Gå til innhold

På hvilken måte skiller Syvendedags-adventistene seg fra de fleste kristne kirkesamfunn ?

Anbefalte innlegg

WINWIN, det er over og ut med moseloven og det gamle bildet av Gud.

Helt siden kristendommens begynnelse har det vært sekter som ikke

greier å bryte med moseloven og det gamle bildet av Gud, de er ikke

kristne. Glem skriften, det er Jesus Kristus som er Guds ord.

Jasså, min kristne venn? Så nå er det altså greit å lyve, stjele, drepe ...

Nei, hvem har sagt det ? Kristne trenger ikke loven får å skjønne det, de har Jesus Kristus.

Paulus > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Tror du Paulus har missforstått Jesus Kristus, mens du har forstått Ham rett ?

"På dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud. Den som sier: «Jeg kjenner ham», men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. Men Guds kjærlighet er i sannhet blitt fullendt i den som holder hans ord. Slik kan vi vite at vi er i ham. Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde." (1 Joh 2,3-6)

Med "hans bud" sikter Johannes til Jesu Kristi eneste bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ikke til de 10 bud.

Min venn, jeg skrev meget utfyllende om dette i mitt forrige innlegg, og jeg har vist deg det du selv allerede burde vite. Du vet godt at de ti bud er basert på det å elske hverandre og å elske Gud av hele sitt hjerte. Det er ingen forskjell. Man kan ikke elske sin neste slik som Jesus gjorde og bryte noen av de ti bud samtidig. Når Jesus sier Han ikke opphever budene, gjelder de fremdeles, slik jeg også påpekte grundig i mitt forrige innlegg. Hvorfor hopper du over alt dette? Er det vanskelig å forstå?

Om Paulus talte om de bud som Jesus talte om, at de var opphevet, så var han en løgner ifølge hva Jesus selv sa. Uansett kan Paulus heller ikke motsi seg selv ved ett sted åbskrive det ene, og et annet sted skrive det motsatte. Når Paulus skriver at den som elsker Jesus og vil være i Ham må leve slik Jesus levde og holde Hans bud om å elske hverandre og Gud av hele sitt hjerte, så kan det ikke være disse budene / dette budet han refererer til i skriftstedet du nevnte med at "budene ble opphevet". Bud og lover kan bety både de ti bud og resten av Moseloven. Det går helt sikkert også klart fram i sammenhengen hva han mener (som jeg ikke setter meg inn i akkurat nå).

La du merke til hva jeg skrev om at Jesus sa at summen av loven og profetene, dvs. hele GT, nemlig er det å elske Gud og sin neste av hele sitt hjerte, osv.? Når summen av loven og profetene er kjærlighet til Gud og medmennesket, hvordan kan Paulus både si at vi skal følge Jesu kjærlighetsbud, og så si at loven/profetene er opphevet? Summen av loven/profetene er jo kjærlighetsbudet! Nei, han må referere til de budene og forskriftene som gjaldt jødene om renselsesseremoniene, ofringene, osv.; alle de formelle tingene som jødene fikk pålegg om for at de skulle forstå hvor omstendig og smittsom synden var, og også huske det offeret som en gang ville komme i fremtiden, nemlig Jesu offer. Etter Jesu offer var et faktum, trengtes ikke disse mer, og derfor rev Guds engel forhenget i tempelet mellom Det hellige og Det aller helligste i to. Mennesket hadde gjennom Jesu blod nå adgang inn til Guds trone, uten hjelp av blodet fra bukker og lam.

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg utbroderer om dette nå, jeg har forklart den nødvendige delen vha. Bibelen i mitt forrige innlegg, så langt jeg kan se. Men om det er noe uklart, vil jeg gjerne utdype.

Legg også merke til hva som står i Åpenbaringsboken angående alle "de hellige", altså Guds folk i endetiden, rett før Jesu gjenkomst:

"Her må de hellige ha utholdenhet, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus." (Åp 14,12)

"Dragen ble rasende på kvinnen og dro av sted for å føre krig mot de andre i hennes ætt, mot dem som følger Guds bud og holder fast på vitnesbyrdet om Jesus." (Åp 12,17)

Nå er jeg klar over at katolikker lærer at alt i Åpenbaringsboken skjedde med de tidlige kristne under de romerske keisernes velde - men det forandrer ikke på faktumet at det var lenge etter Jesu offer og himmelfart. Var de hellige dem som fulgte / holdt seg til Guds bud og hadde troen på Jesus da, så kjennetegner vel begge disse tingene Guds barn den dag i dag, ifølge Bibelen.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har forstått mye på riktig måte Mennesket, og selv om jeg mener at hele gud/jesus greia bare tull og myter, så syns jeg fortsatt at de som følger biblen til det fulle, gjør det riktig ift sin gud.

Kristendommen, slik den er nå er en ganske avslappet holdning til gud, kan virke som den "vanlige kirken" har lettet litt på reglene for å få flere etterfølgere.

Dersom man virkelig tror på gud, blir det helt feil og utrolig risikabelt å utelate GT(guds eget ord).

Hvis man bruker jesus som eksempel, så er det dritanskelig å komme til himmelriket, imens de kristne nå til dags egentlig har ganske grei skuring, de trenger bare å tro og be litt innimellom(satt på spissen). Jeg synes også det er dårlig gjort ovenfor jesus, dere bringer alltid frem hans lidelser og skjebne, men vil helst slippe å følge i hans fotspor.

Er det virkelig så forbanna lett å komme seg til himlen? I think not, derfor mener jeg at de som følger biblen/koranen/whatever til det fulle, faktisk har rett, men selvfølgelig synes jeg det er horribelt at det skjer.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har forstått mye på riktig måte Mennesket, og selv om jeg mener at hele gud/jesus greia bare tull og myter, så syns jeg fortsatt at de som følger biblen til det fulle, gjør det riktig ift sin gud.

Det er vel heller det at du har forstått at slike sekter bare ødelegger og derfor støtter dem.

Lenke til kommentar

Det er vel heller det at du har forstått at slike sekter bare ødelegger og derfor støtter dem.

Jeg støtter ingen religiøse grupper, det skrev jeg klart i posten du siterer fra, og jeg registrer at du gjør akkurat det samme på forumet som du gjør i din tro, velger og vraker etter det som passer deg best.

Edit: Jesusen din gikk den vanskelige veien, du tar den enkle.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Jeg støtter ingen religiøse grupper, det skrev jeg klart i posten du siterer fra, og jeg registrer at du gjør akkurat det samme på forumet som du gjør i din tro, velger og vraker etter det som passer deg best.

Jesus Kristus gikk den vanskelige veien, på veiene av alle de kristne, for å gjøre det lett for dem.

Dette er helt grunnleggende kristendom, som du bare later som om du ikke er kjent med, McHalvorsen

Lenke til kommentar

Jesus Kristus gikk den vanskelige veien, på veiene av alle de kristne, for å gjøre det lett for dem.

Dette er helt grunnleggende kristendom, som du bare later som om du ikke er kjent med, McHalvorsen

Igjen, la oss se hva Jesus og disiplene Hans sa om saken:

"Så sa han til alle: «Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, han skal berge det." (Luk 9,23-24)

"Gå inn gjennom den trange port! For vid er den porten og bred er den veien som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. Men trang er den porten og smal er den veien som fører til livet, og få er de som finner den. [...] Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'" (Matt 7,13.21-23)

"Mine kjære! Vær ikke forundret over den ildprøven dere må igjennom, som om det hendte dere noe uventet. Gled dere jo mer dere får del i Kristi lidelser, så dere også kan juble av glede når han åpenbarer seg i sin herlighet." (1 Pet 4,12-13)

"Alle som vil leve et gudfryktig liv i Kristus Jesus, skal bli forfulgt." (2 Tim 3,12)

"Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» Jesus så på dem og sa: «For mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig.»" (Matt 19,23-26)

Det høres ikke ut som det er eller overhodet skal være noen enkel sak å komme inn i Himmelen, ifølge hva Bibelen sier. Jesu offer gjorde at vi slapp evig fortapelse, men vi er i grunn kalt til å leve like selvfornektende som Jesus levde. Det er umulig for mennesker, men med Guds hjelp blir dette mulig for mennesker gjøre. Dette er naurligvis en livslang prosess (helliggjørelsen), og skjer ikke vha. at Guds knipser med fingrene. Vår frie vilje kan og vil Gud aldri ta fra oss, den må vi bruker selv hver dag, i alle situasjoner. Gud vil i løpet av livet prøve å hjelpe en til å forstå hvordan en burde bruke den, samt hvorfor, på en slik måte at det mennesket kan ta et bevisst valg mellom evig liv eller evig fotapelse.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som det er eller overhodet skal være noen enkel sak å komme inn i Himmelen, ifølge hva Bibelen sier.

Du skjønner ikke hva Jesus Kristus sier.

"Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» Jesus så på dem og sa: «For mennesker er dette umulig"

Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som det er eller overhodet skal være noen enkel sak å komme inn i Himmelen, ifølge hva Bibelen sier.

"Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» Jesus så på dem og sa: «For mennesker er dette umulig"

... men for Gud er alt mulig. Men det betyr ikke at det er lett, verken for mennesker eller for Gud, gjør det vel? Med andre ord: at det er mulig for mennesket å få evig liv og bo sammen med universets Skaper takket være Skaperens gave, betyr ikke at det ikke er noen sak å få realisert. Det er mulig å vinne i De olympiske leker, men er det lett? Henviser til alle de andre skriftstedene som jeg også tok med og som utdyper hva det vil si at det er mulig for mennesker å få evig liv. Vennligst ikke overse dem, min venn. Se f.eks. på de to første skrifstedene fra Luk 9 og 1 Pet 4.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

Får det deg til å føle deg bedre og mer verdt enn andre mennesker Mennesket? Det virker sånn slik som du skriver, du ser på det å være kristen som en kamp lik den å "vinne i olympiske leker" også videre og "liiiiider" enormt for å oppnå dette og derved ser på deg som et bedre menneske? Jeg har møtt en del kristne faktisk som syntes fryktelig godt om seg selv nettopp fordi de er kristne. I deres egne lille ignorante verden har de verdens beste følgemester i jesus tror de og de evner ikke å se på andre alternativer enn akkurat den lille innsnevrede verden de selv tror er alt... Er det sånn med deg også Mennesket? IHS har det helt klart slik, han evner jo ikke å se annet enn sin egen ufeilbarighet og minner meg veldig om de gamledagse pompøse prestene du kunne være så uheldig å komme borti før i tiden, de eide hverken magemål på egen ignoranse eller ante høyden på sin egen pidestall der de messet om jesus og alt det gode han gjorde uten engang å være klar over, bevisst eller ubevisst, at alt de hang meningene sine på var ignorante påstander.. De hadde jesus og ergo hadde de også rett.

En del sekter er sugar så sikre på at de har rett at de ikke lar medlemmene sine se på andre ting og alternativer engang. Det er forbudt å høre på radio og se på TV (tror dette gjelder ihvertfall lutherianere...) og de stenger seg ute fra resten av samfunnet så godt de bare kan på sin himmelhøye pidestall og evner enda mindre å se at de basserer alt på påstander.

Men det er sikkert venskelig for religiøse å innrømme dette, for i mine øyne er de ikke engang ærlige nok mot seg selv til å innrømme feil, hvordan kan de da være ærlige mot andre? Men det er vel en dråpe sannhet i ordtaket; "Tar du livsløgnen vekk fra et menneske så tar du livet av mennesket samtidig". Ihvertfall når det gjelder svake religiøse mennesker uten noen egne meninger i det hele tatt. Alt de har det har de i religionen sin. Synd, for livet er så mye mer enn rævdilting av fiktive helter....

Lenke til kommentar

... men for Gud er alt mulig. Men det betyr ikke at det er lett, verken for mennesker eller for Gud, gjør det vel? Med andre ord: at det er mulig for mennesket å få evig liv og bo sammen med universets Skaper takket være Skaperens gave, betyr ikke at det ikke er noen sak å få realisert. Det er mulig å vinne i De olympiske leker, men er det lett? Henviser til alle de andre skriftstedene som jeg også tok med og som utdyper hva det vil si at det er mulig for mennesker å få evig liv. Vennligst ikke overse dem, min venn. Se f.eks. på de to første skrifstedene fra Luk 9 og 1 Pet 4.

Det er like umulig for mennesker å komme inn i Guds rike, som det er for en kamel å gå gjennom et nåløye. Ikke glem at du må rive ut øyet om det frister deg, hogge av hånden om den frister deg og være fullkommen som den himmelske Far. (Matt 5:29-30, 48)

Hvorfor tror du ikke på det Jesus Kristus sier, Mennesket ?

Hvorfor forstår du ikke hva Jesus Kristus sier, Mennesket ?

IHS

Endret av IHS
Lenke til kommentar

En liten korreksjon om adventistenes tro og lære fra hestens egen munn. (Jeg er adventist selv) Enkeltindividers syn på ting kan avvike fra dette, men dette er hva majoriteten står for, og noe av det vi står for som organisasjon.

- "Solo scriptura". Skriften og skriften alene skal være vår rettesnor. En vanlig protestantisk bibel det så være.

- Adventistene tror på frelse ved Jesus Kristus ved Hans nåde alene. Uansett hva vi gjør av handlinger kan ikke frelse oss på noen som helst måte. Vi blir heller ikke bedre stilt ovenfor frelsen i forhold til hva vi gjør.

- Et personlig forhold med Jesus Kristus vil ha en konsekvens for våre liv. Forandringen som skjer er det Gud alene som sørger for, men vi må velge å ville tjene ham. Gode gjerninger gjør vi ikke av oss selv, men det er Gud som legger til rette for at vi skal gjøre dem. Gjerninger gjøres ikke for å frelse oss selv, men for å vise Guds godhet til andre mennesker slik at de skal komme i kontakt med Gud og være gode mot hverandre. En personlig forhold med Jesus Kristus vil over tid føre til at vår karakter blir mer lik Jesus. Dette kalles Helliggjørelse. En konsekvens av helliggjørelsen, som er en del av den nye pakt, er at vi holder hans bud. (les Hebreerne 8:8-12) "...Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn, og skrive dem i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud og de skal være mitt folk". Her kommer sabbaten inn. I det nye testamentet refereres det ofte til loven. Her må man være litt ops! Jødene operer med flere lover. De ti bud og "mose lov". Mose lov inneholdt styresett for å styre en nasjon med en bestemt funksjon, og inneholdt leveregler som forsøkte å sette de ti bud som ble gitt av Gud i en mer kulturelt forståelig form for de stakkars jødene som ikke hadde et fullverdig syndsbegrep. Vi mener at vi kan lære mye av mose lov, men dette har ikke veldig stor autoritet for oss i dag. De ti bud derimot er gitt fra Gud direkte (skrevet med hans finger). Denne tibudsloven åpenbarte for jødene og oss om hva som er synd. Denne loven gjelder fortsatt i dag, men strekker seg dog mye lenger! Ved Jesus fikk vi åpenbart prinsippene bak loven, som loven hvilte på, nemlig at vi skal elske Gud av hele vårt hjerte og vår neste som oss selv (sistnevte sa Jesus er like stort som det første, sier ikke dette litt om Guds karakter. Fantastisk!!!) Dette strekker seg mye lenger enn tibudsloven, men tibudsloven går under disse prinsippene. (Matt 5:18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.) Dette referer ikke bare til korset ut i fra vår forståelse. Vi holder sabbaten ,som ble innstiftet ved skapelsen, av kjærlighet til Gud, fordi vi ønsker å ha et tett og nært forhold til vår skaper!

- Jesus er for oss den fullkomne åpenbaring av Gud. Men skriften (GT) vitner om nettopp han, så den bør ikke avfeies, og vi kan lære mye av den. (Joh 5:39 "Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg!" )

Endret av Tenkeren
Lenke til kommentar

En liten korreksjon om adventistenes tro og lære fra hestens egen munn. (Jeg er adventist selv) Enkeltindividers syn på ting kan avvike fra dette, men dette er hva majoriteten står for, og noe av det vi står for som organisasjon.

- "Solo scriptura". Skriften og skriften alene skal være vår rettesnor. En vanlig protestantisk bibel det så være.

- Adventistene tror på frelse ved Jesus Kristus ved Hans nåde alene. Uansett hva vi gjør av handlinger kan ikke frelse oss på noen som helst måte. Vi blir heller ikke bedre stilt ovenfor frelsen i forhold til hva vi gjør.

- Et personlig forhold med Jesus Kristus vil ha en konsekvens for våre liv. Forandringen som skjer er det Gud alene som sørger for, men vi må velge å ville tjene ham. Gode gjerninger gjør vi ikke av oss selv, men det er Gud som legger til rette for at vi skal gjøre dem. Gjerninger gjøres ikke for å frelse oss selv, men for å vise Guds godhet til andre mennesker slik at de skal komme i kontakt med Gud og være gode mot hverandre. En personlig forhold med Jesus Kristus vil over tid føre til at vår karakter blir mer lik Jesus. Dette kalles Helliggjørelse.

Denne første delen er spiselig, men resten av det du skrev er tull.

For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra,

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven.

NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld.

NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven?

NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden.

NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Får det deg til å føle deg bedre og mer verdt enn andre mennesker Mennesket? Det virker sånn slik som du skriver, du ser på det å være kristen som en kamp lik den å "vinne i olympiske leker" også videre og "liiiiider" enormt for å oppnå dette og derved ser på deg som et bedre menneske? Jeg har møtt en del kristne faktisk som syntes fryktelig godt om seg selv nettopp fordi de er kristne. I deres egne lille ignorante verden har de verdens beste følgemester i jesus tror de og de evner ikke å se på andre alternativer enn akkurat den lille innsnevrede verden de selv tror er alt... Er det sånn med deg også Mennesket? IHS har det helt klart slik, han evner jo ikke å se annet enn sin egen ufeilbarighet og minner meg veldig om de gamledagse pompøse prestene du kunne være så uheldig å komme borti før i tiden, de eide hverken magemål på egen ignoranse eller ante høyden på sin egen pidestall der de messet om jesus og alt det gode han gjorde uten engang å være klar over, bevisst eller ubevisst, at alt de hang meningene sine på var ignorante påstander.. De hadde jesus og ergo hadde de også rett.

En del sekter er sugar så sikre på at de har rett at de ikke lar medlemmene sine se på andre ting og alternativer engang. Det er forbudt å høre på radio og se på TV (tror dette gjelder ihvertfall lutherianere...) og de stenger seg ute fra resten av samfunnet så godt de bare kan på sin himmelhøye pidestall og evner enda mindre å se at de basserer alt på påstander.

Men det er sikkert venskelig for religiøse å innrømme dette, for i mine øyne er de ikke engang ærlige nok mot seg selv til å innrømme feil, hvordan kan de da være ærlige mot andre? Men det er vel en dråpe sannhet i ordtaket; "Tar du livsløgnen vekk fra et menneske så tar du livet av mennesket samtidig". Ihvertfall når det gjelder svake religiøse mennesker uten noen egne meninger i det hele tatt. Alt de har det har de i religionen sin. Synd, for livet er så mye mer enn rævdilting av fiktive helter....

Ja, det er utrolig lett å falle i den grøften, RWS. Og det er ille. Jeg sliter veldig ofte med selvgodhet, stolthet og egoisme - og ikke bare når det gjelder min overbevisning, men også i andre ting (noe nicket mitt burde tilsi). Slike følelser der en føler seg veldig hellig og from fordi en "lider så forferdelig grusomt" for å være en "god kristen", har mange ganger dukket opp i sinnet mitt. Noen ganger bevisst, og de fleste gangene sikkert ubevisst. Jeg synes det er minst like kvalemende som det du gjør, min venn, og når jeg merker slike tendenser hos andre, tilsier instinktet mitt at jeg skal blottlegge deres sanne jeg. Vise dem selv og alle andre at de ikke er noe bedre bare fordi de sier de er kristne og tror på Jesus. At fasader er ubrukelige. Og på den måten blir jeg ekstra flau og skamfull når jeg merker disse tankene danse rundt i mitt eget sinn, for de dukker opp rett som det er. Jeg må hele tiden minne meg på hvem jeg var/er i utgangspunktet, hvem jeg er i meg selv. Gud vet hvor typisk menneske jeg er.

Du har rett, jeg tror og føler ofte jeg er mer verdt enn andre mennesker, RWS. Eller jeg prøver ofte å snakke til meg selv, men følelsen og tanken kan ligge der upåvirket. Men (uten å gå inn på detaljer) tror jeg jeg begynner så smått å lære at det er løgn #2, og at jeg burde begynne å behandle løgnerne og ikke-troende som mine egne brødre. Men jeg har også opplevd å virkelig føle at jeg var mindre verdt enn alle andre... Men også dette må jeg innse er løgn.

Heh, det var den pidestalen.

Lenke til kommentar

*Bare for å presisere dette. Når jeg refererer til loven og Guds bud innebefatter det de budene Jesus ga oss lys om som loven og profetene hviler på i tillegg til de ti bud. (Matt 22:34-40)

Okey, ut i fra denne teksten er vi ikke under loven, men skal slett ikke synde for det om. Hvordan definerer du hva synd er? Skal vi gå til skriften(1. joh 3:4 "Hver den som gjør synd, gjør opprør mot loven, ja, synd er opprør mot loven"). Jo mer syndige mennesker er jo flere regler trenger de. I den nye pakt vi er i skriver Gud lovbudene i våre hjerter, så holder vi "loven" gjennom Kristus i våre liv. (Matt 11:28-30 "Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, og dere skal finne hvile for sjelen. For mitt åk er godt og min byrde lett.") Er det logisk at loven opphører å eksistere når Jesus døde for at vi skulle få forsoning for vår synd? Hva er det Jesus gang på gang sa i sitt virke. "Vend om!" Vend om fra hva? For meg er det verken logisk eller naturlig for meg å begjære andres ting, drepe, stjele, drive hor eller ikke tilbringe en bestemt dag i uken sammen med mine medkristne og Gud. Det er noe jeg gjør med glede! Jesu byrde er lett!

Jeg tror nok du tar denne teksten ut av sin kontekst her. Les videre fra vers 7 og helst ut resten av romerbrevet! Siterer resten av kapittelet her: "7 Hva skal vi så si? Er loven synd? Slett ikke! Men uten loven ville jeg ikke visst av synden. Jeg ville ikke visst hva begjær var, dersom ikke loven sa: Du skal ikke begjære. 8 Synden benyttet seg av budet og vakte all slags begjær i meg, men uten loven er synden død. 9 Før levde jeg uten loven. Men da budet kom, fikk synden liv, 10 og jeg døde. Det budet som skulle gi meg liv, viste seg å føre til død. 11 For synden brukte budet til å bedra og drepe meg. 12 Loven er altså hellig, og budet er hellig, rett og godt. 13 Men er da det som er godt, blitt til død for meg? Slett ikke! Det var synden som brukte det gode til å føre meg i døden. Slik skulle det bli klart hvordan synden er. Gjennom budet skulle synden vise seg å være over alle grenser syndig.

14 Vi vet at loven er av Ånden, mens jeg er et menneske av kjøtt og blod, solgt som slave til synden. 15 For jeg skjønner ikke hva jeg selv gjør. Det jeg vil, gjør jeg ikke, og det jeg avskyr, det gjør jeg. 16 Men gjør jeg det jeg ikke vil, gir jeg loven rett i at den er god. 17 Så er det ikke lenger jeg som gjør det, men synden som bor i meg. 18 For jeg vet at i meg, det vil si i mitt kjøtt og blod, bor det ikke noe godt. Viljen har jeg, men å fullføre det gode makter jeg ikke. 19 Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg. 20 Men gjør jeg det jeg ikke vil, er det ikke jeg som gjør det, men synden som bor i meg. 21 Jeg finner altså at denne loven gjelder: Jeg vil gjøre det gode, men kan ikke annet enn å gjøre det onde. 22 Mitt indre menneske sier med glede ja til Guds lov, 23 men jeg merker en annen lov i lemmene. Den kjemper mot loven i mitt sinn og tar meg til fange under syndens lov, som er i lemmene. 24 Jeg ulykkelige menneske! Hvem skal fri meg fra denne dødens kropp? 25 Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! Altså tjener jeg Guds lov med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjøtt og blod."

Det som Paulus mener her er at vi i oss selv ikke har sjangs å holde Guds bud. Vår frelse er allerede betalt for ved Jesus død for oss. Ved å tjene Guds lov med sitt sinn (intelekt) vil si å ha ønsket og viljen til å tjene Gud. Å leve syndfritt er noe vi ikke kan gjøre av oss selv, men i Kristus. Dette er en lang prosess som tar og forutsetter et stadig personlig forhold til Jesus. Vandre med Gud slik Enok gjorde. Betyr det at vi må oppnå å leve syndfritt for å bli frelst? Slett ikke! I Matteus 5 1-11 finner vi deler av det vi kaller bergprekenen. Her sier Jesus både Salige er de som er fattige i sin ånd for himmelriket er deres. Altså de som sliter med å holde Guds bud/Guds vilje men likevel inderlig ønsker å følge Jesus. Personen prøver og feiler. I tillegg til sier Jesus i vers 10 at salige er de som blir forfulgt for rettferdighetens skyld, for himmelriket er deres. Disse grupperingene er på vidt forskjellige stadier i sin kristne vandring, og likevel er de frelst. Takk Jesus! Alt vi trenger å gjøre er å ha et tett personlig forhold med vår Herre med åpenhet og vilje til å forandre vårt liv etter Guds vilje.

Lovens forbannelse er at vi er syndige mennesker og greier ikke å avstå fra den i oss selv. Dette er ikke det samme som at loven er en forbannelse

Å være under loven vil si å være treller ved den. At vi ikke greier å holde den av oss selv.

Her snakker Paulus om mennesker som prøver å gjøre seg rettferdig for Gud ved sine egne gjerninger, ved å tilsynelatende holde loven i egen kraft. Jesus er døren! Å holde Guds lov er en konsekvens av å leve "i kristus". Dette begrepet bør alle studere, og brukes mye i hele det nye testamentet.

Akkurat. Å være under loven vil si å gjøre lovgjerninger for å frelse seg selv. Det vet vi alle funker dårlig.

Som jeg var inne på i sted referer jødene til to lover. Lovtavlen med de ti bud som var plassert inne i arken i det aller helligste i templet, og mose lov som er alle disse forskriftene om alt mulig rart. Denne boken ble plassert til venstre for arken i det aller helligste hvis jeg ikke husker feil. Loven, budene og forskriftene som det referes til her er ritualloven rundt offertjenesten i templet. Å gjøre dette er ikke nødvendig siden den symbolikken som pekte frem mot Jesus var oppfylt ved hans død. Jesus var Guds lam som bar verdens synd. Hvis du vil inn i dypere tekstanalyse her kan vi gjøre det. Da får vi jo inn litt gresk=)

Endret av Tenkeren
Lenke til kommentar

Tenkeren,

Årsaken til at Paulus skriver som han gjør er at de kristne ikke trenger loven, fordi de har fått Guds Ånd. Les hva han skriver en gang til så skjønner du det.

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven.

NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld.

NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven?

NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden.

NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Helt enig! Og det innebærer jo at Gud har skrevet sine lovbud i våre hjerter, som referert til. Vi holder da altså Guds bud i Kristus. Det er ingenting i oss som ønsker å lyve, stjele, drive hor, drepe etc. Fordi vi ved Kristus elsker vår neste som oss selv. Akkurat det samme som at jeg på lørdag velger å ikke jobbe, ta fri og tilbringe tid med Gud i bønn, bibellesning og kvalitetstid med medkristne.

Lenke til kommentar

Jeg føler ikke jeg må gjøre noe som helst. Det jeg gjør, gjør jeg av fri vilje ut i fra det Gud har åpenbart for meg. Ikke fordi noen jøder, adventister eller Jehovas vitner har sagt det! Hvis det du sier her, er at Jesus har opphevet all moral (hva som er rett eller galt) har du ganske mange tekster i bibelen du sliter med. Og du sier jo også selv sola scriptura! Hvordan forholder du deg til en hvilket som helst annen tekst i bibelen? Hva vil det si og vende om i din forståelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...