Gå til innhold

overhodet mulig med vifteløs pc?

Anbefalte innlegg

er det overhodet mulig med en high-end pc idag helt uten vifter? vil det være mulig med p4, gf4, 512mb rdram, 160gb hd raid i ett stort kabinett uten å bruke noen vifter? jeg lurer først og fremst på om det er mulig, så lurer jeg på om det finnes rimelige alternativer :wink: .

hvis du har tenkt å skrive noe her, samme hva, men hvis det angår vifter, støydempematter, lydløse vifter, etc. så spar det til en annen tråd. hvis du har lure forslag som å putte pcen inni ett skap og lyddempe skapet (er det mulig) så er det veldig velkoment.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså... For si det sånn.. Når jeg får masse penger, så skal jeg sitte opp en ikke-mekanisk pc. Altså en pc uten mekaniske deler som vifter, laser-motorer, cd-romsmotor eller andre motorer.

Det vil si at jeg kommer til å kjøre med en booting på en USB2.0-stasjon, om mulig. Strømforsyning kommer jeg til å modifisere litt, som å hive inn en stor kjøleribbe og noe slikt, og på P4-cpuen skal jeg ha en litt kingsize kjøleribbe.

Og det skal bli en drøm å slå den på...

Men jeg tror kanskje det kan bli en utfordring... Og ingenting er som det!

Men til deg.... Er det uaktuelt med vannkjøling? Da får du jo bare radiatoren som durer og går litt, og den kan du jo alltids flytte inn i et skap et eller annet sted..

Men du kan kjøre p4 uten vifter hvis du har stor nok kjøleribbe, men da er det ofte litt lurt å underklokke litt, hvis det er aktuelt.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, det er ikke så umulig å få en LYDLØS PC med ok ytelse. Velge komponenter ut fra hvor mye varme de avgir. F.eks er Ati 9600 pro glimrende med .13 micron kjerne.. legg merke til at den har vesentlig mindre vifte enn 9500 pro.. så klasker man på en zalman vifteløs ribbe.

Vedr. hovedkort velger man selvfølgelig et med vifteløst chipsett. I tillegg kan man jo lese litt rundt hvilke som har kjøligst nordside (har selv et nforce2 og disse blir ganske varme så er ikke det aller beste valget i så måte)

Velg et romslig kabinett (med masse huller? :) )og kjøp en lydløs PSU fra f.eks Microplex.

Nå er det bare å velge cpu-kjøling.. vi klasker på den største blomsten fra zalman og skrur også på vifta over (!).

Nå sa jeg jo lydløs.. og når er det vi trenger lydløs? Jo når det er stille i rommet.. vi skal sove lytte til lav musikk etc. Ergo fikser vi en av/på bryter til vifta i tillegg til reguleringa som følger med, i et panel foran på PC'n.. så er det bare å fyre i gang vifta om man skal spille etc. Kan jo også temeraturregulere dette om man vil.. og også slå på et par kabinettvifter ved behov.

Kunsten er å holde kabinettempen nede uten vifter og koble inn ved high load.. bare da de trengs og hører ikke mye da heller.

Lenke til kommentar

lydløs PC er da ngen umulighet.

1) PSU - kjøp fra microples, de har en uten vifter. koster "bare" 2000.

2) Vannkjøling på alle komponenter. Kjøp en diger radiator, så trenger du ikke vifter. Evt. gjør som allerede sagt, radiator og pumpe i et annet rom. 3) Kjøp Segate Barracuda V harddisk i 60gb størrelse (bare 1 plate) og en NoVibes ramme.

4) Støydemping: Å kjøpe ferdimatter fra butikker er bare drit. Kjøp 2mm tykke asfaltmatter fra thorsov, og en 8mm tykk støydempingsmatte. Du må regne ut hvor mye du trenger selv. 3 eller 4 asfaltmtter skal holde. Jeg ville ha gått for 4 i tilfelle du klebber litt.

5) kjøp et kabinett med GOD plas, gjerne maxitower og i aluminium.

Lenke til kommentar

jeg vet det er mulig å få vifteløse løsninger til alt inni pcen, men jeg vet ikke om det virker i praksis, det blir mye kabinettvarme som ikke har noen vei å gå - spes ikke hvis PSU også er vifteløs...

vannkjøling vet jeg lite om, det er pumpa som durer og går men jeg vet ikke hvor mye man hører den...

målet er at jeg ikke hører om pcen er slått på eller av når jeg ligger og sover noen meter ifra den.

Lenke til kommentar

Zahlman blomster-ribbe og p4 passer bra sammen, en p4 vil fungere UTEN ribbe i det hele tatt da den sakker ned på farta, det så jeg på en testvideo de gjorde for moro skyld, mens amd ble svidd og brant opp uten vifte :) pentium 3 krasja bare mener jeg.

http://www.tomshardware.com/cpu/20010917/h...atvideo-05.html

Så en p4 overlever om du bruker den vifteløst og spiller, men hvor rask den er avhenger av hastigheten som spillet krever og hvor varmt det blir selvfølgelig.

Få med deg den chipsettribba til 50,- på microplex for å få den vifteløs, samt zahlman sin vifteløse skjermkort ribbe.

Klipp en av ledningene til vifta i strømforsyninge, helst den svarte for det er jord og sjansen for at det blir kortslutnig blir mindre om du ikke teiper eller noe løsner og sett på en vifte med kulelager utenpå istedenfor med enten fast motstand på 50-100ohm eller en variabel, og ha lednigner inn i kasse til en strømforsyningskontakt :)

billigere enn ny strømforsyning.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt løsninga med å vannkjøle alt.

For å kjøle vannet velger du en stor radiator, da trenger du ingen vifter på den.

Når cpu, gpu, chipset og harddisk er vannkjølt står du igjen med to støykilder utenom CD-ROMene, nemlig vannpumpa og harddisker.

Det jeg ville gjort da var å lagd en støydempa boks med et tykt lag støydempingsmatter. I boksen har du en vanntank og pumpa (nedsenka i vannet). Harddiskene må du også vannkjøle for det vil sikkert bli litt varmt inni boksen. Det er godt mulig en liten radiator (også den uten vifte) inni boksen ville senka temperaturen i boksen litt. Det må jo nødvendigvis gå noen kabler ut gjennom et hull i boksen, tetter man godt så burde ikke det merkes.

En ting, du vil trenge ett fulltower for å få plass til sakene her, men PCen hører du nok ikke lengre :)

edit : forandre en setning så den gir mening

Lenke til kommentar

så for lenge side en artikkel på overklokking.no om en vannkjøling helt uten vifte/radiator...kun en liten pumpe... hvis jeg ikke husker feil så var den basert på fordampningskjøling...veldi interesant liten sak.. [var egentlig ganske stor men...]

Du kan jo søke på overklokking.no ... jeg gidder ikke..:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...