Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[løst] cpu-temp problemer etter reinstallasjon av Win7 x64

Anbefalte innlegg

etter en reinstallasjon av Windows 7 64bit for å bruke en annen harddisk som systemdisk så har jeg plutselig fått problem med CPU temperaturen. Fant ut dette da maskinen slo seg av midt i et spill. sjekket BIOS (bios rv. 2803) og der står det at CPU temp var på litt over 80c. Skjønner ikke hvorfor dette har plutselig skjedd.

Hadde ingen temp.problemer før selve reinstallasjonen.

Ingenting annet enn å bytte harddisk som systemdisk som har blitt forandret på maskinen heller.

System:

AMD Phenom II X4 940

Asus M3N-HT Deluxe/HDMI

Asus ENGTX275 (GeForce GTX 275)

OCZ RAM 8GB (husker ikke mod nr.)

Corsair HX850W

Zalman CNPS9700 NT

Western Digital Caviar Green 1.0TB

Western Digital Caviar Green 1.5TB

Endret av Citano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint ha dultet borti noe som du ike var klar over. risiko for det er det alltid når du er inne i kabinettet for å gjøre noe.

Bekreft først at du faktisk overheter ved å laste ned et passende stresstest verktøy, som OOCT eller prime95 og stress alle corene. CPU skal da bli ganske så varm, men ikke kritisk varm dersom kjøleren fjør sin jobb.

Om du når krtitiske temperaturer under kontrollerte forhold så er det nesten bare kjøleren som kan være feilen - at den har fått dårlig kontakt for eksempel eller at viftne har stoppet/fallt av eller lign.

-Stigma

Lenke til kommentar

Du kan fint ha dultet borti noe som du ike var klar over. risiko for det er det alltid når du er inne i kabinettet for å gjøre noe.

Bekreft først at du faktisk overheter ved å laste ned et passende stresstest verktøy, som OOCT eller prime95 og stress alle corene. CPU skal da bli ganske så varm, men ikke kritisk varm dersom kjøleren fjør sin jobb.

Om du når krtitiske temperaturer under kontrollerte forhold så er det nesten bare kjøleren som kan være feilen - at den har fått dårlig kontakt for eksempel eller at viftne har stoppet/fallt av eller lign.

-Stigma

Enig med Stigma her. Sjekke om kjøleren sitter dårlig, eventuelle støvansamlinger og denslags.

Kan fort sjekke det ved å ha åpent kabinett under drift, og trykke ned på kjøleren mens du glaner på et temperaturovervåkingsprogram (CoreTemp/Realtemp etc.). Om det er dårlig kontakt, så vil du se temperaturen droppe ganske så radig når du trykker ned på ribba.

Lenke til kommentar

yep - ikke bare se på kjøleren og si "jeg ser ikke noe galt". Det er skjedent godt nok om ikke det er noe helt åpenlyst som at viften har stoppet. Det skal bare en halv millimeter skeiv plassering til før kjøleren din bare fungerer med en brøkdel så høy effektivtiet. Om du er i tvil så ta hele greien av, rens CPU og kjøler for gammel pasta, ta på ny og remonter den på med høy presisjon så du ikke gjør noe feil. Det er sansynligvis noe sted her feilen ligger dersom du har bekreftet at det faktisk er et temperaturproblem.

-Stigma

Lenke til kommentar

skal prøve ny kjølepasta men tingen er at jeg har min maskin på et hovedkortbrett (og bruker da ikke kabinett) så ja har egentlig ikke vært borti selve kjøleren.

Prøvde å sjekke tempen med forskj. software som SpeedFan og EVEREST men speedfan gir meg litt rare og uforståelige temperaturer og everest finner kun temperaturen på mine harddisker.

Men ja skal prøve å rense for gammel kjølepasta og legge på nytt. Tenkte å flashe bios hvis det ikke hjelper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...