Gå til innhold

6 gb brukt plass på en partisjon jeg ikke har brukt, hvorfor?


Anbefalte innlegg

Understanding System Restore

 

System Restore's purpose is to return your system to a workable state without requiring a complete reinstallation and without compromising your data files. The utility runs in the background and automatically creates a restore point when a trigger event occurs. Trigger events include application installations, AutoUpdate installations, Microsoft Backup Utility recoveries, unsigned- driver installations, and manual creations of restore points. The utility also creates restore points once a day by default.

 

System Restore requires 200MB of free hard disk space, which the utility uses to create a data store. If you don't have 200MB of free space, System Restore remains disabled until the space becomes available, at which point the utility enables itself. System Restore uses a first in/first out (FIFO) storage scheme: The utility purges old archives to make room for new ones when the data store reaches a set limit.

 

The file types that System Restore monitors are many but include most of the extensions that you typically see when you install new software (e.g., .cat, .com, .dll, .exe, .inf, .ini, .msi, .ole, .sys). Note that only application installations that use a System Restore restorept.api-compliant installer will trigger the creation of a restore point.

 

Typically, system recoveries are easiest when you know *or think you know* what caused the problem (e.g., a recently installed device driver). In some cases, System Restore might not be the best choice for correcting a problem you're experiencing. System Restore changes many different files and registry entries, and in some cases might replace too much and actually cause more problems than it solves. For example, say you install Office XP, which triggers System Restore to create a restore point, and the software suite works great. Later in the day, you download and install an updated video driver, and because the driver is signed, the installation doesn't trigger System Restore to create a restore point. Now your system hangs on occasion, and you believe that the video driver is the culprit. In this case, you should use the Device Driver Rollback utility because it will address the device-driver problem only and not change anything else on your system. System Restore would roll your computer back to a preOffice XP state, and you would have to reinstall the entire software suite after you resolved the driver problem.

 

 

 

System restore kaster ikke vekk dine dokumenter skrevet i word f.eks (filer med fil endelse .doc , .docx) eller andre type dokumenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med filmer, bilder osv? Og her står det at det kreves 200MB, hva er det Shadow Storage til da, du sa jo at det var ganske mange GB som Shadows storage tok? Så hvorfor er det der i utgangspunktet, hvrofor har ikke Windows fjernet en del av det?

Lenke til kommentar

Jeg må nesten få tilføye at å disable eller kjøre uten paging fil overhodet ikke er vanlig og frarådes sterkt av Microsoft og andre operativsystem produsenter, og det med god grunn. Jeg ville vært veldig skeptisk til å gjøre noe sånt hvis du ikke er spesielt datakyndig da det kan få ubehagelige konsekvenser.

 

Ett annet aspekt er jo at hvis du legger paging fila på SSD så vil selve operasjonen maskinen gjør når den flytter/bufrer filer til og fra disk gå atskillig fortere enn om den lå på en vanlig snurredisk.

 

Det samme gjelder i og for seg også for systemgjennopprettingsfilene, de tar i og for seg mye plass men personlig så har den funksjonen reddet meg fra reinnstallering av maskinen mange ganger.

 

Du gjør selvfølgelig som du vil med begge disse funksjonene, men du er herved advart om at det kan få konsekvenser.

Tilbake igjen på spørsmålet om virtuelt minne/sidevekslingsfil. I denne artikkelen står det at man burde flytte det over på en annen harddisk hvor OS-et ikke er innstallert, og at du skal ta det dobbelte av ditt vanlige minne. Jeg har jo 500gb ledig på den andre, så hvorfor ikke gjøre det på den?

Lenke til kommentar

Det kan kanskje være en god ide, spesielt med tanke på at SSD'er jo blir slitt av mange lese og skriveoperasjoner.

 

Om det faktisk er sånn at det er usunt å ha pagingfila på en SSD disk vet jeg egentlig ikke, men i teorien så vil jeg tro at det kan være noe i det.

 

Kanskje noen av de som har SSD er innstallert kan bidra med synspunkter rundt denne teorien.

Lenke til kommentar

Det kan kanskje være en god ide, spesielt med tanke på at SSD'er jo blir slitt av mange lese og skriveoperasjoner.

 

Om det faktisk er sånn at det er usunt å ha pagingfila på en SSD disk vet jeg egentlig ikke, men i teorien så vil jeg tro at det kan være noe i det.

 

Kanskje noen av de som har SSD er innstallert kan bidra med synspunkter rundt denne teorien.

Fjernet pagefila på SSD-en nå. Men vil ha så mye som mulig plass på SSD-en, det er den som er rask!

Lenke til kommentar

Hva mener du er brukbar, den andre testen jeg postet på den andre siden om ssd tweaking osv?

Ok, kan gi deg specs:

Intel Core i7 920 2,66Ghz d0 - stepping

EVGA X58 SLI LE, Socket-1366

Western Digital Caviar GP 1TB S-ATA II

OCZ DDR3 6 GB Obsidian Triple Channel

Intel SSD X25 80 GB Gen 2

 

Trenger du noe mer vesentlig?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er klar over at den ble betydelig bedre etter at du gikk over til AHCI.

 

Dog synes jeg at du ikke bør være helt fornøyd før du klarer minst 400 poeng.

Hovedkortet ditt har jo sørbroen ICH10, så det kan du klare.

 

Har sett at Intel G2 klarer opptil 435 poeng - som er nesten 100 mere enn hva du har oppnådd.

Lenke til kommentar

 

Du kan ikke gjøre slik at gjenoprettings punkt laget manuelt en gang kan benyttes i uendelig tid fremover.

Shadow storage plass er allokert til å spare data for gjenopprettings punkter.

 

Eks. Shadow storeage på Win7 på en 40GB partisjon er 6GB .

OS vil ved hver oppstart automatisk lage et opprettings punkt (dette er default) , så hver gang du starter maskinen vil dagens gjenopprettings punkt lages og plass til dette allokeres fra shadow storage.

Det lages også endel aut gjenopprettings punkter ved installasjon av software eller drivere/servicepacks/hotfixer.

Når plassen blir tom - forsvinner de eldste puntene ( aka' ditt manuelle pkt forsvinner etter en stund)

 

I Vista/Win7 kan man sette vha cmd promt og kommandoen vssadmin sette opp ønsket gjenopprettings plass (shadow storage).

Se: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc788050(WS.10).aspx

OS setter opp automatisk plassen til å være 15% av partisjon (Vista) og 5% (Win7)

 

Bakdelen med å slå av shadow copies helt (system restore) er at også fil versjons shadowing funksjonen også går tapt.

 

Om man ønsker det kan man resize plassen til shadow copies med vssadmin.

 

Eks. man ønsker å resize reservert plass på H: til 4% (12GB).

Først List ut system:

C:\Windows\system32>vssadmin list shadowstorage
vssadmin 1.1 - Volume Shadow Copy Service administrative command-line tool
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Shadow Copy Storage association
  For volume: (C:)\\?\Volume{dffe7c02-338b-11df-aa55-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (C:)\\?\Volume{dffe7c02-338b-11df-aa55-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 3.346 GB (4%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 3.649 GB (4%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 3.726 GB (5%)

Shadow Copy Storage association
  For volume: (E:)\\?\Volume{6ade91a7-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (E:)\\?\Volume{6ade91a7-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 5 GB (5%)

Shadow Copy Storage association
  For volume: (F:)\\?\Volume{6ade91aa-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (F:)\\?\Volume{6ade91aa-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 254 MB (0%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 576 MB (0%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 2.981 GB (1%)

Shadow Copy Storage association
  For volume: (G:)\\?\Volume{6ade91a8-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (G:)\\?\Volume{6ade91a8-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 19.998 GB (20%)

Shadow Copy Storage association
  For volume: (H:)\\?\Volume{6ade91a9-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (H:)\\?\Volume{6ade91a9-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 23.918 GB (9%)

Hos meg er C: en Intel X25 SSD med 1 partisjon.

Win7 har default reservert 5% til shadow storage under installasjonen.

Jeg har ikke endret på den.

 

 

Så rezize på drive H: fra 23.918 GB (9%) til 12GB.

C:\Windows\system32>vssadmin resize shadowstorage /on=H: /for=H: /maxsize=12GB
vssadmin 1.1 - Volume Shadow Copy Service administrative command-line tool
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Successfully resized the shadow copy storage association

 

Resultat

C:\Windows\system32>vssadmin list shadowstorage /for=H:
vssadmin 1.1 - Volume Shadow Copy Service administrative command-line tool
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Shadow Copy Storage association
  For volume: (H:)\\?\Volume{6ade91a9-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (H:)\\?\Volume{6ade91a9-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 12 GB (4%)

 

 

 

Ps! vssadmin må kjøres i en elevert cmd prompt sesjon (cmd run as administrator).

 

Så det går ikke an å lage et gjennopprettingspunkt for en bestemt tid, siden den vil etterhvert blir slettet? Har dette noe med shadow copy storage, og hva er ulempen hvis den shadow copy storage blir mindre, og er det noe vits?

Endret av hernil
Stort sitat satt i spoiler av moderator
Lenke til kommentar

Ja jeg synes "det er noen vits" å ha på system protection (system restore) .

Dog for min bruk (om jeg gidder) settes/resizes shadow copy storage til slik størrelse at jeg kan gå en til to dager tilbake.

 

 

Restore brukes etter å ha installert programvare eller drivere jeg ikke vil ha , eller som lager feil.

Har også brukt previous versions et par ganger på korrupte word dokumenter som har reddet meg for endel timers arbeid.

 

 

Som du sier kan ikke system restore (system protection) brukes som en tidsmaskin.

Det finns andre programmer/løsninger for det.

Hensikten er å rette opp feil i operativ systemet som du ser om du leser dette:

System Restore helps you restore your computer's system files to an earlier point in time.

It's a way to undo system changes to your computer without affecting your personal files, such as e‑mail, documents, or photos.

 

Sometimes, the installation of a program or a driver can cause an unexpected change to your computer or cause Windows to behave unpredictably. Usually, uninstalling the program or driver corrects the problem. If uninstalling doesn't fix the problem, you can try restoring your computer's system to an earlier date when everything worked correctly.

 

 

 

Restore av fil/folders (previos version) fra shadow storage

Se eksempel:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Recover-lost-or-deleted-files#

 

Pic under er fra min egen PC.

Man kan restore hele dokument eller bilde mappen til alternativ lokasjon - alt takket være system restore / system protection er påslått og at systemet har plass i shadows storage reservert lokasjon på C: partisjonen

post-35394-1276324119,5715_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Mitt - og syar2003's utgangspunkt er helt forskjellig.

 

Hvis du har tenkt å lagre bilder og dokumenter på SSD'en din er det helt riktig å lage restore points.

 

Jeg har satt opp min SSD på en helt annen måte.

Jeg lagrer ikke noen bilder/dokumenter på SSD'en.

Slikt bruker jeg lagringsdisker til (som jeg kjører i RAID ).

Jeg har kun OS + de viktigste programmer på SSD'en.

 

Altså lager jeg først en "perfekt" installasjon av OS'et.

Lager så et image av dette.

 

Husk også på at SSD'en over tid vil tape ytelse (TRIM hjelper til en viss grad mot dette).

Jeg bruker her testprogrammet AS SSD Benchmark for å sjekke.

Når så ytelsen har tapt seg kjører jeg først en HDDErase 3.3

Deretter restorer jeg imaget, og ytelsen skal da være på topp igjen.

Endret av johome
Lenke til kommentar

johome ! merk at et restore point også kan redde deg fra et os krasj uten å måtte restore et helt image av partisjonen.

Med OS krasj menes som i feilaktig installert software , driver eller et eller annet korrupt , eller korrupt windows registry som kan gi deg problemer som blue screen loop hver gang man slår på maskinen e.l.

 

Mitt synspunkt som x-25 SSD bruker er at det er "svært lite" (om noen) ytelse å hente på å slå av system restore/shadow copy servicen. Det samme gjelder forøvrig windows sin pagefile.

 

Men er man benchmark hore blir det annerledes. Da er hver ørlille promille i tjent hastighet/ytelse viktig for en.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...