Gå til innhold

Win 7 og XP dualboot. Får ikke valgt hvilket jeg vil boote til ?

Anbefalte innlegg

Jeg har Windows 7 installert på en hardisk og XP på en annen, men problemet er at når jeg starter pc-en booter jeg rett til XP uten noen mulighet til å velge 7. Hvordan kan jeg få opp menyen for å velge OS?

Det er kansje verd å nevne at jeg installerte 7 først, så XP.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kontroll panel -> system -> advanced -> startup and recovery settings -> huk av på time to display operating system og velg hvor lenge den skal vises

hvis du har valgt 2 forskjellige fysiske disker og ikke bare 2 forskjellige partisjoner så er det litt verre da du må inn i bios og velge hvilken disk som skal brukes til boot, anbefaler å bruke samme fysiske disken men anna partisjon

Lenke til kommentar

kontroll panel -> system -> advanced -> startup and recovery settings -> huk av på time to display operating system og velg hvor lenge den skal vises

Den er huka av, men i lista over operativsystemene så vises bare XP, ikke 7.

hvis du har valgt 2 forskjellige fysiske disker og ikke bare 2 forskjellige partisjoner så er det litt verre da du må inn i bios og velge hvilken disk som skal brukes til boot, anbefaler å bruke samme fysiske disken men anna partisjon

Jeg har det på to forskjellige fysiske disker. Det er helt OK om jeg må gå i BIOS å velge da jeg bruker XP svært sjeldent, men hvordan gjør jeg dette?

Setter boot sequensen til hardisk, og så setter jeg Windows 7 disken som første valg under hardiskene? Dette funker ikke. Kommer rett til XP. Kansje det er noe galt med windows 7 boot filene?

Lenke til kommentar

Den er huka av, men i lista over operativsystemene så vises bare XP, ikke 7.

Jeg har det på to forskjellige fysiske disker. Det er helt OK om jeg må gå i BIOS å velge da jeg bruker XP svært sjeldent, men hvordan gjør jeg dette?

Setter boot sequensen til hardisk, og så setter jeg Windows 7 disken som første valg under hardiskene? Dette funker ikke. Kommer rett til XP. Kansje det er noe galt med windows 7 boot filene?

jeg mente egentlig at huken skal være på.. beklager misforståelsen... er den av så funker det ikke. er den på så er det ingen problem :)

du går inn i bios også er det vanligvis under booting også velg prioritering, der switcher du mellom hdd`s

tekst og utseende og alt slikt varierer fra bios til bios

du kan og prøve ved å trykke F8 eller F12 rett etter bios boot skjermen

Lenke til kommentar

så du får ikke skiftet over til windows 7 med å sette den disken du har det på som prioritert i bios ???

Nope. og nå funker faen meg ikke internett på xp heller..

Høres ut som om du har fucket til bootmbr eller noe her gitt ... Hadde nøyaktig samme problem selv for en stund siden.

Hvordan fiksa du det?

Endret av nikolai-n
Lenke til kommentar

virker som om win7 hardisken har gått rouge, når jeg drar ut XP disken og setter bios til å boote på Win7 disken så sier pcen at det ikke er noen hardisk i pcen. Recovery greiene på Win7 plata klarer heller ikke å se at jeg har noe installert OS på win 7 disken.

installerer nå win 7 på XP disken, så driter jeg i hele dualbootgreiene intil videre.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmal bare om generell dualbooting:

Er det mulig å installere et operativsystem på en hardisk på en pc, for å så bare flytte hardisken til en annen pc, og vil det da fungere på den pcen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...