Gå til innhold

Kan hampfrøolje brukes som drivstoff?


Anbefalte innlegg

Har sett noen snakke om at vi burde erstatte vanlig drivstoff med hampfrøolje. Det slipper ut mindre co2 etc. Kan noen opplyse meg litt om dette? Jeg er kanskje dårlig opplyst å burde ha hørt om dette før, eller er det ikke aktuelt av en eller annen grunn? Har søkt litt rundt, men har ikke sett noen åpenbare grunner for at det ikke vurderes i stor skala.

 

I seek knowledge! ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store bakdelen ved å bruke olje fra dyrkbare vekster er at den 3'dje verden og forøvrig i landene slutter og produsere matvarer og går over til oljeproduksjon. Det skal store arealer til for å kunne produsere drivstoff i store nok mengder til at det skal kunne rekke rundt til alle formål som trenger olje.

 

Det samme gjelder forøvrig drivstoff produsert av cellulose som har blitt ett stort problem i mange fattige land hvor de hogger ned skogen for å lage drivstoff.

Lenke til kommentar

I prinsippet er det ingenting i veien for å bruke ulike vegetabilske oljer (f.eks rapsolje) eller animalske oljer (f.eks tran) som drivstoff i oljebrennermotorer (dieselmotorer).

 

Tilvarende kan bensinmotorer relativt enkelt tilpasses å bli kjørt på etanol (drikkesprit), metanol (tresprit), naturgass (LPG) eller hydrogen (BMW har bl.a produsert modellen H7, en 7-serie med en såkalt bi-fuel-motor som kan kjøres på både bensin og hydrogen).

 

Selv som smøreolje har det blitt benyttet vegetabilske oljer (i racing), men slike oljer haskner og vil da tette til de tynneste smørekanalene i motoren. I racingbilene ble motorene derfor plukket fra hverandre og vasket mellom hvert løp og ny vegetabilsk olje ble fyllt på.

 

Biodrivstoff har den CO2-fordelen at plantene som oljen lages av har tatt opp CO2 fra lufta mens de vokste, så ingenting av forbrenningsgass-CO2-en tilfører atmosfæren CO2 som ikke var der fra før. Biodrivstoff har derfor et nullregnskap for CO2, i motsetning til fossile brensler, som tilfører nytt CO2 til atmosfæren (og etter hvert til havet).

 

Men som vidakri nevnte, så legger biodrivstoff beslag på store landbruksarealer. Bl.a har jeg sett en beregning som viste at hvis hele bilparken i Norge hadde blitt erstattet av dieselbiler som kunne kjøres på rapsolje, så måtte all dyrkamark i hele Europa blitt benyttet for å dekke kun Norges behov for drivstoff.

Lenke til kommentar

Biodrivstoff har den CO2-fordelen at plantene som oljen lages av har tatt opp CO2 fra lufta mens de vokste, så ingenting av forbrenningsgass-CO2-en tilfører atmosfæren CO2 som ikke var der fra før. Biodrivstoff har derfor et nullregnskap for CO2, i motsetning til fossile brensler, som tilfører nytt CO2 til atmosfæren (og etter hvert til havet).

er enig i dit utsagnet dit til en vis grad, og her kommer "problemet": selv om frøene er CO2 nøytrale så er vel ikke produksjonen og transporten det.

MEN det kan "løses" ved å bruke olje som allerede er produsert og fraktet til nærmiljøet for annen bruk. slik som brukt frityrolje

 

og skal jeg pirke veldig så tilfører vel ikke fossilt brennstoff noe nytt, men noe som er veldig gammelt og egentlig var "tatt ut" av regnestykket.

men er vel egnetlig enig i resonementet ditt... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...