Gå til innhold

Kampsport i Bergen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal flytte til Bergen i August. Jeg har alltid hatt lyst til å starte med kampsport, men fotball, volleyball, styrke, skolen og jobb har tatt mye av tiden. Så jeg har aldri fått sumlet meg til å begynne.

Jeg skal i forsvaret i Januar 2011, så jeg har da 1/2 år med kun trening i tankene. Jeg skal inn i MP og har hørt det er endel selvforsvar en må kunne eller blir trent opp til å beherske. Og tenkte da at kampsport kunne vært tingen.

Har sett litt rundt og hørt om godord Fitness First. Og planen er å starte der. Jeg er student, så kampsport og styrke for 350 kroner i måneden høres rimelig ut.

Jeg trener 6-7 ganger i uka. 3 ganger styrke og 3-4 ganger cardio. Jeg er treningsvillig og vil gjøre alt for å bli best mulig på den korte tiden jeg har.

Er det håp for meg? Er det vits å begynne på kampsport for så å gå der i 1/2 år? Hvilken/hvilke sporter bør jeg begynne på?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som MP er nok hovedfokuset mer arrestasjonsteknikk enn rent selvforsvar, og der er det ganske vesentlige forskjeller. Ift. arrestasjonsteknikk er det nok en fordel å ha bakgrunn fra judo/brasiliansk jiu-jitsu, men dette er tross alt Forsvarets ansvar å gi deg opplæring på.

Men kampsport er artig uansett, så om du har lyst å drive med noe så kjør på.

Fitness First har bl.a. kickboksing, muay thai og mma. Fordelen med den klubben er at du betaler én månedsavgift for alle stilarter, slik at du kan trene flere ting uten å betale ekstra. Imidlertid er denne kanskje noe høyere enn hva den er mange andre steder, og tilbudet er hva det er. Gode selvforsvarsalternativer, men lite grappling-/bryterelatert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De trener også på kampsportsenteret på Minde, gjorde ihvertfall det frem til jul (da klubben min, som også trente der, ble lagt ned).

Både selvforsvar og arrestasjonsteknikk er relevant for den typen utdannelse, men mest omfattende/teknisk krevende av disse er nok arrestasjonsteknikk, og til det er nok grappling det greieste å lære seg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sidenotis: for 800 (?) i semesteret kan du få trene i SIB (student samskipnad i bergen) sine lokaler, og har også da mulighet til å delta i studentidretten (karate, Wushu, osv). Anbefaler deg å ta en titt hva de har å tilby før du begynner å bruke 350*12 i året. Det skal være informasjonsstands på studentsenteret på førstkommende tirsdag (17) fra 9-15 tror jeg. Anbefaler deg i det minste å ta en titt.

Lenke til kommentar

Karate, wushu og judo. Trente selv Judo på SIB et halvt år, men jeg syntes ikke judo var noe for meg. Forøvrig koster det ekstra å trene disse tingene (i tillegg til at du må ha treningskort for 800 per semester eller hva det var), mener det er rundt 400 kr per semester for judo ihvertfall. Dessuten skal TS i Forsvaret i januar, så jeg tviler på at han er i byen for å studere, og dermed får han ikke studentpriser på treningskort.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan i allefall anbefalle Team Bushido på det varmeste. De har egne lokaler laget for formålet, er veldig profesjonelle og har svært gode trenere. Jeg begynte der for litt siden og er virkelig imponert over klubben.

TS kan f.eks. hive seg med på Kickboksing, Shootfighting(mma) og krav maga (krav maga brukes mye av militæret og politiet) og vil da være godt dekket hva gjelder kampsport mtp. MP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...