Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overføre leiekontrakt, for høy økning i leiebeløp

Deem

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i en leilighet i over et år nå sammen med en venn. Av praktiske årsaker skrev han kontrakt med utleier, siden de ville ha en person å forholde seg til. Han flytter nå og jeg tenkte å leie ut det rommet han har bodd på, men utleier har foretatt en prisøkning som er ganske stor. Jeg er usikker på om jeg kan med hjemmel i lov begrense denne prisøkningen siden kontrakten hans må sies opp for at jeg skal skrive ny kontrakt med dem, selv om jeg i praksis har vært leietager hos dem, men betalt leien min via han jeg deler leiligheten med.

Leien vi begynte med 1. juni 2009 var 8900, og den ville utleier oppjustere til 9500 ved årsskiftet 2010. På grunn av loven klarte han jeg bor med å argumentere med at dette kunne de ikke gjøre før ett år hadde gått fra kontrakten trådde i kraft. Øking av leie er også begrenset for å forhindre en urimelig økning, og skal ikke være høyere enn hva konsumprisindeksen tilsier. Jeg har altså regnet ut at en økning i leien på den nåværende kontrakten burde være til 9200 kr, og ikke til 9500 kr.

Problemet er som sagt at den nåværende kontrakten må sies opp for at jeg skal kunne skrive kontrakt med dem. Siden det er en ny kontrakt tror jeg ikke at de er bundet til å holde seg til 9200 kr. Er det noen som ser en utvei på dette som gir meg muligheten til å leie leiligheten for 9200 i måneden i stedet for 9500? Det kan høres ut som småpenger, men en økning på 600 i måneden er mye for en student.

Aktuelle rettsregler er husleieloven, spesielt kapittel 4 om leieprisvern:

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#map004

Endret av Deem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husstandsfellesskapsloven § 3 pkt 1 fastslår at hvis dere har bodd sammen i minst to år kan du gis rett til å tre inn i leiekontrakten i hans navn når sterke grunner taler for det. Dette gjelder da bare når dere har bodd sammen i minst to år (eller har, har hatt, eller kommer til å ha barn sammen). Regelen er for ordens skyld gjentatt i husleieloven § 8-3.

Annen relevant adgang til å overføre leieavtalen til andre finnes ikke som jeg kan se. Det vil si at dette eventuelt må gjøres via avtale med utleier, jfr husleieloven § 8-1. Utleier trenger ikke grunngi hvorfor han/hun avslår å inngå slik avtale.</P><P>Ny kontrakt inngås på nye vilkår - derunder leiefastsettelse. Det er et leieprisvern i § 4-1 (kan ikke avtale leie som er urimelig i forhold til "vanlig gjengs leie"), men jeg tror slingringsmonnet her ikke vil redde inn den relativt lille forskjellen her (forutsatt, selvfølgelig, at den tidligere leien ikke var urimelig).

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...