er det vanskelig å forstå? Om Paulus talte om de bud som Jesus talte om, at de var opphevet, så var han en løgner ifølge hva Jesus selv sa. Uansett kan Paulus heller ikke motsi seg selv ved ett sted åbskrive det ene, og et annet sted skrive det motsatte. Når Paulus skriver at den som elsker Jesus og vil være i Ham må leve slik Jesus levde og holde Hans bud om å elske hverandre og Gud av hele sitt hjerte, så kan det ikke være disse budene / dette budet han refererer til i skriftstedet du nevnte med at "budene ble opphevet". Bud og lover kan bety både de ti bud og resten av Moseloven. Det går helt sikkert også klart fram i sammenhengen hva han mener (som jeg ikke setter meg inn i akkurat nå). La du merke til hva jeg skrev om at Jesus sa at summen av loven og profetene, dvs. hele GT, nemlig er det å elske Gud og sin neste av hele sitt hjerte, osv.? Når summen av loven og profetene er kjærlighet til Gud og medmennesket, hvordan kan Paulus både si at vi skal følge Jesu kjærlighetsbud, og så si at loven/profetene er opphevet? Summen av loven/profetene er jo kjærlighetsbudet! Nei, han må referere til de budene og forskriftene som gjaldt jødene om renselsesseremoniene, ofringene, osv.; alle de formelle tingene som jødene fikk pålegg om for at de skulle forstå hvor omstendig og smittsom synden var, og også huske det offeret som en gang ville komme i fremtiden, nemlig Jesu offer. Etter Jesu offer var et faktum, trengtes ikke disse mer, og derfor rev Guds engel forhenget i tempelet mellom Det hellige og Det aller helligste i to. Mennesket hadde gjennom Jesu blod nå adgang inn til Guds trone, uten hjelp av blodet fra bukker og lam. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg utbroderer om dette nå, jeg har forklart den nødvendige delen vha. Bibelen i mitt forrige innlegg, så langt jeg kan se. Men om det er noe uklart, vil jeg gjerne utdype. Legg også merke til hva som står i Åpenbaringsboken angående alle "de hellige", altså Guds folk i endetiden, rett før Jesu gjenkomst: "Her må de hellige ha utholdenhet, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus." (Åp 14,12) "Dragen ble rasende på kvinnen og dro av sted for å føre krig mot de andre i hennes ætt, mot dem som følger Guds bud og holder fast på vitnesbyrdet om Jesus." (Åp 12,17) Nå er jeg klar over at katolikker lærer at alt i Åpenbaringsboken skjedde med de tidlige kristne under de romerske keisernes velde - men det forandrer ikke på faktumet at det var lenge etter Jesu offer og himmelfart. Var de hellige dem som fulgte / holdt seg til Guds bud og hadde troen på Jesus da, så kjennetegner vel begge disse tingene Guds barn den dag i dag, ifølge Bibelen. EDIT: Innlegget som var forgjengeren til mitt her siterte innlegg, er innlegg #39. Endret 19. juni 2010 av Mennesket Lenke til kommentar
Tenkeren Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Har noen av dere gude troere tenkt over at bibelen kun er en samling med påstander? Virker ikke sånn da dere diskuterer den høyst fiktive jesusen, som det ikke finnes et eneste bevis for var noen gudesønn annet enn i bibelen som jo lever av akkurat jesus og derfor må antas å ha det som en agenda... Litt rart er det ikke at en så "stor" person som jesus etter sigende var ikke er nevnt med et pip et eneste sted annet enn i bibelen? Så hvorfor legger dere så mye i disse påstandene? Dere er vel også klar over at det re påstadenr som har splittet kristendommen opp i 35 000 grener? Påstandene er de samme, men nå krangler dere heller om komma feil og trykk på forskjellige stavelser som om dette gjør påstandene mer troverdig... På tide å roe ned litt og tune inn virkeligheten igjen tror jeg og puste litt og tenke at dette dere argumenterer så helhjertet for og imot bare er påstander, ikke noe mer. Ikke engang etter 2000 år med intens granskning og studier er det noe mer enn påstander... Ville bare minne dere om det... Jeg kunne skrevet mye interessant her til deg, men dette er like off topic som det jeg diskuterer med IHS om, som jeg prøver å få slutt på. Her en noe du kan lese på for å få et lite hint av argumentene"Min lenke" Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 [...] PS: Jeg tror vi er litt off topic folkens. "På hvilken måte skiller Syvendedags-adventistene seg fra de fleste kristne kirkesamfunn?" Den teologien vi diskuterer her er ikke noe unikt for adventistene. Dette lærer også bl.a metodistene. Om det er ønsket, må moderator gjerne splitte tråden! =) Men jeg nærmer meg leggetid, så må i så fall gå dypere inn på ting i morgen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Guds Ånd sier, Synden er at de ikke tror på Jesus Kristus http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=JHN&chapter=16&verse=9 Ja, men ikke bare det. Kan det tenkes at syndsbegrepet er mye videre? Les dette, nøye. 1. Joh 1:5 - 2:17 5 Dette er budskapet vi har hørt av ham og forkynner for dere: Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham. 6 Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten. 7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd. 8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. 9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 10 Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss. Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige. 2 Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens. Det nye bud 3 På dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud. 4 Den som sier: «Jeg kjenner ham», men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. 5 Men Guds kjærlighet er i sannhet blitt fullendt i den som holder hans ord. Slik kan vi vite at vi er i ham. 6 Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde. 7 Mine kjære! Det er ikke et nytt bud jeg skriver til dere, men et gammelt bud som dere har hatt fra begynnelsen av. Dette gamle budet er det ord dere har hørt. 8 Likevel er det et nytt bud jeg skriver om, et bud som er sant i ham og i dere. For mørket viker, og det sanne lys skinner allerede. 9 Den som sier han er i lyset, men hater sin bror, er ennå i mørket. 10 Den som elsker sin bror, blir i lyset og fører ikke noen til fall. 11 Men den som hater sin bror, er i mørket og vandrer i mørket. Han vet ikke hvor han går, for mørket har blindet øynene hans. Elsk ikke verden! 12 Dere barn, jeg skriver til dere fordi dere har fått syndene tilgitt for hans navns skyld. 13 Dere fedre, jeg skriver til dere fordi dere kjenner ham som er fra begynnelsen av. Dere unge, jeg skriver til dere fordi dere har seiret over den onde. 14 Ja, barn, jeg har skrevet til dere fordi dere kjenner Far. Dere fedre, jeg har skrevet til dere fordi dere kjenner ham som er fra begynnelsen av. Dere unge, jeg har skrevet til dere fordi dere er sterke: Guds ord blir værende i dere, og dere har seiret over den onde. 15 Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Far i seg. 16 For alt som er i verden – kroppens begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier – det er ikke av Far, men av verden. 17 For verden går til grunne med alt sitt begjær, men den som gjør Guds vilje, består til evig tid. Johannes sikter her til et eneste kristent bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ikke til moseloven. Det skulle være interessant IHS om du kunne gi meg innblikk i hvordan du forstår den teksten jeg nettopp postet. Ta gjerne og gi meg innsikt om Jakob 2:14-26 og Matteus 7:24-29 også. I det jeg forstår ut av hva jeg har lest i NT om tro, virker det som at gjerninger er en konsekvens av troen. Ikke at vi selv blir bedre stilt i forhold til frelse av gjerningene vi gjør, men at de skal være en ære til Gud og et vitne for andre mennesker. En åpenbaring av agape. Kompromissløs kjærlighet! Det som Johannes skriver at Gud er (1. joh 4:8, 4:16) Det grunnleggende i Johannes brev er at den kristne ikke må være syndere, selv om det er slik at alle kristne synder. Ved å kontinuerlig rense seg for sin synd blir de kristne rene (ikke-syndere) som Jesus Kristus. Endret 19. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Tenkeren Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Se min EDIT på forrige post. Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Guds Ånd sier, Synden er at de ikke tror på Jesus Kristus http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=JHN&chapter=16&verse=9 Ja, men ikke bare det. Kan det tenkes at syndsbegrepet er mye videre? Les dette, nøye. 1. Joh 1:5 - 2:17 5 Dette er budskapet vi har hørt av ham og forkynner for dere: Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham. 6 Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten. 7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd. 8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. 9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 10 Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss. Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige. 2 Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens. Det nye bud 3 På dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud. 4 Den som sier: «Jeg kjenner ham», men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. 5 Men Guds kjærlighet er i sannhet blitt fullendt i den som holder hans ord. Slik kan vi vite at vi er i ham. 6 Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde. 7 Mine kjære! Det er ikke et nytt bud jeg skriver til dere, men et gammelt bud som dere har hatt fra begynnelsen av. Dette gamle budet er det ord dere har hørt. 8 Likevel er det et nytt bud jeg skriver om, et bud som er sant i ham og i dere. For mørket viker, og det sanne lys skinner allerede. 9 Den som sier han er i lyset, men hater sin bror, er ennå i mørket. 10 Den som elsker sin bror, blir i lyset og fører ikke noen til fall. 11 Men den som hater sin bror, er i mørket og vandrer i mørket. Han vet ikke hvor han går, for mørket har blindet øynene hans. Elsk ikke verden! 12 Dere barn, jeg skriver til dere fordi dere har fått syndene tilgitt for hans navns skyld. 13 Dere fedre, jeg skriver til dere fordi dere kjenner ham som er fra begynnelsen av. Dere unge, jeg skriver til dere fordi dere har seiret over den onde. 14 Ja, barn, jeg har skrevet til dere fordi dere kjenner Far. Dere fedre, jeg har skrevet til dere fordi dere kjenner ham som er fra begynnelsen av. Dere unge, jeg har skrevet til dere fordi dere er sterke: Guds ord blir værende i dere, og dere har seiret over den onde. 15 Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Far i seg. 16 For alt som er i verden kroppens begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier det er ikke av Far, men av verden. 17 For verden går til grunne med alt sitt begjær, men den som gjør Guds vilje, består til evig tid. Johannes sikter her til et eneste kristent bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ikke til moseloven. Det skulle være interessant IHS om du kunne gi meg innblikk i hvordan du forstår den teksten jeg nettopp postet. Ta gjerne og gi meg innsikt om Jakob 2:14-26 og Matteus 7:24-29 også. I det jeg forstår ut av hva jeg har lest i NT om tro, virker det som at gjerninger er en konsekvens av troen. Ikke at vi selv blir bedre stilt i forhold til frelse av gjerningene vi gjør, men at de skal være en ære til Gud og et vitne for andre mennesker. En åpenbaring av agape. Kompromissløs kjærlighet! Det som Johannes skriver at Gud er (1. joh 4:8, 4:16) Det grunnleggende i Johannes brev er at den kristne ikke må være syndere, selv om det er slik at alle kristne synder. Ved å rense seg for sin synd blir de kristne rene (ikke-syndere) som Jesus Kristus. Hvorfor var Jesus syndfri? "Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet." (Joh 15,10) Kan vi holde Jesu bud og bryte Faderens bud? Kan vi bli syndefrie som Jesus ved å bryte de budene Jesus måtte holde? Er det noen forskjell på Jesu bud og Faderens bud (da tenker jeg på dekalogen først og fremst)? Tilbake til summen av loven og profetene, fra innlegg #39. Endret 19. juni 2010 av Mennesket Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Du, Mennesket du falt ut her, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236198&view=findpost&p=15829402 Kunne du svare på de to spørsmålene ? Det skal jeg gjøre, min venn, dersom du vennligst svarer på noen spørsmål jeg har stilt deg: Så du forstår ikke hvorfor Jesus Kristus i motsetning til deg sier det er umulig ? Lenke til kommentar
Tenkeren Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Det grunnleggende i Johannes brev er at den kristne ikke må være syndere, selv om det er slik at alle kristne synder. Ved å kontinuerlig rense seg for sin synd blir de kristne rene (ikke-syndere) som Jesus Kristus. Forstår jeg deg riktig ved at du ved dette sier at du går i stadig frykt for å ikke bli frelst ved at du fortsetter en syndig livsførsel og bare prøver å be om tilgivelse så ofte som mulig for å bli frelst. Dette er egosime, og gir ikke åndens frukter (Gal 5:22-23). Disse gavene er noe Gud ønsker å gi deg i forbindelse med at du ser på seg selv, gir opp alt i sitt eget liv, og lar Kristus styre livet ditt. Dette er en lykkelig og spennende livsførsel som bringer deg i kontakt med mange mennesker. Paulus snakker om dette med synd, og kristen livsførsel i Romerbrevet som du er så glad i å sitere. Rom kap 6:1-11 Hva skal vi da si? Skal vi fortsette å synde så nåden kan bli enda større? 2 Slett ikke! Hvordan kan vi som døde bort fra synden, fremdeles leve i den? 3 Eller vet dere ikke at alle vi som ble døpt til Kristus Jesus, ble døpt til hans død? 4 Vi ble begravet med ham da vi ble døpt med denne dåpen til døden. Og som Kristus ble reist opp fra de døde ved sin Fars herlighet, skal også vi vandre i et nytt liv. 5 Har vi vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans. 6 Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham, for at den kroppen som er underlagt synden, skulle gjøres til intet, og vi ikke lenger skulle være slaver under synden. 7 For den som er død, er befridd fra synden. 8 Er vi døde med Kristus, tror vi at vi også skal leve med ham. 9 Vi vet jo at når Kristus er oppreist fra de døde, så dør han ikke mer; døden har ikke lenger makt over ham. 10 For døden han døde, den døde han for synden, én gang for alle, men livet han lever, det lever han for Gud. 11 På samme måte skal dere regne dere som døde for synden, men som levende for Gud i Kristus Jesus. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Det grunnleggende i Johannes brev er at den kristne ikke må være syndere, selv om det er slik at alle kristne synder. Ved å rense seg for sin synd blir de kristne rene (ikke-syndere) som Jesus Kristus. Hvorfor var Jesus syndfri? "Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet." (Joh 15,10) Kan vi holde Jesu bud og bryte Faderens bud? Kan vi bli syndefrie som Jesus ved å bryte de budene Jesus måtte holde? Er det noen forskjell på Jesu bud og Faderens bud (da tenker jeg på dekalogen først og fremst)? Tilbake til summen av loven og profetene, fra innlegg #39. Selv om de kristne gjør ting som ikke er i samsvar med moseloven. Blir de syndfri som Jesus Kristus, når de som Johannes sier, renser seg for sine synder, noe de kontinuerlig gjør. Det er mye ved kristen livet du ikke forstår, Mennesket Endret 19. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå