Rusma Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Hei Har egentlig ikke så mye greie på prosessorer, men jeg føler jeg kan noe. Her kommer poenget mitt: Jeg har en gammel pc med prosessor 'AMD Athlon XP 2600+'. Dette er da socket A/462. Jeg tror det er stockvifta som bråker veldig(!) Jeg må nesten få byttet den i noe stillere. Temperatur lå på 45 celsius sist jeg sjekket. Trenger råd til hva jeg skal gjøre/kjøpe. Det første jeg tenkte på var å bytte vifta på selve kjøleren, men er ikke helt sikker på om dette går ann. Deretter har jeg lurt på om det kansje er en socket som ligner på 462, slik at de bruker den samme viftefestemekanismen? Det er en Akasa vifte i Prisguide, men leste på Amazon at den var crappy. Vil gjerne ha noe litt solid. Edit: Endret overskrift til å favne bedre hva denne tråden handler om Endret 11. juni 2010 av Rusma Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Du kan antagelig bytte til enten en mer stillegående vifte, eller kjøpe en større vifte kombinert med en såkalt funnel som er en trakt som fungerer som overgang mellom selve kjøleren og den større viften. Jeg vet at Microplex selger slike overganger, og vifte for den saks skyld. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Takk for at noen svarer. Du kan antagelig bytte til enten en mer stillegående vifte, eller kjøpe en større vifte kombinert med en såkalt funnel som er en trakt som fungerer som overgang mellom selve kjøleren og den større viften. Jeg vet at Microplex selger slike overganger, og vifte for den saks skyld. Jeg tror jeg vet hva du mener med en slik 'funnel', men finner ingen på Microplex. Kan du si meg en link? Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Vifteoverganger Kan man skru sammen fler slike(?) slik at jeg kan gå fra f.eks. da 70mm til 120mm til 140mm? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Hva skulle det være godt for? 120mm kan da trykke sinnsvakt mye mere luft på atskillig lavere hastighet enn en 70mm. Det kan jo være en issue med hvor stor vifte du fysisk har plass til inni der også. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Hva skulle det være godt for? 120mm kan da trykke sinnsvakt mye mere luft på atskillig lavere hastighet enn en 70mm. Det kan jo være en issue med hvor stor vifte du fysisk har plass til inni der også. Jeg tenkte at "jo større jo bedre" ... men det er kansje uviktig. Jeg tok ut viften, fant ut at: siden er ca. 7cm merket er Asia Vital Components Vet ikke helt hvordan jeg kan se merket på resten av kjøler'n. Målte med linjal og fant ut at: Bredden (den korteste lengden) på mitt gamle, hvite stålkabinett er 20cm fra toppen av kovedkortet og "bort" til veggen er det ca 17cm fra toppen av min nåværende cpu kjøler (uten vifte) til veggen er det ca 12cm det er ikke mye klarning bort til kortveggene fra cpukjøleren Strømforsyningen bråker ikke særlig. Ekko i kabinettet kan være problemet. Ellers fant jeg også ut at det er en liten gullfarget vifte på det grønne AGP-skjermkortet. Edit: Ja, så da må jeg jo endre tidligere rekke til: 70mm ==> 80mm ==> 120mm ==> 140mm Endret 10. juni 2010 av Rusma Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Og så er det en drøy 1.5 centimeter bort til strømforsyningen ovenfor prosessorvifta. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg har nå satt på en liten rød rpm-reduserende kabel fra Noctua, men nå er jeg litt bekymret for temeraturen. Hva tror du om vifte av same størrelsesorden fra Papst (er de stille)? Pcen har også et eksternt grafikkort, men to integrerte COM+-porter, så jeg lurer også på em det er mulig å ta ut det ekstærne grafikkortet og heller bruke de com-portene til å logge inn? Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Temperatur på cpu når den har stått litt med den støyreduserende kabelen er 49 C. Det er jo ganske høyt er det ikke? Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg ringte akkuratt en nisse i en tilfeldig forretning for å spørre om mål til den eneste A/462 vifta de hadde. Det var en Arctic Cooling Copper Lite Socket A.Jeg er ikke helt sikker på forskjellen mellom socket a og 462, siden de ofte står med skråstrek mens andre ganger ikke. Vet ikke om en sånn funnel hadde passet, siden viften som sto på kjøleren ikke var festet med skruer, men bare klikket på plass ved hjelp av noen hanker. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 https://prisguiden.no/produkt/118079 Bør funke. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 https://prisguiden.no/produkt/118079 Bør funke. Lurer litt på den, ja. Kansje jeg kjøper den, og hvis det ikke funker får jeg vel invistere i ett stykk vinkelsliper, vernebriller, hørselsvern, gassmaske, hagehansker og evt. hagesaks Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Oppdatering nr. 1: Jeg har nå funnet ut litt mer av hva jeg kan gjøre. Har lest denne veldig omfattende testen på en finsk nettside. Om du ikke kan finsk (jeg kan ikke) så bruk Google Translate el. Der sier iallefall testeren at GT Limba 2000 er veldig grei, men den har ikke den beste kjøleflaten og sitter litt løst på. Mange butikker i Norge ser ut til å ha den inne, i motsetning til Arctic Cooler vifta som er blitt nevnt før her, som bare ser ut til å kun være tilgjengelig fra utlandet - og da kommer jo toll og slikt på toppen (og det vil vi ikke ha noe av vil vi vel ... *gollum*). Et annet alternativ er å kjøpe ebmPapst-vifte i korrekt størrelsesorden (70mm). Men, etter hva jeg har spurt meg fram hos DigitalImpuls, så har Papst-vifter generellt kun et helt OK forhold mellom støynivå/RPM og kjøleevne ... Eller begge deler: Limba med nye vifter - hvilke 80mm'e er da gode? ... eller å sette på en eller to slike 80mm-->120mm trakter i tillegg, men det spørs om det er plass til det ... en vifte på hver side av kjøleren som spinner saktere enn en på midten må være bedre? Ellers så hadde det aller beste hvert om Nexus-vifta (også i den finske testen) ikke hadde gått ut av produksjon sommeren 2004. Tilslutt tenker jeg at PCen er litt gammel, og bruker noe strøm, men har funket til nå, så jeg er litt redd for å tukle for mye med kjøleren ettersom jeg bare er kjent med socket 775 fra før av. Så kansje jeg bare skal la det være som det er , ettersom jeg ikke har tenkt til å bruke den til noe mer enn det en Sheevaplug kan klare ... og det spørs om ikke det kommer like oppunder samme pris som alle disse viftene (kan jeg tenke meg): to gode 80mm'e og en Limba: 200+200+200 ~ 600 Sheevaplug Dev Kit: 101.99$ in nok ~ 600 Men, det er jo noe annerledes å bestille ting fra USA/Europa til Norge, enn ting allerede i Norge til et annet sted i Norge. Det er Cadillac-priser på elektronikk fra utlandet vil jeg påstå ... O.T.: således bør jeg begynne å vurdere å lese mer skjønnlitteratur ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå