N1ko Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg har Windows 7 installert på en hardisk og XP på en annen, men problemet er at når jeg starter pc-en booter jeg rett til XP uten noen mulighet til å velge 7. Hvordan kan jeg få opp menyen for å velge OS? Det er kansje verd å nevne at jeg installerte 7 først, så XP. Takk for svar! Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 kontroll panel -> system -> advanced -> startup and recovery settings -> huk av på time to display operating system og velg hvor lenge den skal vises hvis du har valgt 2 forskjellige fysiske disker og ikke bare 2 forskjellige partisjoner så er det litt verre da du må inn i bios og velge hvilken disk som skal brukes til boot, anbefaler å bruke samme fysiske disken men anna partisjon Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg er nok litt ute på glattisen nå, men jeg mener at XP ikke kan loade W7 (jeg har bare XP ). W7 derimot, kan loade XP. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 kontroll panel -> system -> advanced -> startup and recovery settings -> huk av på time to display operating system og velg hvor lenge den skal vises Den er huka av, men i lista over operativsystemene så vises bare XP, ikke 7. hvis du har valgt 2 forskjellige fysiske disker og ikke bare 2 forskjellige partisjoner så er det litt verre da du må inn i bios og velge hvilken disk som skal brukes til boot, anbefaler å bruke samme fysiske disken men anna partisjon Jeg har det på to forskjellige fysiske disker. Det er helt OK om jeg må gå i BIOS å velge da jeg bruker XP svært sjeldent, men hvordan gjør jeg dette? Setter boot sequensen til hardisk, og så setter jeg Windows 7 disken som første valg under hardiskene? Dette funker ikke. Kommer rett til XP. Kansje det er noe galt med windows 7 boot filene? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Ta en titt på denne saken: http://www.pronetworks.org/index.php/guides/post/install_windows_xp_in_a_dual_boot_with_pre_installed_windows_vista/ Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Last ned og installer http://neosmart.net/downloads/software/EasyBCD/EasyBCD%201.7.2.exe Har hjulpet meg i de fleste dualbootene jeg har hatt. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 kontroll panel -> system -> advanced -> startup and recovery settings -> huk av på time to display operating system og velg hvor lenge den skal vises Den er huka av, men i lista over operativsystemene så vises bare XP, ikke 7. hvis du har valgt 2 forskjellige fysiske disker og ikke bare 2 forskjellige partisjoner så er det litt verre da du må inn i bios og velge hvilken disk som skal brukes til boot, anbefaler å bruke samme fysiske disken men anna partisjon Jeg har det på to forskjellige fysiske disker. Det er helt OK om jeg må gå i BIOS å velge da jeg bruker XP svært sjeldent, men hvordan gjør jeg dette? Setter boot sequensen til hardisk, og så setter jeg Windows 7 disken som første valg under hardiskene? Dette funker ikke. Kommer rett til XP. Kansje det er noe galt med windows 7 boot filene? jeg mente egentlig at huken skal være på.. beklager misforståelsen... er den av så funker det ikke. er den på så er det ingen problem du går inn i bios også er det vanligvis under booting også velg prioritering, der switcher du mellom hdd`s tekst og utseende og alt slikt varierer fra bios til bios du kan og prøve ved å trykke F8 eller F12 rett etter bios boot skjermen Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Ta en titt på denne saken: http://www.pronetworks.org/index.php/guides/post/install_windows_xp_in_a_dual_boot_with_pre_installed_windows_vista/ Det programmet de bruker der er for vista, og koster penger uansett.. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Last ned og installer http://neosmart.net/downloads/software/EasyBCD/EasyBCD%201.7.2.exe Har hjulpet meg i de fleste dualbootene jeg har hatt. Det kommer opp masse feilvinduer når jeg starter det :S Og er Longhorn det samme som windows 7 ? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 da har du kun min løsning igjen da Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 da har du kun min løsning igjen da Den funker heller ikke AARGH! Hva skal jeg gjøre, sitter fast med gamle kjedelige XP! Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 så du får ikke skiftet over til windows 7 med å sette den disken du har det på som prioritert i bios ??? Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Høres ut som om du har fucket til bootmbr eller noe her gitt ... Hadde nøyaktig samme problem selv for en stund siden. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) så du får ikke skiftet over til windows 7 med å sette den disken du har det på som prioritert i bios ??? Nope. og nå funker faen meg ikke internett på xp heller.. Høres ut som om du har fucket til bootmbr eller noe her gitt ... Hadde nøyaktig samme problem selv for en stund siden. Hvordan fiksa du det? Endret 9. juni 2010 av nikolai-n Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 kjipe greier. da vet ikke jeg desverre. har ikke støtt på dette selv noengang Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Bootet opp med installasjonsplata og brukte commandpromt til å fikse det. Var noe så enkelt som; /fixbootmbr eller noe. Endret 9. juni 2010 av Randeboy Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 virker som om win7 hardisken har gått rouge, når jeg drar ut XP disken og setter bios til å boote på Win7 disken så sier pcen at det ikke er noen hardisk i pcen. Recovery greiene på Win7 plata klarer heller ikke å se at jeg har noe installert OS på win 7 disken. installerer nå win 7 på XP disken, så driter jeg i hele dualbootgreiene intil videre. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 hehe like så greit. jeg har brukt dual boot 1 gang før og aldri mer... bare bråk og trøbbel med shiten Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 problemet er bare det at Battlefield Bad Company 2 kjører smooth som bare det i XP, men lagger som fan i WIn7. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg har et spørsmal bare om generell dualbooting: Er det mulig å installere et operativsystem på en hardisk på en pc, for å så bare flytte hardisken til en annen pc, og vil det da fungere på den pcen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå