Thomasehlol Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Heisann hoppsann, jeg var på ferie nå i Hellas, og min kjære samboer klarte da å sette på dette objektivet på kamera mitt (trodde ikke det fungerte jeg da). Så spørsmålet mitt er da: Hva skjer om jeg prøver å ta bilde med dette objektivet på mitt kamera? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Du vil få veldig mørke hjørner, særlig hvis du har stor blenderåpning. Det er mulig at det er helt OK på f/11-16 og rundt 20mm. Det er bare å prøve. Lenke til kommentar
operg Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Du vil som tomsi sier få veldig mørke hjørner, men du kan croppe bildet og få et bilde som er ekvivalent med det du ville fått fra et cropkamera. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Kan man risikere at speilet krasjer i objektivet pga cropobjektiv er beregnet for kortere registeravstand enn et fullformatobjektiv? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Kan man risikere at speilet krasjer i objektivet pga cropobjektiv er beregnet for kortere registeravstand enn et fullformatobjektiv? Sigma og Tamron sine crop objektiver er laget for samme registeravstand som FF slik at det ikke er en problemstilling. Canons EF-S objektiver derimot, er laget eksplisitt for 1.6x crophus med kortere registeravstand og kan ikke bruker på 1.3 crop eller FF. Fatningen er også litt anderledes slik at et EF-S objektiv ikke lar seg montere på hus som ikke tåler slik optikk. (Er usikker på om registeravstand er riktig ord her) Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Kan man risikere at speilet krasjer i objektivet pga cropobjektiv er beregnet for kortere registeravstand enn et fullformatobjektiv? Sigma, Tamron og Tokinas utsnittsformatobjektiver har EF-fatning, mens Canons utsnittsformatobjektiver har EF-S-fatning (EF-Short). EF-S-objektiver passer ikke på kameraets EF-fatning fordi objektivet da (visstnok) ville kollidert med speilet. Sjekk om objektivet stikker utenfor fatningen på noen brennvidder. Gjør det ikke det, bør alt gå greit. Jeg har selv brukt mitt Tamron 17-50/2.8 på Canon 30 (film) uten andre problemer enn en sort rund ramme på bildene. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (Er usikker på om registeravstand er riktig ord her) Nei, det er avstand fra bakre linseelement til sensor som er forskjellig. Registeravstanden er avstanden fra fatningen til sensor - og den er den samme på EF og EF-S. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (Er usikker på om registeravstand er riktig ord her) Nei, det er avstand fra bakre linseelement til sensor som er forskjellig. Registeravstanden er avstanden fra fatningen til sensor - og den er den samme på EF og EF-S. Det var det jeg trodde. Lenke til kommentar
Thomasehlol Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Fresht, da må nesten dette prøves ut når man kommer hjem! :-D Lenke til kommentar
m3rl Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Så vidt jeg har lest når dette objektivet fullframedekning på rundt 14mm - hvordan det yter optisk utenfor "kantene" er derimot ikke godt å si... Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Så vidt jeg har lest når dette objektivet fullframedekning på rundt 14mm - hvordan det yter optisk utenfor "kantene" er derimot ikke godt å si... Nope. Har veldig tydlige sorte hjörner paa ff, ogsa paa 20mm. Canon APS-H kan gaa greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå