Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Helsparkling eller gipsplater?

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp et rom som per i dag er tapetsert og malt, men klarer ikke helt å bestemme oss for om vi skal bruke rehabiliteringsgips eller helsparkle. Underlaget er mur med, så vidt jeg kan se, kun ett lag tapet, som igjen er malt. Kan man sparkle rett på dette, eller må tapeten av først? (Jeg tror det er papirtapet, men litt usikker ettersom den altså er malt.)

Gipsplater skrytes opp i skyene av mange, men jeg ser for meg mange, mange skjøter ettersom vi har det ekstra høyt under taket, pluss at alt av lister må av. Og er det vanskelig å få det pent rundt dører og vinduer etterpå? Jeg ser også for meg at platene må limes ettersom veggen er et helvete å bore/skru i...? Hvordan blir det å feste ting på veggen etterpå (bilder, møbler som må skrus fast osv)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste først: Å feste ting i en vegg av mur med tapet eller en mur med 6mm rehabgips blir akkurat det samme - man borer inn i muren og bruker egnede plugger, så henger det like godt med eller uten gips. Utfordringa med å henge ting i gips er når man har 12mm gips på stenderverk og hulrom bak opphengspunktet: Da må man bruke plugger eller gipsanker som ekspanderer på baksida, og ikke henge for tunge ting i gipsen, og henge tunge ting som TV-er etc på steder der man kan skru skruene inn i stendere eller lekter.

Standard gipsplater på 240cm er noe herk hvis man har mer enn 240cm takhøyde, det blir som du sier mye skjøter, og mye sparkling. Men man kan bestille lengre gipsplater.

Etter å sparklet en 250cm høy gipsvegg i mars, sier jeg: Aldri mer gipsplater. Sparklingen og slipingen er et slitsomt støvhelvete som må gjøres evig mange ganger før man omsider bare er nødt til å si seg fornøyd, fordi man ikke orker mer. Og helsparkling? Definitivt aldri i livet! Det finnes tykke tapeter som er beregnet for å dekke over ujevnheter slik at sparkling blir unødvendig - eller kan reduseres til et minimum. Jeg har ikke prøvd dete, men vurderer å bruke det neste gang. Eller jeg går for panel.

NB: Murveggen, er det betong, eller pusset teglstein? Hva med å leie inn noen til å sandblåse vekk tapet og sparkel og puss - kanskje kommer det fram en stilig teglsteinsvegg?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spesielt god erfaring med veggforyer, så jeg anbefaler ikke dette. Gips har jeg aldri prøvd meg på, men du skaffer deg potensielt en del ekstra jobb rundt dører og vinduer som du nevner. Jeg er nettopp ferdig med helsparkling av et rom selv og vil sannsynligvis velge denne løsningen igjen.

Så lenge veggen er rett bak så er det ikke så mye jobb å helsparkle (tapet over gjør at du ikke må være sååå nøye). Skaff deg så bred sparkel som du klarer å håndtere. Selv sverger jeg til 40-50 cm. Forbered deg på å sparkle og slipe i flere omganger. Selv gikk det tre runder på min vegg med brukbar struktur i tapeten. Skaff deg en slipeplate og forlengerstang, så går det lekende lett å slipe.

Det største probleme er egentlig at du aldri vet hvordan den gamle tapeten oppfører seg når den blir fuktig. Du kan sparkle ferdig og ha en slett og fin vegg, men i det du legger på grunning løsner tapeten og bobler ut. Derfor anbefaler jeg å kjøpe den billigste hvite malingen du finner og male et strøk først. Du får et bedre overblikk over veggen, og dersom det bobler ut er det lekende lett å skjære opp og rive av tapeten som løsner.

PS, velger du å ta av dagens tapet kan du sannsynligvis forberede deg på en del sparkling uansett. Murpustt og tapetfjerner med damp = mykt underlag som garantert får en del skader under fjerningen :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Det største probleme er egentlig at du aldri vet hvordan den gamle tapeten oppfører seg når den blir fuktig. Du kan sparkle ferdig og ha en slett og fin vegg, men i det du legger på grunning løsner tapeten og bobler ut. Derfor anbefaler jeg å kjøpe den billigste hvite malingen du finner og male et strøk først. Du får et bedre overblikk over veggen, og dersom det bobler ut er det lekende lett å skjære opp og rive av tapeten som løsner.

Selv om tapeten er malt fra før, altså?

Jeg glemte forresten å si at det er pusset teglstein, og vi har faktisk vært inne på tanken å hente fram denne, dog i et annet rom. Vil ikke ha mursteinsvegger i hele stua, liksom. :p

Lenke til kommentar

jeg tror rehabgips bare finnes i 250.

men vanlig gips (13mm) får du opptil 360.

er ingen problem å bruke 13mm kontra rehab, jeg har aldri helt vert med på at det er noen fordel med rehabgips (6mm 90x250cm) bortsett fra at de er ca dobbelt så dyre pr kvaderat.

vil du gipse på murveggen kan du enten lime de rett på pussen(fjerne litt tapet vertfall) eller lekte ut (fordel vis det er skjevt, da kan du bruke kiler til å rette opp med)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...