gultr Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hei, Har en Microsoft Sidewinder mus, kjøpt på SHG.no. Nå har musen begynt å fryse i spesielle situasjoner. Musepekeren fryser, det samme gjør de tre knappene for å skifte DPI og det lille lcd-displayet også, så det virker som det er en hardware-feil. Kjøpte denne i oktober 2007, mao. godt innenfor de fem årene den er ment å fungere. Noen som vet hvem en skal kontakte for å reklamere på denne? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 En mus har nok ikke 5 års reklamasjon. Dette er en sak som blir utsatt for mye slitasje og koster lite. Kjøp deg ny du! =) Lenke til kommentar
gultr Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Høres merkelig ut at en mus til nesten 800 kr ikke er ment å være mer enn to år. Tviler sterkt på at dette stemmer. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Ring microsoft, de hjelper deg helt sikkert Men, seriøst? En mus? Kjøp deg en ny en:) Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Høres merkelig ut at en mus til nesten 800 kr ikke er ment å være mer enn to år. Tviler sterkt på at dette stemmer. 800,- er ikke mye penger og som sagt, musen blir utsatt for voldsom slitasje. Du kan prøve microsoft direkte, men tviler på at du får noe annet svar. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Du kan og se her. Ikke en fasit, men en veldig god veiledning. Skulle du være uenig så står du fritt til å starte en reklamasjonssak. Da tar du kontakt med tidligere salgsledd(leverandøren til SHG eller produsent) og sier du vil reklamere på produktet. Dersom de godkjenner reklamasjonen er du i mål, dersom de ikke godkjenner reklamasjonen så må du ta saken via forbrukerrådet og videre til FTU. Dette kan fort ta lang tid, kreve en del dokumentasjon og det er ingen garanti for at saken vil få et utfall i ditt favør. Klarer du å vinne igjennom her så vil du kanskje også innse at saken i seg selv har kostet både deg og den andre parten langt mer en kr 800 bare i tid. Så eg ville vurdert sterkt om dette er en prinsippsak for deg og at kostnaden derfor ikke er så viktig. Lenke til kommentar
gultr Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Så eg ville vurdert sterkt om dette er en prinsippsak for deg og at kostnaden derfor ikke er så viktig. Kostnaden er uvesentlig. Som en skrev over, 800 kr er ikke mye penger isolert sett. Men av hensyn til miljø setter jeg liten pris på produsenter som lager produkter med kort holdbarhet. Dersom flere reklamerer på slikt tvinger det frem produkter med bedre holdbarhet. Lenke til kommentar
gultr Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 [...]musen blir utsatt for voldsom slitasje. Det var vel å ta i. Sammenliknet med andre produkter som er ment å være vesentlig lenger enn to år, som mobiltelefoner, er slitasjen en mus blir utsatt for minimal. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Urm, hvor lite bruker du pcen din? Musa er ett presisjonsinstrument som brukes MYE! (Jeg bruker glatt 1 pc-mus i året ) Edit: Nå har musen begynt å fryse i spesielle situasjoner. Musepekeren fryser, det samme gjør de tre knappene for å skifte DPI og det lille lcd-displayet også, så det virker som det er en hardware-feil. Det der høres ut som software feil ... Endret 9. juni 2010 av Mreinha Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Det var vel å ta i. Sammenliknet med andre produkter som er ment å være vesentlig lenger enn to år, som mobiltelefoner, er slitasjen en mus blir utsatt for minimal. På hvilket grunnlag mener du at musen får minimal slitasje? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Det var vel å ta i. Sammenliknet med andre produkter som er ment å være vesentlig lenger enn to år, som mobiltelefoner, er slitasjen en mus blir utsatt for minimal. På hvilket grunnlag mener du at musen får minimal slitasje? I forhold til mobilens slitasje, mener han at musen blir utsatt for lite slitasje. Noe jeg synes skurre litt med det faktumet at han brukte 800,- på en mus. Det gir signaler om at den blir litt brukt... Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Her var det mange kverulanter med bestemte meninger? Må si meg imponert over at enkelte her sliter ut en mus på et år. Høres ut som dårlig kvalitet? Jeg sitter på kontoret ca 8 timer hver dag. Har hatt samme mus i ca 2,5 år. Fungerer feilfritt den. Tastaturet er 3 år gammelt. Fungerer feilfritt og er ikke spesielt slitt. Det kan riktignok diskuteres hvorvidt en mus bør ha 2 eller 5 års holdbarhet, men en mus til nærmere 1000,- bør da absolutt holde opp mot 5 år. Musen jeg bruker er en 200kr sak fra Logitech. Jeg er usikker på hvordan SHG skaffet til veie produktene sine (gråimport eller offisielle kanaler). Hør med Microsoft i Norge, evt. SHG i Danmark om de fortsatt eksisterer. Du kan reklamere overfor tidligere salgsledd. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Her var det mange kverulanter med bestemte meninger? Må si meg imponert over at enkelte her sliter ut en mus på et år. Høres ut som dårlig kvalitet? Jeg sitter på kontoret ca 8 timer hver dag. Har hatt samme mus i ca 2,5 år. Fungerer feilfritt den. Tastaturet er 3 år gammelt. Fungerer feilfritt og er ikke spesielt slitt. Det kan riktignok diskuteres hvorvidt en mus bør ha 2 eller 5 års holdbarhet, men en mus til nærmere 1000,- bør da absolutt holde opp mot 5 år. Musen jeg bruker er en 200kr sak fra Logitech. Jeg er usikker på hvordan SHG skaffet til veie produktene sine (gråimport eller offisielle kanaler). Hør med Microsoft i Norge, evt. SHG i Danmark om de fortsatt eksisterer. Du kan reklamere overfor tidligere salgsledd. Man kjøper ikke en Sidewinder mus til 800,- for å velge hvilke kollone i excel man skal skrive i... Og uansett, det at du har et produkt som har vart i flere år, betyr vel mer at din bruk er annerledes enn andres.. Jeg har harddisker som har vart i 6-8 år uten at det er fasiten eller det de er laget for. På gamle jobben, var det kunder som kom innom med maskinen sin som ble ødelagt rett som det var (på garanti/reklamasjon) Lenke til kommentar
gultr Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Man kjøper ikke en Sidewinder mus til 800,- for å velge hvilke kollone i excel man skal skrive i... Var ikke klar over at man kunne benytte høy pris som et argument for kort holdbarhet. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Man kjøper ikke en Sidewinder mus til 800,- for å velge hvilke kollone i excel man skal skrive i... Var ikke klar over at man kunne benytte høy pris som et argument for kort holdbarhet. Heller ingen som har gjort det, jeg linker bare type mus og pris med hva jeg går ut i fra at bruker er -> Spilling.. Lenke til kommentar
gultr Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Heller ingen som har gjort det, jeg linker bare type mus og pris med hva jeg går ut i fra at bruker er -> Spilling.. Ok. Ja det stemmer at musen er blitt benyttet til å spille med, uten at jeg helt ser hvor du vil med det. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Heller ingen som har gjort det, jeg linker bare type mus og pris med hva jeg går ut i fra at bruker er -> Spilling.. Ok. Ja det stemmer at musen er blitt benyttet til å spille med, uten at jeg helt ser hvor du vil med det. Du ser ikke forskjellen på slitasjen en mus som blir brukt til kontor jobbing og en som blir brukt til spilling? :O Lenke til kommentar
gultr Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Du ser ikke forskjellen på slitasjen en mus som blir brukt til kontor jobbing og en som blir brukt til spilling? Jo selvsagt. En mus benyttet på kontoret blir brukt 8-10 timer fem dager i uken, mens den som benyttes til spilling blir benyttet 3-4 timer i uken. 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Du ser ikke forskjellen på slitasjen en mus som blir brukt til kontor jobbing og en som blir brukt til spilling? Jo selvsagt. En mus benyttet på kontoret blir brukt 8-10 timer fem dager i uken, mens den som benyttes til spilling blir benyttet 3-4 timer i uken. Lite du bruer datamusa di da! =) Går ut i fra at de fleste bruker maskinene sin hver dag (som det så er bare for å sjekka mailen sin), så i gjennomsnitt blir det minst 1 time per dag. Men igjen, 1 time med hektisk FPS-spilling sliter mer enn 7,5 med kontor jobbing. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Mye tull egentlig her! Prisen på musen er egentlig ganske uvesentlig for diskusjonen som omhandler reklamasjon på et produkt når nettbutikken er nedlagt, mener at det er importør som vil ha ansvaret i såfall for eventuelle problemer , litt mer usikker om det gjelder en eventuelt parallelimport. Sjekk denne tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1126336 Når det gjelder holdbarhet på en mus så vil jeg personlig påstå at den bør holde vesentlig lenger enn 2 år med mindre den har blitt kastet i gulvet eller lignende. Jeg har nå hatt en Mx1000 i ca 2 - 1/2 år og den fungerer fortsatt greit (ser ut som senderen har blitt noe svakere og må lade den noe oftere) og det er heller ikke uvanlig at en Datamus kan så og si leve evig (har faktisk et par ps/2 mus fra 98/99 liggende som fortsatt fungerer fint). Dagens optiske enheter er desuten langt mindre utsatt for mekanisk slitasje enn forgjengerene , så jeg vil derfor påstå at med pen bruk (er det en gaming mus skal den tåle å games med) så skal musen holde 5 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå