Gjest Slettet+45613274 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hei! Har et ørlite problem som jeg håper du kan hjelpe meg med. Saken er den at jeg har en Toshiba NB100 bærbar pc. For øyeblikket har jeg dualboot på den. På den ene partisjonen har jeg win xp (ca. 100 GB) og på den andre har jeg Ubuntu 10.04 (ca. 20 GB). Det jeg vil er å fjerne windowspartisjonen og gi ubuntu hele disken, altså at harddisken er kun en partisjon og der har jeg ubuntuen.(For å gjøre det klart: windows må vekk å jeg må sitte igjen med en ubuntupartisjon som dekker HELE disken) Ingen av filene på ubuntupartisjonen må gå tapt... takks på forhånd;) Lenke til kommentar
Croome Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Såvidt jeg vet så går det ikke med mindre du reinstallerer ubuntu Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Er enig med Nixie. Men en alternativ løsning kan være å formatere windows partisjonen og bruke den som /home. Da slipper du reinstallasjon, du vil få brukt all plassen på disken. Dessuten er 20gb mer enn nok for systemfilene. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Er enig med Nixie. Men en alternativ løsning kan være å formatere windows partisjonen og bruke den som /home. Da slipper du reinstallasjon, du vil få brukt all plassen på disken. Dessuten er 20gb mer enn nok for systemfilene. ahhhh ikke dumt takk for hjelpen Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Trenger ikke formatere heller hvis du vil bruke hele disken som /. Bare start en Live-CD og kjør gParted, der kan du forandre størrelsen på partisjonen. Men det anbefales på det sterkeste at du flytter /home til egen partisjon. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Men det er uansett best å bruke en egen partisjon som /home, så gjør det. Lenke til kommentar
Croome Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 men jeg lurer på en ting? Kan jeg bare legge /home på den partisjonen jeg vil etter installasjon eller må det skje under installasjon? Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Du kan fint gjøre det etter installasjon. Hvis du skal bruke den gamle windows partisjonen bør du formatere den til et mer Linux-vennlig format enn NTFS. Også kan du feks. gjøre (som root) mkdir /media/temp mount /dev/<den disken det gjelder> /media/temp cp -R --preserve /home/ /media/temp umount /media/temp/ rmdir /media/temp Det neste steget blir å legge til den nye partisjonen i /etc/fstab. Min fstab som eksempel, hvor den andre linjen er /home UUID=d4391f2d-d7f3-40b4-9d9a-480ac69a5351 / ext4 noatime 0 1 UUID=17463a14-0fae-4244-b145-3de5ad873e0f /home ext4 noatime 0 2 For å finne UUIDen til disken din kan du bruke ls -l /dev/disk/by-uuid Jeg liker å bruke UUIDen til disken fremfor feks. /dev/sda1 siden det er mer til å stole på hvis man har flere disker i systemet. Når du legger til den nye partisjonen i fstab er det viktig at linjen begynner med UUID= og dermed UUIDen. Besvarte det det du lurte på? Lenke til kommentar
Croome Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) jepp tusen takk jeg klarte det Endret 11. juni 2010 av Nixie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå