Markkussss Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Hei. Jeg har bygget en pc og er på vei til å installere BIOS eller hva det heter. Det tar kanskje 5 min. før det kommer bide på skjermen, men at det kommer er jo et bra tegn. MEN, tastaturet funker ikke etter 30 sekunder ca. enten er det BIOS (eller maskina) det er noe galt med, kanskje det ikke er tastaturet, men maskina som fryser? Den går hele tiden, selv når det stopper. BTW, jeg skal instalere via hard disk, hvordan i alle dager gjør jeg det? Er helt ny på dette og har lite peiling på hva som skjer. Det er et GIGABYTE hovedkort for de som vil vite det. Takker for alle svar. Endret 9. juni 2010 av Markkussss Lenke til kommentar
exlexx Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 BIOS er ikke noe man innstallerer, det er noe som ligger på en flash/rom brikke på hovedkortet. Og man bør holde seg unna å prøve flashe bios om man ikke kan noe direkte om pc hardware. Gigabyte har MANGE forskjellige hovedkort og er også OEM produsent. så bedre informasjon om hovedkort hadde vært fint. Regner med det er operativsystem du skal prøve innstallere? Skal du innstallere bios må du enten ha windows(de fleste hovedkort produsenter har nå egen windows biosflash klient) Eller du må gjøre det fra ett DOS lignende milijø. DOS lignende milijø er komplisert og bør ikke prøves. Det første jeg hadde gjort var å skru opp maskina og sjekke om all hardware sitter der det skal, at cpu sitter riktig og har vifte som fungerer. Lenke til kommentar
Markkussss Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Takk for svar. Hovedkortet er et Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156. CPU viften går som den skal, og cpu sitter riktig. Det er jo bare en vei for den å sitte... Operativsystem jeg skal installere ja. Forresten så lyser det 4 lys der det står "Phase Led". Nr. 1 er grønn Nr. 2 er grønn Nr. 3 er oransje Nr. 4 er rød Heelp.. Endret 9. juni 2010 av Markkussss Lenke til kommentar
Markkussss Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Sorry dobbelpost, men er det ingen her som kan hjelpe?? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Du har fått med en manual til hovedkortet. Derskal lysene stå forklart.Du skal også ha fått med en CD med hovedkortsdrivere. Har du installert denne? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Når det gjelder de fargene som lyser, så står det helt sikkert om hva som betyr hva i manualen du fikk med. Se i den, så blir det lettere for oss. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Hvis du ikke har funnet noe om "Phase LED" i manualen, så viser de belastning på CPU. Altså kun noe fancy dill-dall Gigabyte har slengt med på hovedkortet. Ikke noe å bekymre seg om. Står riktig nok ikke noe om hva de forskellige fargene betyr, men kan gjette på Grønn - null belastning, Oransje - litt belastning, Rød - høy belastning. Endret 10. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Som Chavalito sier så er Phase Led kun en fancy gimmick som skal vise hvor mye belastning cpu har, den skal også kunne benyttes i en energisparende funksjon, se mer I manualen for informasjon om dette. For meg så hører det ut som du har feilkoblet noe og dermed ikke får startet opp, antar at Cpu passet i sockelen uten noe motstand? Du har koblet til Alle strømkablene? Skjermkortet står ordentlig i og har fått sine strømkabler også (om det behøves) ? Du kan jo skrive ned alle komponentene du har , husk merke og modell på hver av disse , spesielt minnet. Lenke til kommentar
Markkussss Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Alle delene er her. Vel, kabinettet lyser ikke rødt heller når det starter opp, altså neonlys (tror det heter det) Ja, CPU ligger riktig, uten motstand. Nå har maskina blitt enda verre, den starter i 3 sekunder, så restarter den. Dette har jeg gjort: Satt i strømkabelen (24pin) Og en (4 pin) Strøm for hard disk og CD rom. Grafikk kort og koblet til to 6 pins. Ram i de hvite festene. Og koblet til I/O riktig (Må jo være riktig siden maskina starter på "power button". Alle viftene er koblet til (Alle går når maskina starter, også CPU vifte) Er det en sjangse for at CPU er røket? Endret 11. juni 2010 av Markkussss Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg tviler på at CPU er røket. Ser ut som at du har koblet rett, men ikke lett å si. Kan du gjøre som Malvado nevnte, list opp alle komponentene du har. merke og modell hjelper mye, som nevnt spesielt minnet. Dette er viktig for oss som prøver å hjelpe for da kan vi kanskje finne ut hva som er galt. Om mulig ta noen bilder av hvordan kabler og slikt er koblet. Lenke til kommentar
Markkussss Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Er ikke alle komponentene her da? Komponenter Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Joda, så bare ikke linken i forrige psoten din, trenger nye briller skjønner jeg. Som sagt virker som du har koblet rett, men kan du prøve å sette 8-pin pluggen i 8 pin kontakten? Den PSUen skal ha en 8-pin ATX 12V kontakt og den setter du inn der hvor du satte inn 4-pin. Selve CPU drar 95 W, så jeg er ikke sikker på om det er nok med å bruke kun 4-pin plugg/kontakt. Mulig halve kontakten på hovedkortet er dekket av et plast deksel. Endret 11. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Markkussss Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Tok feil, 8-pin sitter inne fra før. Endret 11. juni 2010 av Markkussss Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hva skjer hvis du tar ut begge minne brikkene? PCen bør starte, men gi feil melding. Eventuelt prøv med kun en minne brikke i hovedkortet. Lenke til kommentar
Markkussss Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg tok ut en minnebrikke, og satt inn PW, Reset, å de ledningene som er i toppen av kabinettet på nytt, for å være sikker. Jeg har satt en gul ledning i hard disken, men L formen på ledningen i Hard disken, og den andre delen av ledningen på de blå festene. Skal den på den hvite? Samme stedet satt jeg kabelen til cdrommet. Mens den røde kabelen til cd rommet er på det hvite. Maskinen starter, og restarter etter 3 sekund. Sjekk hovedkortet for de blåe å hvite festene jeg snakket om. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Du kan godt sett både hard disk og CD-ROM i de blå SATA kontaktene. Den første SATA porten (ikke de hvite) er den mærmest kanten til hovedkortet. Sett hard disk i SATA 1 og CD-ROM i SATA 2. Altså slik: SATA 4 SATA 1 (blå) SATA 5 SATA 2 (blå) SATA 6 SATA 3 (blå) Gigabyte anbefaler jo at du setter L-formen i hard disken, så da har du gjort slik som de sier. Det skal egentlig ikke ha noe å si. Og det er en annen ting du kan prøve. Flytt minne brikkene fra de hvite sporene til de blå sporene. Se om det hjelper. Men har du mulighet til å ta et bilde av hovedkort med tilkoblinger? Ta gjerne flere og post dem. Hurra! 1200 innlegg, det kommer seg, det kommer seg. Endret 11. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Markkussss Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Hva med den røde ledningen som kommer fra toppen av kabinettet? Gratz med 1,200 inlegg Lenke til kommentar
sono1 Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 jeg har kjøpt samme pakka, jeg hadde det samme problemet, det eneste du skal gjøre er å sette rammen i de to første ledige en i blå og en i hvit pass på at det er nummer 1 og nummer to du putter rammen i Lenke til kommentar
Markkussss Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Jeg har gjort det å, viss de nr 1, og 2 er den rammen nærmest der man setter strømmen i kortet. Likevel varer det bare i 3 sek. Edit: Tok feil, prøver nå. Edit 2: Funket ikke det heller. Varer fortsatt bare i 3 sekunder før den restarter. Endret 11. juni 2010 av Markkussss Lenke til kommentar
Markkussss Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Her er noen bilder: Sånn ser det ut når man skrur den på: Litt store bilder, men nå vet dere hvordan det ser ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå