Gå til innhold

Tips til ny "allround" PC til Fattern?

Gjest Slettet+7412534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+7412534

Hei alle forumbrukere.

Skal i løpet av juni/juli bygge en ny stasjonær maskin til min far. Den han har nå er en eldre maskin han har fått gjennom jobben (7 år siden) og istedenfor å koste tid og krefter på å rense opp i den bygger jeg heller en ny. Maskinen jeg skal bygge kommer nok ikke til å bli byttet ut før det har gått 4-5 år så derfor tenker jeg litt fremtidsrettet.

Maskinen blir brukt til følgende: Enkel tekstbehandling, Internett-surfing, kabal (Muttern:P) og lett billedbehandling. Han har et speilrefleks kamera, men snakk om hovedsakelig lagring og ikke redigering av bilder.

Han vil ha en maskin som er:

- Så liten som mulig (Mini/Micro Tower ?)

- Stillegående maskin

- Rask til å starte opp selve maskin og programmer (Tenker SSD her)

- Trådløs nett (Har USB-adapter, men bedre med en integrert løsning?)

Det jeg trenger tips til er:

- Kabinett

- Hovedkort (integrert grafikk)

- Prosessor

- Minne

- Strømforsyning

- System harddisk (tenker SSD)

Skjerm, tastatur/mus og en harddisk (80 gb) har han fra før.

Hvilken pris?

Så rimelig som mulig, men ha i bakhodet at maskinen skal vare en stund uten at man trenger å skifte ut komponenter hvert år. Tenker noe mellom 3-6000 kroner?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laget et forslag med Amd prosessor og et med Intel.

Begge inneholder 40gb Intel ssd, lite Antec kabinett (fått mye skryt), 4gb ram og stillegående prosessorkjøler. Begge har også integrert grafikk og 500gb hdd. Intel oppsettet har en noe kraftigere cpu, men den fra amd er sikkert mer enn bra nok den også.

Intel: http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=96f9ebebe29b4bd0837ec34fa4a5726a

Amd: http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=7e3925bc253847bc8232545e78d7c312

Edit: glemte å slenge på trådløst netteverkskort, men det er bare å legge til.

Endret av magb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7412534

Tusen takk for svar.

Har et forslag selv til ca 6000 kroner. Noen som funker eller ville dere valgt andre komponenter? Jeg valgte den prosessoren fra Intel da den har integrert grafikk som man trengte sammen med valgt hovedkort.

Fant dessverre ikke ut hvordan jeg kunne lage en link av handlevognen så tok en print-screen.

post-84025-1276104423,9545_thumb.jpg

PS: Kommer nok til å kjøpe på Dustin Home da jeg som student får god pris + gratis frakt, med mindre noen andre butikker er betraktelig billigere.

Lenke til kommentar

Ser bra ut det oppsettet der, sikkert litt ovedreven cpu, men det skader vel ikke da den har veldig lavt strømforbruk i forhold til andre prosessorer med samme krefter.

Du må ikke finne på å legge bort ideen med ssd, en ssd gir en opplevd ytelse som din far garantert kommer til å legge merke til. Den gjør at maskinen oppleves mye raskere i større grad enn feks det en cpu gjør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7412534

Du kan jo spare en god 1000 lapp på å la være ssd selv om den gjør pcen litt mere responsiv.

Ja, helt sant det du sier. Må høre med han hva han vil legge i maskinen selv, men tenker at mer responsiv maskin og raskere oppstart er verdt den 1000 lappen. Eventuelt kan man kjøpe dette senere når prisene er enda lavere muligens.

Ser bra ut det oppsettet der, sikkert litt ovedreven cpu, men det skader vel ikke da den har veldig lavt strømforbruk i forhold til andre prosessorer med samme krefter.

Du må ikke finne på å legge bort ideen med ssd, en ssd gir en opplevd ytelse som din far garantert kommer til å legge merke til. Den gjør at maskinen oppleves mye raskere i større grad enn feks det en cpu gjør.

Helt sant. Vurdere å sette inn en SSD i min Macbook Pro selv så ser nok ut som det blir en slik en ja.

Lenke til kommentar

Har jo selv en ssd og kjenner at den gir en bedre opplevelse av pcen, men så må du jo se på om det er verdt det for bruken til faren din.

En ssd er vel en av de få komponentene her faren faktisk vil legge merke til. Hadde man utført en blindtest med feks:

Oppsett 1: Ssd, 2gb ram og cpu til 500kr.

Oppsett 2: 4bg ram, hdd, og cpu til 1500kr

Kan jeg nesten garantere at faren din ville stemplet oppsett 1 som raskest.

Edit: satte for en liten stund siden sammen et liknende oppsett til min far og det er nok hverken cpu, ram eller gpu som fører til at han kaller den for en "rolls royce"

Endret av magb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+7412534

Det er helt korrekt magb og det blir lite HD film med det første uansett. Da bestilles det senere i kveld. Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...