RamGuy Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg er på utgikk etter gode alternativer innenfor RAID-kontrollere som skal drive mine 4x Western Digital Black Edition 2TB disker i ett RAID5-oppsett! Jeg føler at det å kjøre dette rett på Intel ICH10R sørbrikken på mitt Asus Rampage III Extreme ikke blir noe spesielt pent syn! For ikke å snakke om at jeg alt har 3x Intel SSD X25-V 40GB Gen2 i RAID0 som står på sørbrikka fra før av og 4+3 blir uansett en for mye. Kunne gjerne hatt en skikkelig RAID-kontroller som kunne tatt seg av både mine 3x Intel SSD og 4x Western Digital Black Edition 2TB om det vil være noen fordeler ved en slik løsning? Har sett endel på Adaptec 5805, men jeg er ganske blank på området så jeg aner ikke om dette er det beste valget når det kommer til å kjøre 4x WD Black 2TB i RAID5 og få best mulig ytelse og stabilitet ut av det i Windows7 og over nettverk (skal deles over det lokale nettverket!)? Og da eventuelt også ta seg av mine 3x Intel SSD i RAID0. Noen som har noe de kan varmt anbefale? Ser at Adaptec har kommet med en Q / ZQ modell som har noe de kaller MaxIQ hvor de bruker Intel SSD som cache til kontrolleren? Dette koster endel mer, men er det verdt det? Hvilke fordeler gir det eventuelt? Hvilken ytelse er realistisk å kunne forvente ved å kjøre 4x WD Black 2TB i RAID5? Og vil det eventuelt være verdt å vurdere å kjøre 4x Intel SSD X25-V 40GB Gen2 i RAID0 om jeg skaffer en 8-kanals RAID kontroller? Eller vil det knapt være noen forbedring fra 3x rett på sørbrikka (ICH10R)? Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hold deg unna Adaptec 5805 serien. Det er stor sjangse får at Hdd droper ut av raid ved Adaptec 5805. Om du ikke kjøper enterprise verson av diskene. Areca 1231ML: mest stabile raidkontroll så finnes. Men den er litt dyr og den bynner bli litt gammel. Denne tar alle disker unsett om green eller black. 12 porters, støtter kun sata disker. Opp til 4GB Cache. ca 950MB read/write. Areca 1800ix-12 ikke kommet for salg enda. Men 99% sikker på at denne blir beste raid kontroler. Opp til 4GB cache. (SATA 6Gbit) LSI 9260 (8 ports) Anvil har vel denne kontrolern. Funker hverfall bra på SSD. (SATA 6Gbit) Jeg har hverfall venta Areca 1880, Men jeg skulle kjøpt raid kontroler har jeg valg 6Gbit sata/SAS 2.0 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Takker og bukker for flott tilbakemelding! Da virker det som jeg kan stryke Adaptec fra lista først som sist? Sjekket litt rundt Areca og deres kontrollere, da spesielt de du nevner (1231ML og 1880-8i) som da er mest aktuelle for meg. Skummet litt igjennom på XtremeSystems.org sitt forum som hadde en liten tråd rundt Areca sine kommende SAS2.0 kontrollere og de fleste virker ikke direkte overbeviste da de billigere modellene (som da er de som er aktuelle for meg) ikke har oppgraderbar cache og med en litt skuffende (?) Marvell 800MHz prosessor så virker det som de fleste tviler på at denne vil være noe spesielt bedre enn LSI 9260-8i som du også nevner? Og sistnevnte skal visstnok ha en langt hyggeligere prislapp? Også en i samme tråd som nevner at han selv mente og følte at LSI 9260-8i med siste firmware faktisk var bedre enn sitt eget Areca 1231ML? Til tross for at sistnevnte koster endel mer? Jeg så litt mer på Areca og fant deres nåværende SAS-kontrollere iform av blant annet ARC-1680-8i og ARC-1680-12ix hvor sistnevnte har oppgraderbar cache, og førstnevnte har ikke? Disse har jo med sin 1200MHz Intel IOP348 prosessor mer maskinvarekraft enn de nye ARC-1880 modellene? Men igjen så er Areca veldig dyre i forhold til blant annet LSI, for ikke å snakke om at tilgjengeligheten er elendig, ikke en eneste av våre leverandører på jobb som fører Areca og det kan fort gjøre ting en smule vanskeligere, heldigvis har vi en leverandør som fører LSI! Ulempen med LSI er jo ikke oppgraderbar cache, og jeg ser for det å ha 4GB cache kan gjøre nokså mye med ytelsen kontra 512MB 800MHz på LSI? Fordelen til LSI er jo da i raskere cache, men er da låst til 512MB som på de "billigere" Areca modellene. Vet heller ikke helt hvordan LSI sin 800MHz prosessor gjør det opp mot Areca med 1200MHz Intel PO348 og Areca med 800MHz Marvell? Er kanskje samme 800MHz Marvell på LSI? Ser at det blir endel billigere med LSI 9260-8i sammenlignet med billigste alternativ fra Areca som da er ARC-1680-8i som fort ligger på nesten 6'000kr som ser ut til å være uten moms?! Mens jeg får 9260-8i fra leverandør til under 5'500kr inklusive moms? LSI 9260-8i kommer i to utgaver, en som er "KIT" og en som ikke er? Vet ikke helt hva forskjellen er? Ene er bulk og andre ikke muligens? Følger det da med SAS-SATA kabler med den litt dyrere "KIT" pakken, eller er det bare snakk om fancy eske og ubrukelig dokumentasjon? Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Jeg har også sett veldig mye på kontrollere i det siste. Det jeg har kommet fram til er: LSI SAS 9211-8i - Knallbra i RAID-0 oppsett på SSD. LSI SAS 9260-8i - Best for pengene på mer avanserte RAID oppsett, både til server og workstation bruk. KIT inkluderer SAS-kabler som du kanskje trenger for å bruke kontrolleren. Endret 21. juni 2010 av kservik Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Dei raskaste sata portane du får er dei på hovudkortet. Det er ingen bus som då vil bli flaskehals. Bruker sjølv 5 stykker 5400 rpm 2TB disker satt opp med raidz og får ein leseytelse på 600MB/s og skriveytelse på 270MB/s. Og merk deg, dette er 5400RPM disker som er 20% treigare enn 7200rpm disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå