MrMarbles Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 To slike skjermkort alene er ikke nok, du trenger også en solid prosessor og mye minne. Hvor mye minne trenger man egentlig? Er det ikke fortsatt slik, at de aller fleste spill kun har 32bit utgave og derfor bare kan utnytte 2GB RAM max? Ser for meg da at man faktisk ikke vil måle noen forskjell på f.eks. 4GB og 8GB minne i alle disse spillene. Så lenge man ikke har brukt opp resten av minnet til maskina på en 4GB konfigurasjon til andre programmer osv, så burde man teorien ikke behøve stort mer enn 4GB enn så lenge. Er jeg på bærtur her? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 To slike skjermkort alene er ikke nok, du trenger også en solid prosessor og mye minne. Hvor mye minne trenger man egentlig? Er det ikke fortsatt slik, at de aller fleste spill kun har 32bit utgave og derfor bare kan utnytte 2GB RAM max? Ser for meg da at man faktisk ikke vil måle noen forskjell på f.eks. 4GB og 8GB minne i alle disse spillene. Så lenge man ikke har brukt opp resten av minnet til maskina på en 4GB konfigurasjon til andre programmer osv, så burde man teorien ikke behøve stort mer enn 4GB enn så lenge. Er jeg på bærtur her? Nei, stemmer veldig bra det. Forsåvidt så er det veldig lite utslag i spill på høyhastighetsminne også. Så solid med minne, på noe som helst vist er en grei overdrivelse. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 To slike skjermkort alene er ikke nok, du trenger også en solid prosessor og mye minne. Hvor mye minne trenger man egentlig? Er det ikke fortsatt slik, at de aller fleste spill kun har 32bit utgave og derfor bare kan utnytte 2GB RAM max? Ser for meg da at man faktisk ikke vil måle noen forskjell på f.eks. 4GB og 8GB minne i alle disse spillene. Så lenge man ikke har brukt opp resten av minnet til maskina på en 4GB konfigurasjon til andre programmer osv, så burde man teorien ikke behøve stort mer enn 4GB enn så lenge. Er jeg på bærtur her? Nei, stemmer veldig bra det. Forsåvidt så er det veldig lite utslag i spill på høyhastighetsminne også. Så solid med minne, på noe som helst vist er en grei overdrivelse. Les denne testen for hvor mye minne du egentlig trenger og denne testen for hvor raskt det må være. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Konklusjonen er jo smertlig enkel, vi som har lest alle tester siden nVidias lansering kan se at samtlige nevner at kortene er for varme i forhold til efekten de klarer å levere, garantert dette nVidia jobbet så lenge med og som gjordet at lanseringen ble så forsinket. Alt i alt er ikke lanseringen en skuffelse men den var overhodet ikke noen opptur heller, for lanseringen ga ingen direkte grunn til å kjøpe noe kort om man haddet allerdet 1\2 år gammel ATI kort. Lenke til kommentar
War Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Flere aktører har laget en bedre løsning på kjølingen, merkelig at nvidia som kjarer å designe den gpu ikke klarer å frese en blokk rett. Nå kan det være andre grunner til å ha 1600mhz minne og ikke 1066 osv om man for eks skal klokke en i7 og minnekontrollen er i cpu og øker parallelt så man slipper å klokke den ned. Endret 10. juni 2010 av War Lenke til kommentar
Crytek91 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Kan dere gjøre en test med flere enn to GTX 480 i SLI ? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 http://www.guru3d.com/ har gjort det, det viste seg også å være mye arbeid samt en overklokket utgave av den beste cpu i verden er en flaskehals. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Denne driveren har jo vært ute lenge, jeg driter i om dere i HW.no synes at driverne må være WHQL-certified. Man kan jo laste ned driveren fra nvidia.com... Sliter desverre med å ta Fermi-testene deres seriøst. Dere klarer jo også å få et single HD5870 opp i 85 grader, noe som er utrolig. De tester med nye drivere når de blir WHQL-sertifisert. Ikke alle har fått med seg det, og tar denne testen alt for serriøst. Det med temperaturene må ikke være feilaktig. Du må huske på at alle de ulike testerene bruker ulike testrigger, og temperaturene blir ikke like. Det samme er det med private folk, de har ulike kabinetter, romtemperaturer osv. HW sine temperatur tester er nok ikke feilaktige. De viser at Fermi er mye varmere enn ATI sine kort, og det er etter jeg har forstått helt riktig! Jeg tror også de har skrevet at temperaturene kanskje avviker fra andre oppsett, og oppsett hos private folk. Kanskje det bare er på CPU testene, men uansett så er det slik på GPU testene også. Man har ikke standard på hvilket kabinett, romtemperatur osv man bruker. Forholdet mellom kortene blir nok ganske likt over alt. Jeg vet at HW.no tester på testbenk, men når de får HD5870-kortet opp i 85 grader load på en åpen testbenk mens det aldri har blitt varmere enn 65 grader i mitt trange Lian Li, ja da må jeg få lure Skjønner selvsagt at det ikke fins noen fasit, og at Fermi er varmere enn ATi sine kort. Men folk tenker jo uansett "ÅH HERREGUD 95 GRADER DA MANN!"... Lenke til kommentar
War Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 3dguru tester på testbenk, i 4 sli slo alt seg av flere ganger, man må ha luftgjennomstrømning. Og det er helt latterlig å kjøre en test på auto-vifte og så nevne temp. På auto kan jeg ha 95C og vifta surrer på 80% , går ikke på 100% før på 105C Hvorfor bråke på 95C tenker viften da gpu skal tåle 125C. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) 3dguru tester på testbenk, i 4 sli slo alt seg av flere ganger, man må ha luftgjennomstrømning. Og det er helt latterlig å kjøre en test på auto-vifte og så nevne temp. På auto kan jeg ha 95C og vifta surrer på 80% , går ikke på 100% før på 105C Hvorfor bråke på 95C tenker viften da gpu skal tåle 125C. Test på benk blir litt feil ja. Men å ha vifta på auto er nok ikke det. 80% av de som kjøper et slikt kort vet ikke engang hvordan man stiller vifta. Endret 10. juni 2010 av Revox Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Ehm, jeg vil nok heller tro at 90% av dem som kjøper GTX480 VET hvordan man stiller vifta. Du tror det er mange som kjøper seg et skjermkort til 4000kr men ikke klarer å stille vifta/lete litt rundt på nettet? Jeg har satt custom profile på mitt GTX470 i Afterburner, slik at vifta går på 55% hele tiden idle, 65% på 60 grader 75% på 70 grader, tror fortsatt ikke jeg har sett over 80 grader i maks temp. Endret 10. juni 2010 av DuraN Lenke til kommentar
Revox Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Ehm, jeg vil nok heller tro at 90% av dem som kjøper GTX480 VET hvordan man stiller vifta. Du tror det er mange som kjøper seg et skjermkort til 4000kr men ikke klarer å stille vifta/lete litt rundt på nettet? Jeg har satt custom profile på mitt GTX470 i Afterburner, slik at vifta går på 55% hele tiden idle, 65% på 60 grader 75% på 70 grader, tror fortsatt ikke jeg har sett over 80 grader i maks temp. Nei jeg ville hatt litt vanskelig for å tro at de som har såpass peiling ville brukt 2500,- mer på et kort som kun gir dem negative sider fremfor konkurrenten. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Ehm, jeg vil nok heller tro at 90% av dem som kjøper GTX480 VET hvordan man stiller vifta. Du tror det er mange som kjøper seg et skjermkort til 4000kr men ikke klarer å stille vifta/lete litt rundt på nettet? Jeg har satt custom profile på mitt GTX470 i Afterburner, slik at vifta går på 55% hele tiden idle, 65% på 60 grader 75% på 70 grader, tror fortsatt ikke jeg har sett over 80 grader i maks temp. Nei jeg ville hatt litt vanskelig for å tro at de som har såpass peiling ville brukt 2500,- mer på et kort som kun gir dem negative sider fremfor konkurrenten. Deg om det... Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Deg om det... Det var litt intetsigendet svar men Jeg leter fortsatt etter grunner til bytter jeg har sett, som fra 5870 cf til single 480gtx (som da har tenkt å kjøpe et 480gtx til ved et senere tidspunkt osv). Dette går litt under samme kam som han nevner her. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Har du sett noen som har gått fra HD5870 CF til GTX480 single? Dessuten koster jo ikke GTX480 2500 mer enn HD5870, og ikke yter de likt heller. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Har du sett noen som har gått fra HD5870 CF til GTX480 single? Var det ikke det jeg skrev?, priser er litt +- men det koster mer en det smaker uansett. Generelt sett har ATI en bedre serie i denne runden. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Tenkte du hadde noen konkrete eksempler ATi-kortene er nok bedre med tanke på pris/ytelse, og GTX480 er fryktelig dyre kort. Men igjen blir enkelte her inne for ekstreme i ordleggingen sin i mine øyne. Det var i hovedsak priseksemplet til Revox jeg reagerte litt på, da jeg ikke helt skjønner hva han snakker om når han nevner 2500 kroner i forskjell, HD5870 CF vs GTX480 SLI kanskje? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg kan ikke henge ut folk på forumet. Derfor jeg nevnte prisforskjellen er +- (men poenget blir det samme), hvor han har prisforskjellen fra kan jeg ikke svare på. Lenke til kommentar
War Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg kjøper de til folding, skal ikke en gang spille på det eller ha skjerm på serveren. 200 ellr 500w er da det samme ,tipper de fleste her har en paneloven eller lignende på om vinteren på kanskje 1300-2000w. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 dere tester GTX480 med 2xAA ? Dette er latterlig. Hva med å belaste kortet LITT MER ? Enig og uening. Synes de burde ha testet begge deler. dere tester GTX480 med 2xAA ? Dette er latterlig. Hva med å belaste kortet LITT MER ? I de testene der 2x er benyttet, var dette den mest aktuelle i forhold til oppløsningen. Det er ingen grunn til å teste med innstillinger der man bare får ut et par FPS. Men hva om jeg sier at nVIDIA kortene yter bedre enn ATI med høy AA innstilling? (Jeg påstår ingenting! Tror jeg har lest det i tester fra andre sider. Hadde vært kjekt å vite om det er sant eller ikke. Er det det, så har ATI en fordel i denne testen. Hadde blitt litt urettferdig. Derfor synes jeg dere skulle ha testet begge deler.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå