Gå til innhold

På hvilken måte skiller Syvendedags-adventistene seg fra de fleste kristne kirkesamfunn ?

Anbefalte innlegg

Syvendedags adventistene legger enorm vekt på å tro og leve ifølge det Bibelen sier (og å la HELE Bibelen tolke og forklare seg selv; sammenlikne vers med vers og skriftsted med skriftsted og i sine sammenhenger), og ikke hva kirkelig tradisjon krever; som f.eks. å ha søndag som helligdag, døpe spedbarn, konfirmasjon, et evig brennende helvete med evig pine, udødelige mennesker, Skjærsilden, avlat, skrifting, osv. Disse er eksempler på momenter som ikke er bibelske, men rent tilfeldig adopterte, kirkelige tradisjoner.

Så de tolker bibelen ordrett? Ispåfall følger de jo guds ord, slik det bør gjøres hvis man tror på han. Pick and choose blir for dumt når vi snakker om den store hellige bibel.

De tror på jødiske myter og bud, noe ekte kristne ikke gjør.

Paulus > Derfor skal du vise dem strengt til rette, så de kan bli sunne i troen. De må ikke holde seg til jødiske myter og bud ...

Hmm... Ekte kristene følger Jesu eksempel skulle jeg tro... og da burde du vite at Jesus også leste fra og reffererte til hva du kaller "Jødiske myter og bud".

Mener du Paulus gjorde feil i å kalle det "jødiske myter og bud" ?

I og med at Jesus Kristus snakket med jødene måtte Han nødvendigvis

referere til deres tro, WINWIN

Fint å bli korrigert :) men da trenger jeg ett skriftsted så jeg kan sjekke det du sier...

For det kommer også fram i Apostlenes gjerninger kap 7 ( og ja, jeg vet at det var Lukas og ikke Paulis som skrev denne ) en lang refferanse til Moses og Egypt... Hvofor refferere til dette som eksempel hvis det ikke er sannhet i det? Er det ting som tyder på at GT jødenes gud er den samme som NT?

// WINWIN

(edit: kom bare på noe mer :) )

// WINWIN

Endret av WINWIN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NT link > Derfor skal du vise dem strengt til rette, så de kan bli sunne i troen. De må ikke holde seg til jødiske myter og bud ...

Jødenes bilde av Gud er galt. Jesus Kristus gir det riktige bilde av Gud ikke GT.

Du mangler slutten av settningen ...

"De må ikke holde seg til jødiske myter og bud, gitt av mennesker som har vendt seg bort fra sannheten."

Tyder ikke dette på at dette ikke er Bibelen det reffereres til, men andre læresettninger og bud som er gitt av mennesker?

For du mener fortsatt at Bibelen med GT er guds ord? Og da er det vel ikke dette som det blir refferert til?

// WINWIN

Endret av WINWIN
Lenke til kommentar

NT link > Derfor skal du vise dem strengt til rette, så de kan bli sunne i troen. De må ikke holde seg til jødiske myter og bud ...

Jødenes bilde av Gud er galt. Jesus Kristus gir det riktige bilde av Gud ikke GT.

"De må ikke holde seg til jødiske myter og bud, gitt av mennesker som har vendt seg bort fra sannheten."

Tyder ikke dette på at dette ikke er Bibelen det reffereres til, men andre læresettninger og bud som er gitt av mennesker?

For du mener fortsatt at Bibelen med GT er guds ord? Og da er det vel ikke dette som det blir refferert til?

GT er skrevet av mennesker, det er derfor det bildet GT gir av Gud er så galt. Det er Jesu Kristi ord som er Guds ord.

Jesus Kristus til jødene > Hans røst har dere aldri hørt, hans skikkelse har dere aldri sett....Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv.

Lenke til kommentar

GT er skrevet av mennesker, det er derfor det bildet GT gir av Gud er så galt. Det er Jesu Kristi ord som er Guds ord.

Jesus Kristus til jødene > Hans røst har dere aldri hørt, hans skikkelse har dere aldri sett....Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv.

Tar meg atter en gang frihet til å be deg lese litt mer av det står i det du refferere til:

39 Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! 40 Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv. (WINWIN: Dette viser du til... men les litt videre og få med deg det som står i 45 - 47 - har uthevet det for deg )

41 Ære fra mennesker vil jeg ikke ha. 42 Men jeg kjenner dere og vet at dere ikke har Guds kjærlighet i dere. 43 Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham. 44 Hvordan kan dere tro, dere som vil ha ære av hverandre og ikke søker ære hos den eneste Gud?

45 Tro ikke at jeg vil anklage dere hos Far. Den som anklager dere, er Moses, han som dere setter deres håp til. 46 Hadde dere trodd Moses, hadde dere også trodd meg. For det er meg han har skrevet om. 47 Hvis dere ikke tror hans skrifter, hvordan kan dere da tro mine ord?»

Og så leser du vers 47 en gang til...

// WINIWIN

Lenke til kommentar

Moses skriver om Gud. Jesus Kristus er Gud. Ikke dermed sagt at det Moses skriver om Gud er helt riktig.

Mens du skriver at jødenes bilde av Gud er galt... og det bruker du som argumentasjon for at GT ikke er sann og gir ett feil bilde av Gud, mens Jesus selv sier at 46 "... det er meg han har skrevet om." og du mener jo at Jesus er Gud ikke sant?

Derfor har du ikke grunnlag for den påstanden du legger til grunn for å ikke se på GT som Guds ord.

// WINWIN

Lenke til kommentar

Moses skriver om Gud. Jesus Kristus er Gud. Ikke dermed sagt at det Moses skriver om Gud er helt riktig.

Mens du skriver at jødenes bilde av Gud er galt... og det bruker du som argumentasjon for at GT ikke er sann og gir ett feil bilde av Gud, mens Jesus selv sier at 46 "... det er meg han har skrevet om." og du mener jo at Jesus er Gud ikke sant?

Derfor har du ikke grunnlag for den påstanden du legger til grunn for å ikke se på GT som Guds ord.

Moses (GT) skriver om Gud, som er Jesus Kristus. Det Moses skriver om Gud er alikevel ikke helt riktig.

Lenke til kommentar

Moses (GT) skriver om Gud, som er Jesus Kristus. Det Moses skriver om Gud er alikevel ikke helt riktig.

Men IHS, gjør ikke du det samme som feilen som jødene nå?

"46 Hadde dere trodd Moses, hadde dere også trodd meg. For det er meg han har skrevet om."

Eller tar Jesus feil her? Han burde jo da avkreftet det Moses har skrevet og ikke vist til at man skulle tro det Moses skrev???

// WINWIN

Lenke til kommentar

"46 Hadde dere trodd Moses, hadde dere også trodd meg. For det er meg han har skrevet om."

Eller tar Jesus feil her? Han burde jo da avkreftet det Moses har skrevet og ikke vist til at man skulle tro det Moses skrev???

Jødene trodde ikke på Gud som Moses skrev om. Jesus Kristus er den Gud som Moses skrev om.

Lenke til kommentar

Jødene trodde ikke på Gud som Moses skrev om. Jesus Kristus er den Gud som Moses skrev om.

Vi nærmer oss :) Men ja... Det Moses skrev var sant, mens jødene bevegde seg bort fra det som var skrevet.

Med den tankegangen så ser vi at GT absolutt henger sammen med NT (ikke bare fysisk) som den del av Bibelen og skal sees på som en del av Guds ord.

Kan vi være enige i det?

og i såfall... så for å gå tilbake til TS så er muligens ikke 7DA helt på jordet når de snakker om også å følge de bud som blir gitt i GT... men for all del, så kan de jo ha feil i andre ting???

// WINWIN

// WINWIN

Lenke til kommentar

Vi nærmer oss :) Men ja... Det Moses skrev var sant, mens jødene bevegde seg bort fra det som var skrevet.

Kan vi være enige i det?

og i såfall... så for å gå tilbake til TS så er muligens ikke 7DA helt på jordet når de snakker om også å følge de bud som blir gitt i GT... men for all del, så kan de jo ha feil i andre ting???

Nei, det Moses kom med var galt, både Guds bildet hans og loven hans (moseloven)

Jesus Kristus endret på alt dette fordi det var galt.

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven.

NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld.

NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven?

NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden.

NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei det Moses kom med var galt, både Guds bildet hans og loven hans (moseloven)

Jesus Kristus endret på alt dette fordi det var galt.

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven.

NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld.

NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven?

NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden.

NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Det var mange sitater på en gang...

I all korthet: Hvis du fortsetter å lese etter det du har henvist til Romerne 7:6

Men nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven.

Så fortsetter det i Romerne 7:7 - 12

7 Hva skal vi så si? Er loven synd? Slett ikke! Men uten loven ville jeg ikke visst av synden. Jeg ville ikke visst hva begjær var, dersom ikke loven sa: Du skal ikke begjære. 8 Synden benyttet seg av budet og vakte all slags begjær i meg, men uten loven er synden død. 9 Før levde jeg uten loven. Men da budet kom, fikk synden liv, 10 og jeg døde. Det budet som skulle gi meg liv, viste seg å føre til død. 11 For synden brukte budet til å bedra og drepe meg. 12 Loven er altså hellig, og budet er hellig, rett og godt.

// WINWIN

Lenke til kommentar

Å si at de kristne må holde moseloven er alikevel galt

Hvilket bud i Moseloven er det som du mener kristene burde få lov til å bryte da?

Blir det samme som å spørre hvilken sharia lov kan kristne bryte. Ingen av disse lovene gjelder for de kristne, de gjelder for jøder og muslimer. De kristne har sin egen lov med et eneste bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Å si at de kristne må holde moseloven er alikevel galt

Hvilket bud i Moseloven er det som du mener kristene burde få lov til å bryte da?

Blir det samme som å spørre hvilken sharia lov kan kristne bryte. Ingen av disse lovene gjelder for de kristne, de gjelder for jøder og muslimer. De kristne har sin egen lov med et eneste bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere.

Kan vi bli enige om dette da:

Loven som ble gitt av Moses var ikke feil, det som ble skrevet i GT er ikke galt... men kristene ikke er bundet av loven, men Jesu ord... som igjen sier at loven ikke er feil...???

For hvis mener at loven er korrekt selv om du ikke føler deg bundet av den???

// WINWIN

Lenke til kommentar

WINWIN, det er over og ut med moseloven og det gamle bildet av Gud.

Helt siden kristendommens begynnelse har det vært sekter som ikke

greier å bryte med moseloven og det gamle bildet av Gud, de er ikke

kristne. Glem skriften, det er Jesus Kristus som er Guds ord.

Lenke til kommentar

Jasså, min kristne venn? Så nå er det altså greit å lyve, stjele, drepe og drive hor og bryte alle budene i dekalogen? Hva med å la Bibelen gjøre det klart om det er sant det du sier om å glemme skriften. Ja, la oss selv se hva Jesus, Guds Ord, selv sier:

"Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket." (Matt 5,17-20)

"Helt fra du var et lite barn, har du kjent de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Hver bok i Skriften [GT; det fantes ikke noe NT] er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning." (Tim 3,15-17)

"Derfor står også profetordet [GT] så mye fastere for oss. Dette ordet gjør dere rett i å holde fast på. Det er en lampe som lyser på et mørkt sted til dagen gryr og morgenstjernen stiger opp i deres hjerter. Men dere må framfor alt vite at en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd. For aldri ble noen profeti båret fram fordi et menneske ville det, men drevet av Den hellige ånd talte mennesker ord fra Gud." (2 Pet 1,19-21)

"Dere [til jødene] gransker skriftene [som på den tiden var hele GT], for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg [Jesus]!" (Joh 5,39)

"Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen. Og en av dem, en lovkyndig, spurte for å sette ham på prøve: «Mester, hvilket bud er det største i loven?» Han svarte: «'Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' Dette er det største og første bud. Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.' På disse to budene hviler hele loven og profetene.»" (Matt 22,34-40)

Dersom hele loven og profetene, som da innebærer hele GT (ettersom det var datidens Bibel, eller Torah), hviler på budene om å elske Gud av hele ens hjerte, samt sin neste - vil man da bryte budene dersom en elsker Gud / sin neste? Elsker man Jesus, vil man da gjøre stikk imot det Han sier? Elsker man sin neste, vil en da stjele, lyve, osv.?

Det ser ut som det du sier her er stikk i strid mot det Bibelen sier, min venn; ja, det Jesus selv sier. Jeg kan egentlig ikke fatte at en som kaller seg kristen kan få seg til å si at vi skal glemme skriften. Bare dette er en glødende rød varsellampe, for hele Bibelen er innblåst av Gud og ingen del skal kasseres. Jesus henviste hele tiden til profetene og de gammeltestamentlige skriftene da Han underviste folk om Guds vilje, og Han sa jo klart og tydelig ifra selv om at disse ikke skulle oppheves ved Hans komme. Han kom for å stadfeste budene og skriften ved å vise folk hva det betød å leve ut det loven sier om å elske Gud og ens neste. Han holdt alle budene, og Jesus er alle sanne kristnes eksempel:

"På dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud. Den som sier: «Jeg kjenner ham», men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. Men Guds kjærlighet er i sannhet blitt fullendt i den som holder hans ord. Slik kan vi vite at vi er i ham. Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde." (1 Joh 2,3-6)

Det strider imot all fornuft å si at vi ikke trenger å holde budene når til og med Guds egen Sønn like så fullt måtte ta de fryktelige konsekvenser av [våre] lovbrudd. Riktignok valgte Han dette frivillig; for det sto mellom at enkeltindividet tok straffen for sin egen synd, eller at Guds Sønn tok all straff for alles synd. Gud er uforanderlig fordi Han er fullkommen. Om budene på noen som helst måte kunne oppheves eller endres slik som du, IHS, sier, så kunne man forvente at de jaffal ville endres for å spare Guds eget liv. Men det kunne den ikke!! Det at Jesus (som var like evig og allmektig som Faderen og dermed også Gud) måtte dø for våre synder, viser klart og tydelig at Guds lov aldri kan eller vil forandres. Jesu død skulle kun gjøre det mulig for oss å få den nåden vi trenger (dvs. tilgivelse når vi feiler) for å i løpet av et liv kunne rette oss etter budene og utvikle en karakter som er i harmoni med Guds lov. Dette er det Gud selv har steget ned for å hjelpe oss med, gjennom sin Sønn. Når du først har sagt at Jesus er Guds ord, skal du vennligst ikke komme og fortelle meg eller noen som helst andre at vi skal glemme og forkaste størstedelen av Bibelen. Jesus var selv den som fulgte Israel i skystøtten og som ga budene og lovene til Israel i ørkenen. Og Paulus skriver dessuten at hele historien om israelittene er en rettledning for oss kristne i dag - for igjen, Gud har ikke forandret seg, og det har sannelig ikke vi mennesker heller. (I så fall til det verre!!)

"Jeg vil at dere skal vite dette, søsken: Våre fedre i ørkenen var alle under skyen, og alle gikk de gjennom havet. Alle ble døpt til Moses i skyen og i havet, og alle spiste de den samme åndelige mat og drakk den samme åndelige drikk [Guds ord, bud, visdom, lære]. For de drakk av den åndelige klippe som fulgte dem, og denne klippen var Kristus. Likevel forkastet Gud de fleste av dem, for de ble slått ned der i ørkenen. Disse hendelsene er advarende eksempler for oss. De skal lære oss ikke å ha lyst til det onde, slik de hadde. [...] Det som hendte med dem, skulle være til advarsel. Det ble skrevet til rettledning for oss, og til oss er de siste tider kommet. Derfor må den som tror han står, passe seg så han ikke faller! Dere har ikke møtt noen overmenneskelig fristelse. Og Gud er trofast, han vil ikke la dere bli fristet over evne. Nei, når dere blir fristet, vil han vise en utvei, slik at dere kan holde ut." (1 Kor 10,1-6.11-13)

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

Jasså, min kristne venn? Så nå er det altså greit å lyve, stjele, drepe ...

Nei, hvem har sagt det ? Kristne trenger ikke loven får å skjønne det, de har Jesus Kristus.

Paulus > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Tror du Paulus har missforstått Jesus Kristus, mens du har forstått Ham rett ?

"På dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud. Den som sier: «Jeg kjenner ham», men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. Men Guds kjærlighet er i sannhet blitt fullendt i den som holder hans ord. Slik kan vi vite at vi er i ham. Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde." (1 Joh 2,3-6)

Med "hans bud" sikter Johannes til Jesu Kristi eneste bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ikke til de 10 bud.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...