Gjest Anon Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hvor strenge er norske leger generellt på å gi ut medisiner som ikke er spesifikt godkjent for den diagnosen i Norge? Tenker da på ting som Amfetamin og Modafinil ved ekstrem utmattelse i sammenheng med depresjon. Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Amfetamin er veldig strengt. Modafinil vet jeg ikke. Er du sikker på at utmattelsen skyldes depresjon og ikke en fysisk sykdom? Det finnes antidepressiva som er stimulerende og bør hjelpe, f.eks. Wellbutrin og Reboxetine og diverse av typen SNRI. Lenke til kommentar
Gjest Anon Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Har gjennom 3 år vært igjennom det meste av undersøkelser, da utmattelse var det mest fremtredende symptomet; legene insisterer på at det må være depresjon siden de ikke finner noe annet galt. Har prøvd mye rart av medisiner; blant annet SRNI og SSRI av diverse merker, Wellbutrin, Abilify og Seroquel. Har også prøvd Levaxin og Cortison på anbefaling av en spesialist, men uten effekt. Felles for alle anti-depressiva jeg har prøvd er at de gjør det lettere å være syk (demper angst etc), men de gjør meg ikke noe mindre syk. Omtrent det eneste av "vanlige" behandlingsmetoder jeg har igjen å prøve er MAO-hemmere og elektrosjokk, og jeg er ikke spesielt interessert i noen av dem (men kommer nok til å prøve likevel...). Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 amfetamin er bare tull uansett. Du kommer til å konsumere kroppen din til slutt og kræsjene er 10 ganger hardere enn å holde ut som du har det nå. lykke til /b/rother Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Har gjennom 3 år vært igjennom det meste av undersøkelser, da utmattelse var det mest fremtredende symptomet; legene insisterer på at det må være depresjon siden de ikke finner noe annet galt.Men hva tror du selv? Føler du deg deprimert, eller bare utmattet?Jeg var også igjennom det meste av undersøkelser og legene insisterte på at det var psykisk fordi de ikke fant noe. Til slutt begynte jeg å tro det selv. Men plutselig så fant de tilfeldigvis noe fysisk likevel. Depresjon som en diagnose som gis fordi de ikke finner noe annet sier mer om legen enn om deg. Stol på dine egne følelser. Kanskje du har depresjon, men det at de ikke finner bevis for noe annet er ikke bevis på depresjon. Har prøvd mye rart av medisiner; blant annet SRNI og SSRI av diverse merker, Wellbutrin, Abilify og Seroquel. Har også prøvd Levaxin og Cortison på anbefaling av en spesialist, men uten effekt. Felles for alle anti-depressiva jeg har prøvd er at de gjør det lettere å være syk (demper angst etc), men de gjør meg ikke noe mindre syk.Utmattelse uten at de medisinene du har prøvd virker bør gi mistanke om ME. Du bør be om å bli utredet for dette. Dessverre er "medisinen" bare å ikke overanstrenge seg, men det er likevel verdt en utredning så du er sikker på hva som feiler deg. Lenke til kommentar
Gjest Anon Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 For det første, det er ingen tvil om at jeg er deprimert. Spørsmålet er bare om jeg har en annen sykdom i tillegg som forårsaker utmattelsen. Utmattelsen kom først, mens de "vanlige" symptomene for depresjon kom 1-2 måneder senere... Har vært "utredet" for ME, men de kan ikke gi den diagnosen når de allerede har satt en depresjonsdiagnose. Mye fordi depresjon dekker alle symptomene, for det andre fordi kriteriene for ME utelukker andre sykdommer. Har ikke orket "pushe" når det gjelder ME, for hva er vitsen? Er ingen test for ME, så kan aldri være sikker; og det er heller ingen behandling utover anti-depressiva og hvile (begge deler får jeg plenty av). Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 for hva er vitsenVitsen er at du får lov til å hvile så mye du trenger. Ettersom du får det allerede er det ikke så viktig sånn sett. Dessuten bør du da holde deg unna stimulerende medisiner, for de bare tømmer kroppen for energi.Hvis antidepressiva hjelper mot depresjonen, men ikke utmattelsen, tyder vel det på at utmattelsen ikke er forårsaket av depresjon. Og det at depresjonen kom etter utmattelsen tyder vel også på at det er to forskjellige ting. Personlig ville jeg ikke forsøkt elektrosjokk, på grunn av varig innvirkning på hukommelsen (Wikipedia). MAO-hemmere kan vel være verdt et forsøk. Verifiseringskoden for gjesteposten er faktisk pfizer, kanskje et tegn fra oven? Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Forresten, kan du beskrive litt nærmere hvordan din utmattelse arter seg? Hvordan føles den, hva gjør den værre og bedre, etc... Lenke til kommentar
Gjest Anon Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Fysisk (og muligens psykisk) stress gjør det verre, ekstreme mengder søvn gjør det bedre. Trenger gjerne 20 timer for å være tilnærmet uthvilt, alt under 10 timer per døgn er uakseptabelt. Siden det ikke er naturlig å sove så mye, så får jeg sjeldent sove så mye jeg vil (klarer ikke sove uansett hvor mye jeg vil, kroppen nekter); og når jeg sover mye er det ofte stykkevis og delt (som reduserer søvnkvaliteten). Er vanskelig å beskrive akkurat hvordan det føles, men selv den minste anstrengelse "koster" meg ekstremt mye mer enn det gjorde tidligere. Bare å få gjort helt grunnleggende ting som dusjing, matlaging, klesvask og generellt husstell er som en fulltidsjobb for meg. Jeg kan gjøre tunge ting i korte perioder om jeg absolutt må, det er stress over tid som er verst. 1 lang fjelltur er lettere enn 4 korte spaserturer spredt utover en uke. Eneste som er avslappende er søvn, alt annet er en påkjenning. På det verste så blir jeg bare liggende i senga og se i taket selv når jeg ikke får sove; på det beste klarer jeg korte spaserturer 2-4 ganger i uka. Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Vanskelig å si hva det kan være, men håper du blir bedre over tid med tilstrekkelig hvile. Amfetamin er som sagt strengt regulert for kun ADHD, men basert på din beskrivelse tror jeg (helt ukvalifisert) at det vil gjøre mer skade enn gagn, stimulanter suger energi fra fremtiden hvis du er tom nå. Kanskje du kunne prøve noe som heter Valerina Forte (reseptfritt)? Det er et ganske svakt beroligende, med tanke på at du blir værre av stress. Det gjør det ihvertfall "lettere å være syk" for meg. Skulle ikke tro at man fikk mer energi av beroligende, men det går faktisk an hvis stress er en medvirkende årsak til utmattelsen. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Takk for tipset, skal prøve det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå