Gå til innhold

På hvilken måte skiller Syvendedags-adventistene seg fra de fleste kristne kirkesamfunn ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som alle andre sekter er denne sekten et skritt tilbake til det gamle testamente.

De mener man må holde moselovens Sabbats bud http://no.wikipedia.org/wiki/Sabbat_(jødisk)

Fra første stund er kristendommen omgitt av sekter som ikke helt vil bryte med jødedommen (det gamle testamente) Til og med Islam er en slik sekt, som vil beholde jødedommens forskrifter om steining, omskjering osv.

Ekte kristne kirkesamfunn tror på Jesus Kristus og det nye testamentet, som tilbyr et liv fri fra alt dette tullet disse sektene kommer med.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hmm, okai.

Jeg har hørt det at Syvendedags-adventistene er godt belest i bibelen, og at de følger den til punkt og prikke!. Som feks de 10-bud, og hvis de ikke følger de 10-bud vil de ikke bli med i den såkalte ``nye`` verden som skal komme?.

Blir det feil å kalle dette en menighet med lite rom for utvikling?

Lenke til kommentar

Bibelen består av to deler, det gamle testamente og det nye testamente.

Hvis du følger det gamle testamente er du mot det nye testamente.

Hvis du følger det det nye testamente er du mot det gamle testamente.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Enda en gjeng tullinger...

Må gi dem rett i at den katolske kirken hører fanden til da, for makan til bande som har herjet vilt i snart to tusen år skal en vel lete lenge etter.. De har flere drap på samvittigheten enn de største diktarorene vi har sett jo og holder fremdeles på å drepe folk ved å overbevise dem om at dogmene de tror på er riktige.. :roll:

Syvendedags adventistene setter religions frihet høyt og det er jo en skjelden egenskap i de kretsene. De legger også stor vekt på hva en kvinne sa, Ellen G. Whites, og det er jo om mulig enda mer skjelden, da kristendommen ofte følger de abrahamske religioners patriark system til punkt og prikke og undertrykker kvinner så ofte de kan. Eller så tror de på mye sludder og vås også ser jeg...

De holder også lørdag som hellig fremfor søndag, som de fleste andre kristne kirkesamfunn holder hellig.

Må nesten le litt når jeg tenker på at kristne slår seg på brystet og skryter av at de er to milliarder kristne... for øyeblikket etter å krangle seg i mellom om kommaer, trykk på stavelser osv i bibelen, noe som har resultert i 35 000 grener der alle sammen tolker den samme boka forskjellig OG, selve rosinen i pølsa, alle sammen slår seg på brystet og hevder at det er DE som er de "ekte" kristne :roll:

Bare tenk hvor moro det blir når muslimene deler seg opp i like mange grener.... :(

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel nok av religiøse rettninger som mener at de er ``ekte`` kristene.

Men, jeg har ingen anelse av hvem som har ``rett``.

Grunnen til min nysgjerrighet rundt dette, er fordi jeg har ei bekjent som nylig har begynt å gå i denne Syvendedags-adventist menigheten og lurer litt på hvor ``sterke`` og ``utagerende`` meninger de har i forhold til evnt den norske stats kirke. ( nå er jeg utenfor mitt felt)

Men stemmer det at Syvendedags-adventistene mener at hvis man ikke følger de 10-bud + at hvis man ikke tror på gud, så vil man ikke følge med til den ``nye`` verden ?

Lenke til kommentar

Det er vel nok av religiøse rettninger som mener at de er ``ekte`` kristene.

Men, jeg har ingen anelse av hvem som har ``rett``.

Grunnen til min nysgjerrighet rundt dette, er fordi jeg har ei bekjent som nylig har begynt å gå i denne Syvendedags-adventist menigheten og lurer litt på hvor ``sterke`` og ``utagerende`` meninger de har i forhold til evnt den norske stats kirke. ( nå er jeg utenfor mitt felt)

Men stemmer det at Syvendedags-adventistene mener at hvis man ikke følger de 10-bud + at hvis man ikke tror på gud, så vil man ikke følge med til den ``nye`` verden ?

Du kan lese litt om dem HER

Lenke til kommentar

Syvendedags adventistene tror at alle de ti bud er like gyldige i dag som i gammeltestamentlig tid. De fleste kristne er jo enige om at det er galt å drepe, stjele, lyve, drive hor slik som dekalogen sier? Men plutselig, når det kommer til det fjerde budet der Gud ber oss huske helligdagen som Han fastsatte ved skapelsen (FØR synden kom inn i bildet) (den syvende dagen, sabbaten, lørdagen - søndagen var opprinnelig den første dagen i uken), så roper de fleste kristne plutselig at vi ikke trenger å holde de ti bud, at Guds nåde dekker budene, at de ikke gjelder lenger, osv., osv.

Et annet spørsmål er om det kan kalles fornuftig å hevde at ett av de ti budene, der alle var skrevet inn på steintavler, skulle være ugyldig, mens alle de andre skulle fortsette å være vår rettesnor? Helligdagsbudet med den syvende dagen er det budet som er lengst og som befinner seg i midten av dekalogen; det er også det eneste budet som begynner med "Kom i hu..." eller å huske. Og finnes det noe i Bibelen som sier at Jesus opphevde noen av budene? Holdt noen av disiplene søndagen (den første dagen i uken) som helligdag? (Riktignok står det flere ganger at de var samlet på den første dagen i uken, men det at de var sammen på den dagen (og helt sikkert mange andre dager i uken) betyr ikke at det var helligdag for dem.)

Syvendedags adventistene legger enorm vekt på å tro og leve ifølge det Bibelen sier (og å la HELE Bibelen tolke og forklare seg selv; sammenlikne vers med vers og skriftsted med skriftsted og i sine sammenhenger), og ikke hva kirkelig tradisjon krever; som f.eks. å ha søndag som helligdag, døpe spedbarn, konfirmasjon, et evig brennende helvete med evig pine, udødelige mennesker, Skjærsilden, avlat, skrifting, osv. Disse er eksempler på momenter som ikke er bibelske, men rent tilfeldig adopterte, kirkelige tradisjoner.

Lenke til kommentar

For øvrig er også syvendedags-adventistene glad i å regne ut når endetiden kommer.

De har riktignok bommet utallige ganger, men siste beregning jeg hørte fra en 7.dagsadventist, er at verden går under i 2028.

7.dags adventister kan i stor grad sammenliknes med dagens konspirasjonsteoretikere.

Lenke til kommentar

For øvrig er også syvendedags-adventistene glad i å regne ut når endetiden kommer.

De har riktignok bommet utallige ganger, men siste beregning jeg hørte fra en 7.dagsadventist, er at verden går under i 2028.

7.dags adventister kan i stor grad sammenliknes med dagens konspirasjonsteoretikere.

Hm, aldri hørt det før.

Lenke til kommentar

Syvendedags adventistene legger enorm vekt på å tro og leve ifølge det Bibelen sier (og å la HELE Bibelen tolke og forklare seg selv; sammenlikne vers med vers og skriftsted med skriftsted og i sine sammenhenger), og ikke hva kirkelig tradisjon krever; som f.eks. å ha søndag som helligdag, døpe spedbarn, konfirmasjon, et evig brennende helvete med evig pine, udødelige mennesker, Skjærsilden, avlat, skrifting, osv. Disse er eksempler på momenter som ikke er bibelske, men rent tilfeldig adopterte, kirkelige tradisjoner.

Så de tolker bibelen ordrett? Ispåfall følger de jo guds ord, slik det bør gjøres hvis man tror på han. Pick and choose blir for dumt når vi snakker om den store hellige bibel.

Lenke til kommentar

Så de tolker bibelen ordrett? Ispåfall følger de jo guds ord, slik det bør gjøres hvis man tror på han. Pick and choose blir for dumt når vi snakker om den store hellige bibel.

Jeg er enig med deg, pal. =)

Lenke til kommentar

Trådens tema er "På hvilken måte skiller Syvendedags-adventistene seg fra de fleste kristne kirkesamfunn ?", hold dere til å diskutere det.

10 innlegg som regnes som off topic er slettet. Kan godt hende det strengt, men det er eneste mulighet å gjøre ting på denne kategorien foreløpig.

Tilbakemeldinger tas som vanlig på PM ;)

Lenke til kommentar

De tror på jødiske myter og bud, noe ekte kristne ikke gjør.

Paulus > Derfor skal du vise dem strengt til rette, så de kan bli sunne i troen. De må ikke holde seg til jødiske myter og bud ...

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Men de er fremdeles 2 milliarder kristne IHS? Hver gang noen spør? Det er først når en spør om de "ekte" kristne at dette tallet ikke stemmer eller? :)

Nå tror vel syvende dags adventistene like mye på jødiske myter som alle andre kristne tenker jeg, de har bare funnet sin vri på det, akkurat som de andre 35 000 grenene har funnet sin vri, ved å granske komma feil, oversettelse eller trykk på en spesiell stavelse... :roll:

Same shit new wrapping kan en jo si om hver eneste av disse grenene, der alle legger jødiske myter til grunn for jesusen sin med vrir litt på det for å fremstå som "rett"

... Tror ikke det kan være 2 milliarder kristne jeg...

Lenke til kommentar

Alle disse sekten dine utgjør tilsamen ca 100 millioner utenfor verdens 2 milliarder kristne, RWS

Det er ikke jeg som sier det, det er sånne ting disse såkalte kristne kulehodene krangler om eller finner på. :)

Så det er ikke 2 milliarder, men 1,8 milliarder altså. Jamen, det var greit å vite.

Og hvor plasserer du syvendedags adventistene? I eller utenfor den eksklusive 1,8 milliardene av kristne?

Lenke til kommentar

Alle disse sekten dine utgjør tilsamen ca 100 millioner utenfor verdens 2 milliarder kristne, RWS

Det er ikke jeg som sier det, det er sånne ting disse såkalte kristne kulehodene krangler om eller finner på. :)

Så det er ikke 2 milliarder, men 1,8 milliarder altså. Jamen, det var greit å vite.

Og hvor plasserer du syvendedags adventistene? I eller utenfor den eksklusive 1,8 milliardene av kristne?

Hvorfor trekker du fra sektene fra antallet kristne ? Blant over to miliiarder kristne regnes ikke sektene, da hadde tallet vært langt over to milliarder kristne. Syvendedags adventistene er selvsagt utenfor de to milliarder kristne, de regnes ikke med i dette antallet.

Du får ikke tallet under to milliarder når wikipedia sier 2,300,000,000

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Paulus > Derfor skal du vise dem strengt til rette, så de kan bli sunne i troen. De må ikke holde seg til jødiske myter og bud ...

Hmm... Ekte kristene følger Jesu eksempel skulle jeg tro... og da burde du vite at Jesus også leste fra og reffererte til hva du kaller "Jødiske myter og bud".

Da er jo faktisk 7 DA ( forkortet litt ja :) ) bedre kristene enn de 2.000.000.000 som du snakker om?

Ang 7DA så finner dere litt intresant lesing på bloggen til "Mennesket"... så den er det jo bare å følge, så får dere litt info fra begge sider:)

// WINWIN

Lenke til kommentar

Hmm... Ekte kristene følger Jesu eksempel skulle jeg tro... og da burde du vite at Jesus også leste fra og reffererte til hva du kaller "Jødiske myter og bud".

Mener du Paulus gjorde feil i å kalle det "jødiske myter og bud" ?

I og med at Jesus Kristus snakket med jødene måtte Han nødvendigvis

referere til deres tro, WINWIN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...