hoyre Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hei! Jeg trenger litt hjelp til dette spørsmålet. Jeg har fått en firer i engelsk, som jeg er totalt uenig. Jeg er helt klar på at læreren tar feil. Karakterene mine på prøver har vært (4,5-,5-). De to siste er henholdsvis tentamen og en muntlig framføring. På utdanningsdirektoratets sider står det at det er sluttkompetansen som skal legges vekt på ved standpunktvurdering. Læreren min, derimot, legger vekt på det jeg gjorde i forrige termin da resultatene ikke var særlig gode (3+,4,4,5,5) Det er veldig mange grunner som ligger til grunn for klagen, men jeg tenker å ikke nevne alle disse her. Men spørsmålet mitt er om jeg bør be om en begrunnelse av karakteren fra faglærer eller om jeg bare skal droppe dette? Eventuelt hvilke fordeler har jeg av å be om begrunnelse/ikke be om begrunnelse? Håper på hjelp! Hoyre Lenke til kommentar
HValder Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Sjølv om læraren din går utifrå karakterane dine frå siste termin er du i grenseland, den endelege karakteren hadde eg avgjort basert på aktivitet i timane og/eller karakterar frå forrige termin. Edit: Så ja, be om begrunnelse først. Endret 9. juni 2010 av HValder Lenke til kommentar
OneWingedAngel Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Det er standpunktskarakterer det gjelder, om jeg ikke tar feil? Rart at dere får karakterer uten å ha en samtale med faglærer om grunnlaget for karakteren. Be om begrunnelse, det kan godt være noe nyttig du får vite om du skulle skrive en formell klage. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Begrunnelse bør du be om uansett, du må ikke ta den med i klagen om den er veldig god. Men om situasjonen er slik du beskriver, at det legges stor vekt på termin 1, tror jeg ikke den kan være så fantastisk. Er den derimot dårlig, for all del, bruk det i klagen. Du har altså ingenting å tape. Dessuten, om du ber om en begrunnelse, vil det gi deg en mulighet til å prøve å forutse hvilke motargumenter læreren din vil komme i en evt. respons til klage, og det gjør deg bedre rustet til å takle disse bedre. Når det er sagt, det er ikke sikkert at de prøvene dere hadde i termin 1 er like som i termin 2. Vær obs på det, fordi om forskjellige læreplansmål måles til forskjellige tider, betyr ikke det at den som kom sist teller mest. Om man f.eks. har om antikken i historie før jul og får 4 på den prøven, mens man har en ganske lik prøve i mai om Norge siden 1500-tallet og får 5, betyr ikke det at du har utviklet deg fra 4 til 5. Det betyr bare at du har blitt målt til en lavere kompetanse i det emnet du hadde først. At du da fikk 5 på en annen prøve i noe helt annet, viser ingen forbedring i det læreplansmålet som allerede er målt. Skjønner du? Pass deg for ikke å brenne deg der. Ser også at du ligger litt i grenseland mtp. karakterer. Men husk at 5- også er en 5'er, selv om den karakteriseres som svak. I tillegg så vipper du jo mellom 4 og 5. Og selv om du teoretisk sett KAN gå ned på klagingen, kommer du nok ikke til å få 3. Så du har ikke så mye å tape, med mindre du skal ha denne læreren en god stund fremover. Det er også lurt å vurdere deg selv litt i henhold til hvordan du er i timene. Er du muntlig aktiv, alltid tilstede, gjør lekser osv.? Hvis ja, bruk det. Hvis ikke, tja, enten pynt litt og si "er relativt/noe aktiv muntlig", eller ikke nevn det. Men for all del, ikke kom med noen direkte løgner. Men naturligvis, vurdering av muntlig aktivitet er en subjektiv ting: læreren din kan ha én mening, du en annen. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Begrunnelse bør du be om uansett, du må ikke ta den med i klagen om den er veldig god. Men om situasjonen er slik du beskriver, at det legges stor vekt på termin 1, tror jeg ikke den kan være så fantastisk. Er den derimot dårlig, for all del, bruk det i klagen. Du har altså ingenting å tape. Dessuten, om du ber om en begrunnelse, vil det gi deg en mulighet til å prøve å forutse hvilke motargumenter læreren din vil komme i en evt. respons til klage, og det gjør deg bedre rustet til å takle disse bedre. Når det er sagt, det er ikke sikkert at de prøvene dere hadde i termin 1 er like som i termin 2. Vær obs på det, fordi om forskjellige læreplansmål måles til forskjellige tider, betyr ikke det at den som kom sist teller mest. Om man f.eks. har om antikken i historie før jul og får 4 på den prøven, mens man har en ganske lik prøve i mai om Norge siden 1500-tallet og får 5, betyr ikke det at du har utviklet deg fra 4 til 5. Det betyr bare at du har blitt målt til en lavere kompetanse i det emnet du hadde først. At du da fikk 5 på en annen prøve i noe helt annet, viser ingen forbedring i det læreplansmålet som allerede er målt. Skjønner du? Pass deg for ikke å brenne deg der. Ser også at du ligger litt i grenseland mtp. karakterer. Men husk at 5- også er en 5'er, selv om den karakteriseres som svak. I tillegg så vipper du jo mellom 4 og 5. Og selv om du teoretisk sett KAN gå ned på klagingen, kommer du nok ikke til å få 3. Så du har ikke så mye å tape, med mindre du skal ha denne læreren en god stund fremover. Det er også lurt å vurdere deg selv litt i henhold til hvordan du er i timene. Er du muntlig aktiv, alltid tilstede, gjør lekser osv.? Hvis ja, bruk det. Hvis ikke, tja, enten pynt litt og si "er relativt/noe aktiv muntlig", eller ikke nevn det. Men for all del, ikke kom med noen direkte løgner. Men naturligvis, vurdering av muntlig aktivitet er en subjektiv ting: læreren din kan ha én mening, du en annen. Jeg har et veldig godt poeng i forhold til muntlig aktivivet: 1.I opplæringsloven står det KLART at det IKKE skal vektlegges i vurderingen av sluttkompetansen. Endret 10. juni 2010 av hoyre Lenke til kommentar
simentp Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Ehhm, det er en egen karakter for muntlig engelsk? Med meg har jeg muntlig og skriftlig engelsk så hvis muntlig aktiviteten din går på muntlig karakteren.. Men ellers så hadde jeg og klaget, men be om en begrunnelse først Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Ehhm, det er en egen karakter for muntlig engelsk? Med meg har jeg muntlig og skriftlig engelsk så hvis muntlig aktiviteten din går på muntlig karakteren.. Men ellers så hadde jeg og klaget, men be om en begrunnelse først På VGS har vi en samlet skriftlig og muntlig karakter. Lenke til kommentar
ramboros Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg har veldig gode poenger i forhold til muntlig aktivivet: 1.I opplæringsloven står det KLART at det IKKE skal vektlegges i vurderingen av sluttkompetansen. Kan du bevise dette? Jeg kan ikke finne en slik regel i opplæringsloven. Kompetansemål: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=122422&visning=5&sortering=2&kmsid=122430 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Jeg har veldig gode poenger i forhold til muntlig aktivivet: 1.I opplæringsloven står det KLART at det IKKE skal vektlegges i vurderingen av sluttkompetansen. Kan du bevise dette? Jeg kan ikke finne en slik regel i opplæringsloven. Kompetansemål: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=122422&visning=5&sortering=2&kmsid=122430 •skolen begrunner karakteren med noe annet enn kompetanse, f.eks. muntlig aktivitet i timene, innsats, orden eller atferd. (f. § 4-7). Det står ikke direkte i læreplanen, men det det som sagt bare kompetansen som skal vurderes. Du/dere kan godt se på rettighetene mine på http://elevombud.no/2009/03/12/dagens-rettighet-24-klage-pa-standpunktkarakter/ Endret 10. juni 2010 av hoyre Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Ja, men du kan vise muntlig kompetanse i timene, da, gjennom å være muntlig aktiv. Når læreren stiller et spørsmål, og du rekker opp hånden og svarer korrekt, viser du kompetanse. Endret 10. juni 2010 av RainbowLady Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Blir nok klage, men først begrunnelse Endret 10. juni 2010 av hoyre Lenke til kommentar
sebjen Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Kanskje denne hjelper http://www.udir.no/upload/Brosjyrer/Ny_vurderingsforskrift_8-10_nett.pdf Lenke til kommentar
immen Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Ehhm, det er en egen karakter for muntlig engelsk? Med meg har jeg muntlig og skriftlig engelsk så hvis muntlig aktiviteten din går på muntlig karakteren.. Men ellers så hadde jeg og klaget, men be om en begrunnelse først På VGS har vi en samlet skriftlig og muntlig karakter. Vi har ingen samlet karakter for skriftlig og muntlig og jeg går VG3 nå. Lenke til kommentar
KanoKrakk Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Skal i det hele tatt prøver/innleveringer mm. fra første termin i det hele tatt tas med i vurderingen for andre termin? Ehhm, det er en egen karakter for muntlig engelsk? Med meg har jeg muntlig og skriftlig engelsk så hvis muntlig aktiviteten din går på muntlig karakteren.. Men ellers så hadde jeg og klaget, men be om en begrunnelse først På VGS har vi en samlet skriftlig og muntlig karakter. Vi har ingen samlet karakter for skriftlig og muntlig og jeg går VG3 nå. Har hatt samlet karakter i engelsk både på VG1 og VG2. Yrkesfag da men... Endret 10. juni 2010 av Camorack Lenke til kommentar
simentp Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Ehhm, det er en egen karakter for muntlig engelsk? Med meg har jeg muntlig og skriftlig engelsk så hvis muntlig aktiviteten din går på muntlig karakteren.. Men ellers så hadde jeg og klaget, men be om en begrunnelse først På VGS har vi en samlet skriftlig og muntlig karakter. Vi har ingen samlet karakter for skriftlig og muntlig og jeg går VG3 nå. Jeg er nettopp ferdig med 10'ende og der hadde vi en muntlig og en skriftlig.. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 VG3-karen har helt sikkert internasjonal engelsk eller engelskspråklig kultur og litteratur (eller hva det heter) = én muntlig karakter OG én skriftlig. Samme opplegg i 10. klasse. Engelsk som fellesfag på Vg1 derimot, er bare én karakter, hvor både det muntlige og skriftlige er innbakt. Lenke til kommentar
Effon Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Som tidligere lærer tror jeg nok ikke denne klagen vil føre fram. Du ligger helt på vippen, og ut fra det du skriver ser jeg ingen grunn til at du skal vippes opp. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Som tidligere lærer tror jeg nok ikke denne klagen vil føre fram. Du ligger helt på vippen, og ut fra det du skriver ser jeg ingen grunn til at du skal vippes opp. Hei! Jeg er usikker jeg også, men tenker det er verdt et forsøk. Jeg vet at engelsklæreren min stiller umenneskelige krav til en femmer. På ungdomsskolen hadde jeg sekser i engelsk, og progresjonen min på videregående ha vært grei. Elever med tre i engelsk som gikk i klassen min på ungdomsskolen, har nå fem i engelsk uten at de har lagt ned noe arbeid. Dette beviser det jeg sier. Utrolig kjipt å ha en slik lærer. Derfor har alle prøvene mine også blitt vurdert alt for strengt med tanke på at jeg går i VG1. Skulle jeg levert alle prøvene til en annen lærer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå