Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop blir treg når vifta går for fullt

Anbefalte innlegg

Har en Fujitsu Siemens Amilo Pa 3553. Den blir fort varm, men problemet er at når den blir varm og vifta går for fullt blir pcen treg og ting som videoer osv hakker. Spesielt Flash eller Java greier på nettet. Når vifta roer seg blir pcen rask igjen. Noen som vet hvorfor pcen blir treger når vifta går for fullt? Noe jeg kan gjøre for å unngå det? Laptopkjøler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme pc selv, men har ikke opplevd det du beskriver, min blir varm og vifta går ofte, men tror ikke den går på full fart.

Det som kan skje hos deg, er at CPU blir for varm, så den setter ned hastigheta for at den ikke skal gå varm og slå av maskinen/skade noe.

Vurderer å skru opp min for å rense kjølesystemet, evt bytte kjølepasta.

Men tror dette bryter garantien.

Har bare hatt den i noen måneder.

Lenke til kommentar

Ja nå tør ikke jeg å skru noe på min laptop XD CPU varm ja...men det hjelper vel med sånn laptop kjøler? Har lasta ned et program som måler temperaturen på pcen, vet ikke hvor i pcen, men den ligger ofte på 90-100 grader, ikke sjelden mer enn det og :/ det er vel rimelig varmt?

Lenke til kommentar

Ja nå tør ikke jeg å skru noe på min laptop XD CPU varm ja...men det hjelper vel med sånn laptop kjøler? Har lasta ned et program som måler temperaturen på pcen, vet ikke hvor i pcen, men den ligger ofte på 90-100 grader, ikke sjelden mer enn det og :/ det er vel rimelig varmt?

Dette er alt for varmt ja.

Kan hende det er masse støv i vifta.

Det du da kan gjøre er å blåse reint med f.eks. kompressor, men sørg for at du stikker noe ned i vifta, slik at du ikke blåser den rundt.

visst ikke dette hjelper, ta den med til noen som kan skru den opp for deg.

Lenke til kommentar

at viften går på fullt indikerer jo at CPU er varm, da det er den som oftest driver viftestyringen. det kan være dårlig kjøling, siden CPU nedklokkes automatisk om den blir for varm (for å unngå skade).

du burde kunne se dette i CPUZ om multiplieren går ned ved høy belastning.

-Stigma

Lenke til kommentar

den er ca 1,5 år, har aldri rengjort den nei. Vet ikke helt hvordan, hvil ikke ødelegge noe liksom :p Men tror faktisk den så og si alltid har vært sånn at den blir treg når vifta går for fullt...eller hvertfall så lenge jeg kan huske, minst et år.

Har lest at en negativ ting med denne modellen er at den blir litt fort varm.

og...hva er en kompressor? XD

CPUZ...er et program eller?

Lenke til kommentar

nå går vifta for fullt og jeg ser på oggavebehandling...er prosessor det samme som cpu? I så fall så bruker firefox nå 30-50...i stad da jeg kjørte en flash film så var den på ca 60-80. Vet ikke om det dere mener men :p

Når jeg nå kjører samme flash film mens vifta ikke går for fullt er prosessoren ca på det samme, kanskje bittelitt lavere

Endret av Lillemeg87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...