C0bra Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Begynner nå planleggingen av et hjemme snekra kabinett..ala Prosjekt Pandemona... men det jer lurer på er om det vil være lurest å bygge det i 6mm kryssfiner eller 6mm MDF?? Lenke til kommentar
tuXP-G Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 først har jeg et spørsmål til deg: hva er MDF?? (høres ut som en sykdom, Minimal Dick Function)... Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 først har jeg et spørsmål til deg: hva er MDF?? (høres ut som en sykdom, Minimal Dick Function)... LOL!! Det er noen plater av tre... wtf hva det står for.. Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Det er en litt kraftig sponplate. Medium Density Fiberboard står det for. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Men hva vil være best/billigst å lage det i? Lenke til kommentar
axl Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 jeg lager mitt med 12mm finer plater, har ikke kjennskap til MDF, men synes finer er greit å jobbe med. Angrer ikke på at jeg valgte såpass tykk plate da det gir meg mulighet til å lage spor til kabler o.l. Tror også du vil få et mer "vinglete" kabinett med 6mm(hvis du ikke bruker avstivere o.l) Vekta er heller ikke avskrekkende, vil tippe min veien ca 5kg nå (kun kasse) Eneste bakdelen med finer er at den er relativt hard å pusse ned når du må bruke sandpapir, og det har lett for å flise seg opp. tror jeg betalte 300kr for en 240x120cm plate Lenke til kommentar
Xell Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 MDF er plater som er presset av tremasse på lik linje med sponplater, men masse er finere. De er ideelle med tanke på støy fordi det er helt dødt matereale. Brukes veldig mye i høytalere. Er du opptatt av viftesus og vibrasjons støy vil du få et bedre resultat med MDF enn med finer, men MDF e nok litt dyrere. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 Hadde tenkt å lage en ramme innvendi av 2*2cm planker også ha 6mm finerplater skrudd fast i disse..de vil da fungere som avstivere.. Lenke til kommentar
axl Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 joda, skulle funke bra det kan jo bruke ramma til å gjemme kabler og sånt Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 MDF!! det er det beste, det er MYE lettere å berarbeide, f.eks. frese, + at alle kanter blir veldig fine, og flisfritt.. veldig koselig når man bygger iallefall, koster nokk mere, men resultatet er lettere å få bra.. Lenke til kommentar
axl Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 sponplatefinishen er ikke så veldig pen da :smile: (hvis den ser ut som sponplate da) Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Hei, Er ikke 6mm litt tynt når det kommer til MDF da? Jeg snekret kasse til bilen av 18mm eller 22mm eller noe i den duren. Får bare håpe at 6mm er stivt nok og ikke knekker rett og slett. Kryssfineer er mye stivere, men som hjelper'n sa: MDF er rått å jobbe med. Støver no sinnsykt da Henning Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 er nok vanskelig å få tak i MDF under 12mm, ja. men om kryssfineer er stivere kommer vel ann på tykkelsen, 6mm kryssfineer er ikke veldig stivt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå