NinjaGaiden Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Var egentlig ikke helt sikker på hvor jeg skulle plassere denne, men den endte nå omsider opp i "juss" delen. Har en venn i Tyrkia, som skal vekk i sommerferien.. Denne vennen har en BMW 5s, som vedkommende tenkte han skulle sende til Norge, slik at jeg kan benytte den i et par måneder. Flere spørsmål.. Gennerelt.. Hva er den enkleste veien å få bilen sendt til Norge( Erfaring med frakt selskaper og fremgangsmåte) Er det noe som skal fortolles? Er det noen juridiske regler for hvor lenge bilen kan bli i Norge? Er det noen vital informasjon som må fremlegess for å gjennomføre dette? Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Har en venn i Tyrkia, som skal vekk i sommerferien.. Denne vennen har en BMW 5s, som vedkommende tenkte han skulle sende til Norge, slik at jeg kan benytte den i et par måneder. Slettes ikke lurt. Blir du stoppet, så inndrar tollvesenet bilen og krever omregistreringsavgift, engangsavgift og merverdiavgift for at du (eller din kompis) skal få den tilbake, og det kan bli meget dyrt. Les denne artikkelen, så skjønner du hva jeg mener: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.7035840 G 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Gaidaros svarer ganske greit her, men eg tenkte berre å nemne at det er mulig å søke om dispensasjon for å bruke utenlanskregistrert bil i norge (sjølv om sannsynlegheita for at du får gjennomslag er relativt liten). Om du skal søke om dispensasjon så må du også ordne med forsikring slik at du er 100% sikker på at du har orden på dette. Eg veit ikkje korleis dette fungerer i tyrkia, men det er langt i fra sikkert at forsikringa følger bilen slik som i norge. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Gaidaros svarer ganske greit her, men eg tenkte berre å nemne at det er mulig å søke om dispensasjon for å bruke utenlanskregistrert bil i norge (sjølv om sannsynlegheita for at du får gjennomslag er relativt liten). Om du skal søke om dispensasjon så må du også ordne med forsikring slik at du er 100% sikker på at du har orden på dette. Eg veit ikkje korleis dette fungerer i tyrkia, men det er langt i fra sikkert at forsikringa følger bilen slik som i norge. Er enig i at det er liten sannsynlighet for å få dispensasjon fra loven, i alle fall på det grunnlaget som trådstarter oppsetter. Det er Tolloven samt Motorkjøretøy- og båtavgiftsloven som er hjemmelen for denne problemstillingen. Og det er forskriftene til disse lovene som gir detaljerte opplysninger om dette. Jfr. FOR 1991-06-20 nr 381: Forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19910620-0381.html#5 Her besvares spørsmålet mht. dispesasjon, avgifter, forsikring og en masse andre typetilfeller. Masse nyttig stoff. G 1 Lenke til kommentar
Andreaz69 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 http://www.sa.no/motor/article5149346.ece Som det står i artikkelen, du kan leie bil av et utleiefirma, og inntill 45 dager. Leie av private er ikke lov. Forøvrig gjelder reglene med å betale i dyre dommer om du blir stoppet på grensen eller i Norge med utenlandregistrert bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå