Anterialis Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Etter dårlig respons på mitt forrige innlegg, prøver jeg igjen med en direkte sammenligning av to TVer, fremfor flere. Jeg er altså på utkikk etter nyt flatTV, og har sett på disse to tvene. De skal visst være tilnærmet lik priset, men inneholde noe forskjellig teknologi (hhv. bakgrunnsLED og sideLED). Jeg har ikke klart å finne noen direkte sammenligning av disse TVene, men flatpanels.dk gav LGen en ekstra anbefalning. Hva mener dere? Hvilken TV er "best"? Vet dere om noen sider som sammenligner disse to? På forhånd takk =) LG 42LE8500 Samsung 40C6000 Endret 10. juni 2010 av w3p Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 kunne gjerne lagt med link Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Link til det forrige innlegget er lagt ut.. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 link til skjermene så slipper vi å lete Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 link til skjermene så slipper vi å lete Tenkte på det, men regna med at folk som hadde noe tips/erfaringer med tvene visste hvilken jeg mente =) lagt ut link nå forøvrig. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 LG sin deffinitivt. da lg har over dobbel så høyt kontrastforhold som samsung også har den bluetooth også har lg mer støtte for filformater ellers like så lg sin best. hva er prisforskjellen på de? Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 LG'en er klart best. Den har ekte LED-belysning der de sitter bak, og ikke på siden som til samsung. Du får bedre kontrast og et bedre svartnivå på den. Uten tvil burde du velge LG. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Takk for innspill. Jeg har også mest lyst på LG tven. Dette er dog det jeg har funnet negativt om den: * kablene stikker rett ut bak -> vanskelig veggløsning (jeg bryr meg lite om dette dog...) * local dimming systemet lager av og til "streker" mellom avslåtte soner og aktive mørke soner. * En tusenlapp eller to dyrere (heller ikke så viktig) Men da blir det nok en LG. Kom gjerne med andre innspill btw! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Noen som har erfaring med én av skjermene? Det er én ting å sitte å se på spesifikasjonene, en helt annen er opplevelsen... =) Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Halo mellom soner er svært lite synlig når skjermen er skikkelig kalibrert (fabrikkinnstillingen THX er ikke langt fra). Høy lysstyrke og langt off-axis må til for å se dette. Etter min mening har Samsungen i så tilfelle mer graverende feil. Den har ganske ujevnt baklys (clouding), og en merkbar dropp i lysutbytte (APL) ved overgang til mørke bilder. LGens halo mellom soner er småpirk i forhold til dette. LG-skjermen kommer dessuten mye bedre kalibrert fra fabrikk, pga THX-modusen. Det eneste Samsungen er smått bedre på er panoreringer (litt bedre 100 Hz system), og mindre gjenskinn. Etter min mening er det klar walkover i favør LG. (Du linker jo dessuten til flatpanels.dk, de har testet begge modellene du nevner. Mitt inntrykk er at også de mener LGen er klart bedre). Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Takk for informativ tilbakemelding! Ja jeg har lest begge testene fra flatpanels, og enig at de liker LGen bedre, men ville også høre hva dere syns. Var på en butikk her i næheten og han selgeren mente han syntes Samsungen var bedre, derfor jeg begynte å lure... Men da vet jeg vel hva det blir =) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Tipper selgeren synte samsungen er bedre fordi han ikke har LG'en? 42LE850N er et genialt valg, fantastisk tv! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Det var det som var så rart, de hadde begge TVene, og mente at - når han satt opp TVene ved siden av hverandre - virket samsungen bedre. Men her ser jeg for meg at fabrikkinstillinger har vært brukt, og uten at jeg kan så mye om dette kan det jo hende samsungs fabrikkinnstillinger skriker litt mer, uten at dette nødvendigvis fører til bedre gjennomsnittlig bilde... Takk for innspill =) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Det er nesten litt rart, men i Norge koster Samsungen 10,000kr og LGen 15,000kr mens her i Polen (hvor jeg studerer, og kommer til å kjøpe TVen) koster Samsungen 10,000kr og LGen 12,000. Det stemmer at elektroniske ting er omtrent like dyrt som i Norge, men prisforskjellen er jo over 100% større i Norge vs. Polen :s Jeg har sammenlignet samme tver, samme modellnummer.. Litt rart i grunn =) Det bringer meg til et annet spm: Bortsett fra at det i norge er innebygget norsk TVtuner, hva annet kan jeg forvente at er forskjellig / problematisk mtp. å ta med TVen hjem til Norge etter ent skole? Momsen vet jeg om. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) LG produseres i Polen, og er naturlig nok rimeligere der med tanke på fraktkostnader og lokal merketilknytning . Problemer? Eneste er pikselfeilgaranti og 5 års reklamasjonsrett ved kjøp i norge, utover det du allerede har nevnt. Endret 15. juni 2010 av Alastor Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Ah at LG var produsert i Polen visste jeg ikke, iom. at det vel er et SørKoreansk merke? Det forklarer vel forskjellen ja. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Det er ikke helt uvanlig at store asiatiske merker, både på elektronikk og bil etc, setter sammen sine produkter av innenfor EU, de slipper sannsynligvis endel toll på den måten. Sikkert også enklere/billigere å transportere deler fra Korea til Polen enn fiks ferdige TV-er, + at de muligens får noe etablerings- eller distriktutviklingsmidler fra EU for å etablere en fabrikk i et av EUs mindre rike land. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Ja jeg ser den =) Men supert, da blir det etterhvert ny tv. Har sommerferie nå, så det blir kjøp etter sommeren. Kanskje prisen har gått litt ned også om jeg er heldig til da (oktober ca. - ja vet, lang ferie ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå