Gå til innhold

Kjøpe ny netbook til skole, hvilken?

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Jeg har aldri brukt en netbook før. Av å se på modeller i butikken har jeg funnet ut at at en 11- eller 12 tommer er perfekt størrelse for meg. Problemet er at jeg ikke aner hvilken kraft det er i netbooker, i forhold til min AS 5920 (C2D T7300).

Mine attributter er:

- Maks 4500 kr, ikke et øre mer. Gjerne 3,5k...

- Ikke Atom, ettersom jeg har hørt disse er vanvittig trege

- Windows 7 x64. Jeg vet man kan få bedre ytelse med eks Moblin eller Ubuntu, men jeg trenger Office og diverse programmer på skolen som er Windows- baserte

- Gjerne ddr3

- Hvis maskinen kan spille CS 1.6 er det en litt morsom fordel.

- Batteri er viktig!

Kikka litt på Acer Aspire 752. Noen som har noen formening om denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste Netbook'en er nok ASUS EEE PC 1201N Intel Atom 330 som har den nye dual core atom cpuen og ION grafikkort. Den ligger på rundt 4000kr.

Som du helt korrekt har oppfattet er Netbooks med Atom cpuer trege, 1201N med dual core vil takle multitasking atskillig bedre enn de modellene med single core Atom, men det vil jo ikke dermed si at det er en racer.

Selve størrelsen setter jo mange begrensninger siden veldig få 12"ere er spesielt godt speccet. Alienware M11X er jo ett hederlig unntak, men den koster skjorta og litt til og er helt uaktuell for din prisgrense.

Acer Aspire Timeline 1810TZ SU4100 kan være ett alternativ men da sprekker budsjettet med noen hundrelapper. Den har fått knallkritikk i alle tester, og de som har lagt ut brukererfaringer på forumet skryter dem opp i skyene. Noen spillmaskin er det dog ikke.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Hei, tusen takk for gode forslag. Alienware er ikke helt min smak. Liker det anonymt, og gjerne i helt svart pianolakk. Kikka litt på Dell, men virka litt overpriset.

Hvor kraftig er egentlig 4500- løsningen fra Intel? Jeg er overhodet ikke noen gamer, og jeg kommer uansett til å ha en monstermaskin som hovedmaskin (C2d, Geforce 8600), men drar den for eksempel cs 1.6? Ingen tester på eks. Hw.no tester 1.6. Alltid bare HL2 eller lignende...

Den Timelinen har 3 timer ekstra batteritid, hvis man skal ta Netshops info for god fisk. Det er MYE, og verdt de ekstra fem hundre... Men så var det jo det budsjettet... Har kikket på den før..

Dessuten, jeg har aldri brukt en 11- tommer i mer enn 4 sekunder som "jeg-kikker-bare"- kunde i butikk. Hvordan er en slik maskin å skrive på i lengden? Altså skrive 4-5 sider sammenhengende...

Takker for alle svar :)

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Lenovo S10e som midlertidig maskin i fjor høst etter at min forrige laptop tok kvelden. Nå, 8 måneder senere, har jeg fremdeles netbooken som min hovedlaptop.

Det første jeg gjorde var å oppgradere til 2GB minne og kjøre inn Windows 7 fremfor XP, noe som gjorde maskinen generelt raskere. Jeg bruker PC-en til "alt": fotoredigering i Adobe Lightroom, kontorapplikasjoner som Word og Excel (krever en del scrolling fra tid til annen), og til å spille av standardoppløst video. Jeg skrev hele masteroppgaven min på denne herlige 10-tommeren, 4-5 sider bør altså være overkommelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...