Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig norsk eksamen VG3 - Å skrive for å forandre eller å skrive på grunn av forandringa

Anbefalte innlegg

Er så "heldig" å ha kommet opp i norsk muntlig og fikk presentert følgende oppgave:

Du er trekt ut i temaet: Å skrive for å forandre eller å skrive på grunn av forandringa

*Ta utgangspunkt i nokre tekstar frå det moderne prosjektet. drøft korleis det moderne prosjektet kjem til uttrykk i dei tekstane du har valt.

*Formuler ei problemstilling

Ønsker dermed innspill og synspunkt på hvordan jeg skal ta fatt på oppgaven. Ideer fra andre elever i samme situasjon hadde også vært hyggelig.

Jeg ser for meg en oppgave der jeg velger ut tre tekster som jeg skal fokusere på. Hittil har jeg bestemt meg for et dukkehjem som er et typisk kjennetegn på realisme. Den andre teksten blir naturalistisk og er skrevet av Amalie Skram: Karens Jul. Noen tips til tredje tekst? Ser i læreplanmålene at vi skal sse på forfattere fra opplysningstiden til i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Punkter som jeg tror blir viktig å få en god oversikt over:

* Modernisme

* Modernitet

* Det moderne prosjektet

* Opplysningstid

* Realisme

* Naturalisme

* Det moderne gjennombruddet

* De tre Fene

* Georg Brandes

Lenke til kommentar

Jeg har samme oppgave.. "Hvordan viser det moderne prosjektet seg i tekster av sentrale forfattere i perioden 1850 - 1900".

Har du kommet noe vei eller? Hadde vært dritsmooth hvis vi kunne sammenligna notater etc?

Make the best of what we got? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...