Gå til innhold

Hjelp/tips til å velge objektiv - 350D

Anbefalte innlegg

Har Canon 350D med kit objektivet (18-55?). Har tenkt å bytte ut dette med et allround objektiv, samt skaffe et mer lyssterkt fast objektiv.

Det må nevnes at jeg er veldig amatør. Tar stort sett familiebilder, situasjoner etc.

Har sjekket og lest mye, men blir egentlig ikke noe klokere.

Det jeg føler jeg først og fremst trenger er et objektiv med mere tele.

Videre vil jeg ha et mere lyssterkt objektiv til å bruke innendørs (ikke portrett).

Har sett på:

Tamron AF 18-200 XR DI II (ca kr 1700) (ikke stabilisator)

Sigma 18-200, både med og uten OS.

Ellers har jeg også tittet på noen 15/18-135 også, samt f.eks Tamron 18-250 og 18-270.

Må jo si at Tamron 18-200 var det veldig fin fin pris på.

Hva anbefales? Bør man ha stabilisator?

Av fast objektiv har jeg tittet på Canon 50mm 1,8.

Spørs om det blir for nære til allsidig inne bruk. Skal også brukes til f.eks konsertbilder (scene)(av ungene)

Har dere noen tips og råd å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med de objektivene som det er meget fin pris på, stort sett er for dårlige. Det blir for mange kompromisser. Med såpass lang rekkevidde, så trenger du stabilisator, og da stiger prisen.

Jeg synes selv at EF-S 18-135mm er brukbart kompromiss og prisen er heller ikke avskrekkende. Så det er den jeg anbefaler. Hvis du ikke tar deg råd til 15-85mm, da. Ikke fullt like stor rekkevidde, men meget bra.

50mm f/1.8 vil være fin til konkurranser og portretter, men er som du sier for trang til generellt innebruk. Der er 28mm f/1.8 eller 35mm f/2 et bedre valg.

Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet :thumbup:

Som tomsi skriver så er prisen VS kvalitet avgjørende.og billigere objektivene er jo dårligere er de.

Såkalte superzoomer/reiseobjektiver har en veldig lang/stor brennvidde og da blir det mange ting som skal fungere sammen optisk.Det ville blit forholdsvis dyrt hvis alt skulle virke optimalt,så produsentene gjør noen snarveier for og kunne selge enkelte objektiver billig.

Når det gjelder denne type objektiver er nok 18-135 IS fulgt av Canon 18-200 IS og tamron 18-270 VC de "beste" til Canon kameraer.Alle disse objektivene har stabilisering "IS/VC"

Det optimale ville vært og erstatte originalobjektivet med den nyere 18-55 IS eller den mye bedre 15-85 IS og kjøpt en telezoom 55-250 IS i tillegg til 50mm f/1.8.

En blits er heller ikke å forakte for og forbedre bildene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blits har jeg - 420EX. (selv om jeg synes egentlig det er litt vanskelig å bruke, med tanke på hvordan blitsen bør stilles - skygger etc.)

Spørsmålet er om jeg vil merke noe(mye)forskjell med canon 18-200 IS i forhold til det kit objektivet jeg har fra før.

Videre. Jeg har nå UV filter. Egentlig mest for beskyttelse. Gjør UV filter noe med bildekvaliteten?

Lenke til kommentar
Blits har jeg - 420EX. (selv om jeg synes egentlig det er litt vanskelig å bruke, med tanke på hvordan blitsen bør stilles - skygger etc.)

Kjenner ikke til 420EX,kan hodet vris ?,det er fornuftig og rette blitslyset litt unna motivet,helst rettes mot et hvit tak.

Spørsmålet er om jeg vil merke noe(mye)forskjell med canon 18-200 IS i forhold til det kit objektivet jeg har fra før.

Nja,går utifra at du har 18-55 uten stabilisering,den har litt stor kvalitets forskjeller.Hvis du har en god utgave av den så vil nok 18-200 være litt bedre,men er nok mer avhengig av lys på telesiden.

Videre. Jeg har nå UV filter. Egentlig mest for beskyttelse. Gjør UV filter noe med bildekvaliteten?

Hvis filtret du har koster over 1000.- vil du ikke merke store forskjeller,et billigfilter kan gi forskjellige opplevelser.

Det finnes noen spesifikke tråder angående UV-filter her på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...