Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen våren 2010

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kom opp i norsk muntlig eksamen og det paste meg egentlig VELDIG dårlig! :( Er nå på fredag, og tenkte å legge ut oppgaven og håpte på at noen ville kommentere og komme med forslag. Er åpen for all tilbakemelding! Er det noe dere synes jeg bør ha med/ikke bør ha med? Hva bør jeg fokusere på? Forslag til problemstilling? På forhånd takk! :)

A: FOREDRAG

Kompetansemål:

*Forklare hvordan ulike forestillinger om det norske ble skapt i sentrale tekster fra 1800 til 1870.

*Sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet

Oppgave: Du skal lage en problemstilling som skal danne grunnlaget for et foredrag. Tolkningen og bruken av de tekstene som du har fått utdelt, skal spille en sentral rolle i foredraget.

Tekster og annet grunnlag for foredraget:

Aasen, Ivar: "Nordmanden" (dikt) fra Symra 1863

Aker Made by Norway (se klipp på YopuTube)

Aasen - Nordmannen(Millom Bakkar og Berg) og Njål Sparbo - Nordmannen (levert på CD)

B: TILLEGSEMNE

*Gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! har fått en lignende opp gave som deg, men litt annerledes oppsett.

12-15 minutters foredrag med temaet: Gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag!

de resterende minuttene av halvtimen skal jeg bli eksaminert i hele modernismen!

Jeg har nå lest meg igjennom hele kapitlet om modernismen i Grip Teksten VG3, og tatt en haug med notater! følte det hjalp no jævlig, pappa hørte meg i stad og merka at jeg kunne masse, så det anbefales.

nå har jo du en temmelig forskjellig oppgave enn meg, men når det gjelder "Forklare hvordan ulike forestillinger om det norske ble skapt i sentrale tekster fra 1800 til 1870." må du jo se på nasjonalromantikken!

lykke til!

Endret av Dag91
Lenke til kommentar

Jeg har læreboka "tema". Tenkte at jeg skulle begynne med oppgave A først, altså foredraget. Men jeg er usikker på om jeg bare skal ta utgangspunkt i teksten(e) jeg har fått utlevert eller om jeg skal si noe om forestillingene generelt hele perioden? "Nordmanden" av Ivar Aasen har jeg lest IKKE er nasjonalromantisk slik jeg trodde. Ivar Aasen skrev jo romantisk realisme, men for meg ser diktet veldig nasjonalromantisk ut.... Står ikke dette diktet i en kontrast til resten av litteraturen i denne perioden da?

Det temaet som du fikk, skal jeg bli hørt i i 20 minutter etterpå foredraget mitt, så må lese masse om det også senere!

Lykke til du også!

Lenke til kommentar

Jeg har følgende "plan": Vi fikk temaet modernismen vs. tradisjonalisme med egenvalgt problemstilling (hvordan påvirket det moderne prosjektet den moderne litteraturen? er prob.stillinga mi). Ska holde en fremføring på mellom 10 og 15 min. og etter det er det grilling. Men er det ikke da mest sannsynlig at de spør fra det temaet jeg nettopp har snakka om og ikke hopper rett fra det til noe heelt anna?

Ingen husker jo noe fra 2vgs ei heller 3vgs, så å lese boka på 1 dag er umulig. Derfor konsenterer jeg meg bare om temaet jeg har fått og satser på å klare å holde i gang en halvtime sett at de spør meg om dette temaet.

Hva tror dere?

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Hos oss er det i hvertfall slik at vi skal holde et foredrag om et tema/emne som vi fikk utdelt i dag og skulle lage egen problemstilling til. Dette foredraget skal vare i omlag 10 minutter. Deretter vil sensor/eksaminator stille et par spørsmål som KUN har tilknytning til det emnet jeg har snakket om. Deretter er det en del B, hvor jeg har fått et læreplanmål som jeg skal lese på på forhånd, og som de skal grille meg i.....Altså; de kan ikke spørre om noe annet enn temaene du har fått vite om på forhånd.

Har noen et forslag om hva jeg kan ha som problemstilling til foredraget mitt? :S :S (Se den første posten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...