Gå til innhold

Nybegynner-guide til å spille gitar i Guitar Hero / Rock Band

Anbefalte innlegg

Nybegynnerguide til Guitar Hero / Rock Band

Først kort om meg selv og hvorfor du skal gidde lese denne guiden. Helt siden jeg gikk på barneskolen og hørte på TNT og Tindrum har jeg elsket gitarer, og etterhvert bestemte jeg meg for å lære å spille selv. Etter hvert har det blitt to akustiske gitarer (en med nylonstrenger og en med stålstrenger), en elektisk gitar, en Rock Band-gitar og hele tre gitarer til Guitar Hero så langt. I tillegg har jeg lenge vurdert å kjøpte Guitar Hero: Metallica kun for gitaren sin skyld, og jeg gleder meg til Guitar Hero 6 og Rock Band 3 kommer. Begge skal selvsagt kjøpes med gitar. Om det stemmer at GH6 kommer med en keytar (keyboard-gitar, eller bærbart mini-keyboard) skal den selvsagt også kjøpes og grundig testes. Jeg har ennå til gode å investere i Rock Band 1, Rock Band: Beatles, Guitar Hero 1, Guitar Hero: Rock the 80's og Guitar Hero: Van Halen, men ellers har jeg alt av Guitar Hero og Rock Band. Dvs jeg har ikke GH: Aerosmith, men det er fordi jeg syntes det var kjedelig, trengte penger og solgte det. Jeg har derimot GH: World Tour til både Wii og xbox360, komplett med gitar til begge to.

(og bare så det er sagt: Jeg gidder ikke engang kommentere melking, bare fordi det stadig kommer nye spill. Det er ikke mer melking enn f.eks nye bilspill eller sportsspill.)

Som du skjønner er jeg litt vel interessert i gitarer, og selv om Guitar Hero og Rock Band ikke kan sammenlignes med ekte vare er det heller ikke meningen at de skal gjøre det mer enn et bilspill kan sammenlignes med en ekte bil fordi du har ratt og pedaler. Spill er spill, virkelighet er virkelighet. Denne guiden er ikke for å lære deg å spille ekte gitar, men får gi en innføring i Guitar Hero og Rock Band. Spillene er forskjellige av utseende, men selve konseptet er det samme i begge to. Har du spilt ett har du spilt alle. Forskjellene er så små at de er ubetydelige.

Men la oss komme i gang. Hvert spill i serien er forskjellig, og å dra frem hver eneste detalje fra hvert spill er meningsløst og ganske uinteressant. Det jeg vil fokusere på er å faktisk spille dem. Joda, det er strengt tatt bare å ta gitarkontrollen, holde nede rett knapp til rett tid og spille, men da kommer man ikke langt. (det er selvsagt flere instrumenter, men jeg fokuserer på gitaren.) For å bli flink kreves en del teknikk og trening, og det er her jeg har tenkt å hjelpe til. La oss ta det punktvis:

1. Vanskelighetsgrad

Det er en rekke vanskelighetsgrder, og er det første gang du spiller bør du ikke være redd for å starte på det enkleste. De fleste gjør nok det, inkludert jeg. Derimot vil jeg på det sterkeste anbefale at du ikke holder deg der lengre enn nødvendig. Bli kjent med mekanikken i spillet, venn deg til å strumme (spille med høyrehånden) rett note til rett tid og bli komfortabel med kontrollen. Det viktigste er å finne en posisjon hvor du kan spille lenge uten å bli sliten i hendene eller resten av kroppen. Kanskje merker du det ikke ennå, men tro meg, når du kommer opp i vanskelighetsgrad er det svært viktig. Det smarteste du kan gjøre er å finne en bra stilling å spille i allerede, så har du det unna veien. Det er mye verre om du venner deg til å spille i små doser, og så prøver å skifte stilling senere.

Når du har vent deg til å spille noen enkle noter bør du gå opp til den neste vanskelighetsgraden. (nb! noen spill har en ekstra vanskelighetsgrad hvor du kun strummer. Jeg regner ikke denne med. Når jeg sier "den enkleste" mener jeg å spille med tre fingre.)

2. Hvordan holde gitaren?

Det er lett å si "samme det, vel?", men det er faktisk en stor tabbe. Jeg sa det er kritisk hvordan du sitter, og det samme gjelder hvordan du holder gitaren. Holder du den feil kommer du nok ikke langt, dessverre. Du vil bli fort sliten i hendene, noe som gjør at du bommer ganske ofte, lange sanger blir et ork å dra seg gjennom og å hoppe fra grønn til brun/oranse knapp vil bli et slit. La meg gi noen tips (dette gjelder selvsagt normal gitar. Spiller du Lefty blir det motsatt, selvsagt.):

Høyrehånden: La gitaren hvile og hold stumbaren med tommelen og pekefingeren, og gjerne langfingeren om du vil. Det er viktig at du slapper av i hånden hele tiden og ikke anstrenger deg. Prøv så å løsne grepet og strum nedover med tommelen. Først sakte, så raskere. Ikke beveg hånden mer enn nødvendig, men strum kun mest mulig med tommelen. Går det fint? Bra, da er du på rett spor. Prøv så å ta tak med pekefingeren og langfingeren også. Strum nå ned med tommelen og opp med de to andre fingrene. Sannsynligvis må du bruke håndleddet litt, men prøv å beveg det så lite som mulig. Planen er å strumme så raskt som mulig, så lenge som mulig uten å bli sliten. Holder du gitaren rett og hviler i hånden kan du skifte fra sakte nedover-strumming med tommelen til rask opp og ned-strumming med tre fingre uten problem ganske snart.

Venstrehånden: Det er lett å gjøre en nybegynnerfeil og ta det "gripetak" rundt halsen på gitaren, og brette tommelen rundt den. Det gjør at gitaren ligger stødig i hånden og kan føles naturlig, men jeg anbefaler at du slutter med det før du i det hele tatt har begynt. I stedet bør du plassere tommelen parallelt med halsen og la halsen hvile på den. Det kan være ukomfortabelt i starten, men tro meg, det er verdt det. Du øvrige fingrene bør så plasseres 90 grader på knappene. Knappene er horisontale, fingrene bør være vertikale. Igjen, det kan være ukomfortabelt i starten, men det er verdt slitet.

Grunnen er at du vil gi hånden så fri flyt som mulig og bevege fingrene så lite som mulig. Om du griper rundt halsen får den kontakt med hele håndflaten din, mens om den hviler på tommelen vil den ha minimal kontakt med huden din. Dette igjen gjør at det er mye enklere å bevege hånden raskt opp og ned langs halsen. Har du en Rock Band-gitar gjør dette at du lettere kan dra hånden helt ned til de nederste knappene, om du ønsker det. Grunnen til hvorfor jeg vil du skal plassere fingrene rett på knappene i vinkel er fordi de vil da få minimal kontakt med knappene. Skulle du langt hele fingrene på knappene vil du måtte presse ned en større flate, noe som gjør det tyngre å spille i lengden. Dessuten måtte du ha beveget en større del av fingrene for å spille på andre knapper, og du kunne lett ha spilt feil knapp når du spiller i stor hastighet.

3. Grønn, rød, blå... eller var det gul?

Det sier seg selv at tommelen ikke kan være med å spille, så du har fire fingre tilgjengelig. På de enkleste vanskelighetsgradene er det ikke noe problem, da du bare har tre eller fire knapper å holde styr på. Det i seg selv kan være litt slit, spesielt om du spiller for lenge med bare tre knapper. Fingrene vil venne seg til hvilken farge de tilhører, så går du opp et hakk og introduserer en fjerde knapp kan fingrene lett komme ut av kontroll. Langfingeren har til nå spilt den midterste knappen, men plutselig skal både den og ringfingeren spille de midterste knappene? Og hva med lillefingeren? Hvordan skal den klare å spille noe som helst? Men tro meg, å gå fra tre til fire knapper er ofte noe av det vanskeligste. Det kan derfor være en fordel å begynne med fire knapper så snart som mulig når du føler deg komfortabel med det. Å gå gjennom karrieren i et spill med tre knapper er ikke noe stress. Fire derimot kan være et slit, men det er verdt det.

Det jeg syntes var enklest med fire knapper var å se på plasseringen i stedet for fargen. I stedet for grønn, rød, gul og blå så jeg på knapp nr 1, 2, 3 og 4 og matchet dem med finger nr 1, 2, 3 og 4. Da gikk det mye lettere. Alle spillene har en bra Practice-bit (øvingsbit) hvor du kan øve så mye du vil på en bit i en sang i sakte tempo. Den bør absolutt ikke undervurderes. En ting er å lære med øynene, men man lærer ofte mye bedre om man lærer med fingrene. Om du går i øvningsstudioet og spiller en del av en sang i sakte tempo kan du øke tempoet etterhvert som du blir flinkere, og ganske snart tar du hele sangen i fullt tempo.

Å gå over til fem knapper kan virke skremmende, men det er faktisk mye enklere enn det ser ut til. Det du må huske er at det er relativt sjelden man spiller grønn og brun/oransje rett etter hverandre over lengre tid, så du spiller oftes kun fire noter. Om du holder tommelen slik jeg nevnte tidligere bør det ikke være noe problem å gå fra de fire nederste knappene til de fire øverste og tilbake igjen. I tillegg kan du prøve å huske på note nr 1 - 4, i stedet for fargen. Spiller du notene fra grønn til blå vil de være nr 1 - 4, men hopper du opp fra rød til brun/oransje vil de være de nye note nr 1 - 4. Fingrene vil være det samme. I stedet for en ekstra note på høyresiden vil du få en ekstra note på venstresiden. I tillegg er pekefingeren sterkere enn lillefingeren, så det er enklere å hoppe fra rød til grønn med pekefingeren enn fra blå til brun/oransje med lillefingeren. Det gjør at du bør spille de fire øverste (fra rød til brun/oransje) så mye som mulig og hoppe ned til grønn bare når du trenger det, eller når det kommer en lang del med grønn i stedet for brun/oransje.

4. Valg av sanger

Dette burde være logisk, i grunnen. Hvilke sanger bør du begynne å spille? Noe enkelt, eller hoppe rett på noe vanskelig? Sunn fornuft sier noe enkelt, men hvem hører på sunn fornuft? :p Det jeg vil anbefale er å finne sanger du liker og spille dem. Om du spiller karrieren i et spill og sitter fast på en sang du ikke liker noe særlig blir det fort kjedelig. I stedet bør du finne en sang du virkelig liker og øve på den. Gjerne skru opp vanskelighetsgraden et hakk eller to. Med alle Guitar Hero- og Rock Band-spillene og DLCen så langt er det garantert du kan finne sanger du virkelig liker. Vi har alt fra Johnny Cash og Willie Nelson til Iron Maiden og Metallica til Ghostbusters-sangen tilgjengelig, så finn noe du liker og spill det. Jo mer du spiller, jo flinkere blir du. Spiller du sanger du virkelig liker vil du bli bedre motivert til å øve, noe som er svært viktig. Uten motivasjon blir det bare et slit å spille, og om du blir fort sliten i tillegg kan det være tungt å dra frem gitaren igjen. Spiller du heller noe du liker og holder gitaren så du ikke blir sliten kan du nok fort bli sittende veldig lenge og øve med glede. Før du vet ordet av det har du kommet godt på vei på den vanskeligste vanskelighetsgraden. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...