Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen - Matte R2

Anbefalte innlegg

Hei, har fått følgende oppgave på muntlig R2 eksamen:

123niu.jpg

Noen som har forslag til oppgaver jeg kan lage og hva jeg kan bruke aka formler for å løse det?

Jeg har kommet på følgende:

[løst] 1.Finn samlet antall sykler solgt iløpet av et år ved integrasjon

[løst] 2.Finn gjennomsnittelig salgsantall pr uke

[løst] 3.Finn ut når det ble solgt mest og minst oppført i antall og måned

------------------------------------------------------------------

Trenger hjelp til følgende oppgaver!

Oppg 3:

Formelen blir: 9 x Sin(0,507x-1,7) + 13

For å finne høyeste og laveste verdi må jeg sette lik 1 og -1, og deretter f.eks 2pii osv.

men jeg skjønner forsatt ikke hvordan jeg kommer fram til svaret, noen som kan hjelpe litt her?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, vi har ikke fått vite oppgave eller tema vi. Vi får en halvtimes forberedelsestid.

Tuller du? Det var jo slik det var før hos oss, men etter ny ordning får man 48 timer til å løse en oppgave samt pugge på alt mulig annet dritt. Må si det er bedre enn å jobbe ræva av seg 30 minutter før :p

Lenke til kommentar

integral 9sin(0,507x+1,7)+16 = -(9/0,507)cos(0,507x+1,7)+16x

Integrasjonsgrensene endrer ikke jeg hvertfall. Bruker 12-0.

Formelen: int: f(ax+b)dx = (1/a)F(ax+b)+C

Okei hvem oppgave tenkte du at jeg kunne bruke den til? Jeg fikk til den første med å finne totalsummen, jeg fant ut at feilen lå i at det skulle være 13 istedenfor 16 i formelen

Da fikk jeg svaret 159, og svaret skal være 156, så mulig at desimalene gjorde så jeg bommet litt

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

For å finne max setter du sin(0,506-1,7)=1---> 0,506x-1,7=pi/2

og så =-1 for min.

Okei hvem oppgave tenkte du at jeg kunne bruke den til? Jeg fikk til den første med å finne totalsummen, jeg fant ut at feilen lå i at det skulle være 13 istedenfor 16 i formelen

Da fikk jeg svaret 159, og svaret skal være 156, så mulig at desimalene gjorde så jeg bommet litt

Den er til oppgave a) bortsett fra at det er et par feil. Jeg har fiksa de i posten nå

Edit: Har hadde visst ikke giddi å skrive det inn på nytt XD

Endret av kristianfredrik
Lenke til kommentar

For å finne max setter du sin(0,506-1,7)=1---> 0,506x-1,7=pi/2

og så =-1 for min.

Den er til oppgave a) bortsett fra at det er et par feil. Jeg har fiksa de i posten nå

Edit: Har hadde visst ikke giddi å skrive det inn på nytt XD

Hehe okei. Ved å ta arealet av grafen får jeg på funksjonen 155, mens jeg ved regning fikk 159. Nå har jeg ikke brukt formelen din, men jeg ser at den kanskje kan brukes hvis jeg skal finne arealet ved regning.

-------

For å finne maks sa du at jeg måtte sette 0,506x-1,7=pi/2 .

Men jeg har alltid slitt med dette er, skal dette regnes ut som en vanlig funksjon, dvs at pi/2 = 1,57 , eller er den en annen måte?

Jeg er veldig veldig blank i R2 matte bare så du vet :p

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Sinus og cosinus har jo en maxverdi på 1 og minsteverdi på -1. Derfor trenger du ikke derivere for å finne topp og bunnpunkt. Den største verdien grafen kan ha er når 9sinx+13 er 9*1+13=22. Det er litt lavere enn det du ser på tabellen fordi kalkulatoren har avrundet og tilnærmet en del tenker jeg.

Lenke til kommentar

Sinus og cosinus har jo en maxverdi på 1 og minsteverdi på -1. Derfor trenger du ikke derivere for å finne topp og bunnpunkt. Den største verdien grafen kan ha er når 9sinx+13 er 9*1+13=22. Det er litt lavere enn det du ser på tabellen fordi kalkulatoren har avrundet og tilnærmet en del tenker jeg.

Ah okei, takk skal du ha, det var jo rimlig enkelt men av en eller annen grunn fikk jeg feil svar istad.. jaja :)

Har du noen som helst forslag til hvordan jeg kan blande inn delbrøkoppspalting inn i alt dette? :p

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Nei, ikke med mindre du klarer å lage en funksjon noe alla: ettellerannet/andregradsligning.

hmm den blir ikke lett nei.

Hvis jeg skal finne den sterkeste vekstfarten og da salget minker mest, hvordan kan jeg gjøre det ved å dobbelderrivere?

Altså hvis vi sier:

V(x) = 9 x sin (0,507x + 1.7) + 13

blir da V'(x) = cos (0,506 + 1.7) ? og neste etter der igjen blir?

EDIT: Kanskje det blir lettere hvis jeg gjør det sånn:

I andregradsligning vil funksjonen være

V(x) = -0,58x^2 + 7,58x - 4,7

V'(x) = 1.16x + 7,58

V''(x) = 1.16

men da sitter jeg igjen med et tall, nå vet jeg ikke om jeg deriverte riktig da men.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

For å finne max. vekstfart trenger du bare enkeltderivere. Den deriverte er stigningstallet til tangenten i punktet for en gitt x-verdi. Altså momentan vekstfart. Ved å finne maxverdien for den deriverte finner du altså max vekstfart.

Dette er bare for trigonometriske funksjoner.

Lenke til kommentar

For å finne max. vekstfart trenger du bare enkeltderivere. Den deriverte er stigningstallet til tangenten i punktet for en gitt x-verdi. Altså momentan vekstfart. Ved å finne maxverdien for den deriverte finner du altså max vekstfart.

Dette er bare for trigonometriske funksjoner.

hmm okei, men vil den deriverte av 9 x sin (0,507x + 1.7) + 13

bli 9 x cos (0,507x + 1.7)?

Isåfall hvordan finner jeg x herifra?

Lenke til kommentar

Du glemmer kjerneregelen når du deriverer.

Det blir V'(x)= 0,4554cos(0.506x+1,7)+13

Men skal det ikke være minus 1,7 da??

Takk skal du ha, stemmer det, går litt i surr her :p

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg hjernen har blitt utmattet, 5X * 5X er det 25x^2 eller 5X^2? :p

og når man deriverer f.eks 5X^2 får man 2,5x, eller 10x, eller hvordan var det igjen?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

LYKKE til på eksamen. (5x)^2 er 25x^2

og (5x^2)' er 10x...

Haha jeg er ikke noen sterk matte kanditat ser jeg nei, men det visste jeg vell også fra før. Som sagt, mitt mål på eksamen er bare å bestå++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...