Gå til innhold

Gamle manuelle objektiver og kjøp av DSLR

Anbefalte innlegg

Meeen, ikke noe mer jeg orker å diskutere. Men jeg anbefaler trådstarter å satse på et nytt system med et kit objektiv og et raskere fastobjektiv (feks makroobjektiv). Begge med AF.

Kvifor skal han absolutt satsa på eit nytt system? Når han har eit sett Pentax-linser som faktisk går an å bruka på moderne Pentax-DSLR utan problem, så ser eg absolutt ingen grunn til at han ikkje skal fortsetta med Pentax. Noko anna hadde vore om han hadde ein haug manuelle Canon-linser. Då er ikkje linsene nokon grunn til å fortsetta med Canon.

at det går fint å fokusere manuelt, selv uten split prism.

På noe som står ro i ja..

Eg trur faktisk at splitprisme er meir til hjelp på motiv som står i ro enn på motiv som rører seg. Rekk du å sjekka at linjene går "i hop" i splitprismet før du knipsar utan at heile motivet er vekke før du får tatt bilde, ja då er du jaggu meg god! Når eg tar action shots (har eit manuelt Pentax-kamera med manuell fokus), så bryr eg meg ikkje om å sjekka fokus i det eg tar bildet. Eg blendar ned såpass at skarphetsdybden gir meg litt "å gå på", stiller fokus på eit punkt der eg forventar at motivet vil passera, og trykker av i det motivet passerar det punktet. Lite følgefokus her i garden. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ternger ikke gi meg en leksjon i autofokus, da jeg sikkert bruker like mye manuell fokus som auto (og ellers utnytter funksjonene mitt kamera har fullt ut). Men jeg kunne aldri tenkt meg å leve uten autofokus, spesielt ikke til de formål som trådstarter sier. Å satse på kun manuell fokus da er ikke noe lurt.

Jeg har vært innom mye manuell optikk, og det kan være gøy det, men de måler seg som regel ikke med dagens objektiver. Spesielt hvis man har et crop kamera med knøtt liten søker så er det omtrent ikke noe vits i å manuelt fokusere.

Meeen, ikke noe mer jeg orker å diskutere. Men jeg anbefaler trådstarter å satse på et nytt system med et kit objektiv og et raskere fastobjektiv (feks makroobjektiv). Begge med AF.

Du kan umulig ha värt mye innom manuelle objektiver. Jeg hadde 5 AF-objektiver til mitt K10d, der 2 var av ypperste klasse, DA 40 Ltd. og DA 70 Ltd. I dag har jeg 5

manuelle objektiver og ingen AF-objektiver. Jeg får minst like godt resultat. Faktisk er mange av de gamle objektivene skarpere. Jeg selger bilder tatt med K 35mm F3.5 og K 28mm F3.5 fra 70-tallet og jeg bruker K10d's standardsöker.

mvh

.lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...