Gå til innhold

telezoom på Olympus pen e-pl1

Anbefalte innlegg

Jeg har netopp kjøpt meg et pen e-pl1 kamera og vurderer å kjøpe meg et telezoom objektiv. Bør jeg vente til M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm 1:4.0-5.6 er å få kjøpt eller er det andre objektiver dere vil anbefale.

Jeg er "grønn" på området så vær vennlig å forklar for meg.

Endret av Rholsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal komme en M.ZD 40-150mm også. Tror den blir rimeligere.

Når omtrent vil den være tilgjengelig?

Foto & Video selger E-PL1 dobbeltkit med 14-42 og 40-150 og selv om det ikke er på lager i øyeblikket kan det ikke være langt unna.

Lenke til kommentar

Det skal komme en M.ZD 40-150mm også. Tror den blir rimeligere.

Når omtrent vil den være tilgjengelig?

Foto & Video selger E-PL1 dobbeltkit med 14-42 og 40-150 og selv om det ikke er på lager i øyeblikket kan det ikke være langt unna.

Tror ikke olympus kommer med MicroFourThirds 40-150 med det først. Den som selges med dobbeltkit er et FourThirds med overgang til MicroFourThirds. Olympus kommer med et 14-150 og et 9-18 til MicroFourThirds iløpet av juli. Hvis du kjøper et 40-150 med overgang får du ikke like rask autofokus som med MicroFourThird 14-150. Går selv og venter på 14-150, men hvis du ikke kan vente eller vil ha litt mer zoom har panasonic et 40-200 til MicroFourThird.

Lenke til kommentar

Tror ikke olympus kommer med MicroFourThirds 40-150 med det først. Den som selges med dobbeltkit er et FourThirds med overgang til MicroFourThirds. Olympus kommer med et 14-150 og et 9-18 til MicroFourThirds iløpet av juli. Hvis du kjøper et 40-150 med overgang får du ikke like rask autofokus som med MicroFourThird 14-150. Går selv og venter på 14-150, men hvis du ikke kan vente eller vil ha litt mer zoom har panasonic et 40-200 til MicroFourThird.

Panasonic 45-200 er en god del billigere også. Det er lettere å lage et slikt objektiv som er en ren telezoom enn et alt-i-ett-objektiv, og derfor vil de alltid være en blanding av billigere, mindre, lettere og høyere kvalitet (én eller flere av de egenskapene).

Det fine med å velge Olympus µ4/3-hus er at man alltid har stabilisering, og det fine med å velge Panasonics stabiliserte objektiver er at man fremdeles har stabilisering om man velger bytte til Panasonics hus senere. Panasonics objektiver har klart seg bra i de testene jeg har sett, og jeg vet vel ingen grunn til å anta at 45-200 skulle være noen sinke.

Lenke til kommentar

Panasonic 45-200 er en god del billigere også. Det er lettere å lage et slikt objektiv som er en ren telezoom enn et alt-i-ett-objektiv, og derfor vil de alltid være en blanding av billigere, mindre, lettere og høyere kvalitet (én eller flere av de egenskapene).

Det fine med å velge Olympus µ4/3-hus er at man alltid har stabilisering, og det fine med å velge Panasonics stabiliserte objektiver er at man fremdeles har stabilisering om man velger bytte til Panasonics hus senere. Panasonics objektiver har klart seg bra i de testene jeg har sett, og jeg vet vel ingen grunn til å anta at 45-200 skulle være noen sinke.

Har prøvd panasonic 45-200 på mitt EP2 og det virker som kvaliteten er god. Men velger å vente på olympus 14-150 forde den er mindre og lettere. Og man trenger da bare et objektiv til de fleste motiver.

Endret av rumattso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...