Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Reklamasjon når nettbutikken er nedlagt

Anbefalte innlegg

Spill sliter en god del på mus. Selv om musen kan vare i flere år så blir mikrobrytere og scrollehjul slitt og sensoren kan bli unøyaktig pga partikler, støv, støt som har fått den ut av posisjon osv.

Det er vel optimistisk å regne med at en mus skal vare i flere år ved bruk til jevnlig spilling og det er vanlig å bytte musen før den er helt utslitt for å holde presisjonen oppe.

Det er fult mulig å reklamere på musen hvis feilen ikke skyldes slitasje.

Har du utelukket at problemet ikke skyldes andre faktorer enn selve musen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens optiske enheter er desuten langt mindre utsatt for mekanisk slitasje enn forgjengerene , så jeg vil derfor påstå at med pen bruk (er det en gaming mus skal den tåle å games med) så skal musen holde 5 år.

IMO var bedre holdbarhet på optomekaniske mus, feks Microsoft Serial Mouse v1.1. Ja, de måtte renses flere ganger i uken for at de skulle virke, men holdbarheten var god. Har aldri slitt ut en optomekanisk mus.

På optiske mus har jeg ved flere anledninger opplevd at festet til dioden har løsnet. Moderne scrollehjul med brytere tre retninger har vist seg å være spesielt sårbart for slitasje, likevel er det genialt mtp funksjonalitet. Mikrobryterne blir raskt for trege til å brukes til seriøs spilling. Har byttet ut mer enn 20 optiske mus i totalt 4 ulike modeller/merker.

Jeg tar det som et pluss hvis en mus varer bortimot étt år med hard bruk, men realistisk så er en mus ferdig etter 3 måneder med spilling.

Den virker og kan vel "brukes" i flere år til, men er for slitt til seriøs spilling.

TS bør sjekke om det er feil på musen for USB-enheter kan koble ut pga i PC/programvare/driver osv.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ring forbrukerrådet, så får du svar av en jurist som jobber fulltid med slike saker. De har juridisk fagutdannelse og aggregert erfaring gjennom flere tiår fra saker over hele Norge. De vet mer om dette enn folk her på forumet som stor sett uttaler seg ut i fra erfaring med enkeltsaker, eller synsing uten erfaring. Jeg har spart langt over hundre tusen kroner på å få råd fra FR opp gjennom årene.

Forøvrig var veiledningen Nomore linket til lenger oppe ganske bra. Men vil du spare tid, ring rett til forbrukerrådet.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar
Har du utelukket at problemet ikke skyldes andre faktorer enn selve musen?

Veldig usikker på akkurat dette punktet. Det som er helt sikkert er at det ikke er en mekanisk feil. Kan være en bug i firmwaren på musen, et driverproblem eller en kombinasjon av programmer. Brukte Vista før og opplevde samme problem der, nå bruker jeg Windows 7 etter en komplett reinstallasjon.

Er hovedsakelig noen få programmer dette oppstår i. Musen fryser når en holder inn venstre museknapp og flytter musepeker en noen sekunder. Problemer forsvinner dersom en trykker escape på tastaturet og plugger ut/inn usb-kabelen. Har googlet litt og funnet noen med tilsvarende problemer, uten at svarene har vært veldig tydelige.

Ellers takk for mange konstruktive innlegg i denne tråden. Var ikke klar over at det var uenighet i om det skal være to eller fem års reklamasjon på et slikt produkt, men det er greit å være klar over. Tror jeg ender opp med en kort henvendelse til Microsoft Norge og dersom svaret er negativt derfra tviler jeg på om jeg gjør noe annet enn å investere i en ny mus fra et konkurrerende selskap. Saken hadde vært en annen om det hadde vært helt kategorisk fem års reklamasjonsrett og høyere pris.

Endret av gultr
Lenke til kommentar

Tror jeg ender opp med en kort henvendelse til Microsoft Norge og dersom svaret er negativt derfra tviler jeg på om jeg gjør noe annet enn å investere i en ny mus fra et konkurrerende selskap. Saken hadde vært en annen om det hadde vært helt kategorisk fem års reklamasjonsrett og høyere pris.

Ikke la selgeren/produsenten svare på dette. Som oftest sier de bare nei for å slippe bryderi. Hør med forbrukerrådet i stedet.

Forbrukertelefonen:

Tlf. 03737 (0900-1500)

Lenke til kommentar

Her var det mange kverulanter med bestemte meninger? Må si meg imponert over at enkelte her sliter ut en mus på et år. Høres ut som dårlig kvalitet? Jeg sitter på kontoret ca 8 timer hver dag. Har hatt samme mus i ca 2,5 år. Fungerer feilfritt den. Tastaturet er 3 år gammelt. Fungerer feilfritt og er ikke spesielt slitt.

Det kan riktignok diskuteres hvorvidt en mus bør ha 2 eller 5 års holdbarhet, men en mus til nærmere 1000,- bør da absolutt holde opp mot 5 år. Musen jeg bruker er en 200kr sak fra Logitech.

Jeg er usikker på hvordan SHG skaffet til veie produktene sine (gråimport eller offisielle kanaler). Hør med Microsoft i Norge, evt. SHG i Danmark om de fortsatt eksisterer. Du kan reklamere overfor tidligere salgsledd.

Når man jobber på et kontor bruker man jo da ikke en mus like mye som når man spiller. Jeg tar selv knekken på 1-2 muser i året. (De jeg bruker til spill) Mens kontormusen mine er vel snart 4 år. Og av lav kvalitet.

Også sidewinder er ei spillmus til 800 så den burde da holde litt lenger selvfølgelig. Men dette avhenger om man bruker musa litt vel aktivt og har noen uhell. Jeg har ikke hatt uhell på flere av musene jeg har hatt ti nå, men alikevel blir de slitt ganske raskt ut.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Kostnaden er uvesentlig. Som en skrev over, 800 kr er ikke mye penger isolert sett. Men av hensyn til miljø setter jeg liten pris på produsenter som lager produkter med kort holdbarhet. Dersom flere reklamerer på slikt tvinger det frem produkter med bedre holdbarhet.

Jepp. Norge er jo så stort marked at det vil garantert en gigant som Microsoft merke. I USA ler de av deg om du prøver å returnere noe slikt etter langt kortere tid enn to år.

Hold fast på idealismen, du.

Lenke til kommentar

Jepp. Norge er jo så stort marked at det vil garantert en gigant som Microsoft merke. I USA ler de av deg om du prøver å returnere noe slikt etter langt kortere tid enn to år.

Hold fast på idealismen, du.

Regner med at du heller ikke stemmer ved valg, gir penger til innsamlingsaksjoner eller delter i dugnad. Din deltakelse betyr jo ingenting allikevel?

Kan godt hende du har rett i at USAs 310 millioner innbyggere nå sitter å ler av meg etter dette forsøket mitt, men samtidig er det vel litt underlig at Microsoft tilbyr 3 års garanti for alle deres mus og tastatur, er det vel ikke?

For øvrig ser jeg gjerne at du modererer tonen din neste gang du ønsker å debattere her. Det er vi alle tjent med, ikke minst du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...