Zamot Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Har hatt Vaio Z noen måneder nå, og det er en knall PC, med knall skjerm. i7 vs i5 tror jeg ikke har så mye å si om man ikke driver MYE med TUNGT arbeide. Diskplass får jo være opptil den enkelte å vurdere, men som nevnt er det vanskelig å oppgradere da Sony har valgt en egen løsning for SSD i raid. (MEN det er fullt mulig å bytte optisk drev med en ekstra harddisk, selv om det ikke er "originalt" og det ikke finnes noe adapter som gjør at man får åpning på siden. Men det går ann å bruke andre HDD-bay med litt modifikasjon). SSD i raid konfigurasjon tror jeg er litt oppskrytt i praksis. SSD er meget raskt uansett, og min gamle compal CL56 oppgradert med SSD starter fortsatt opp raskere(!), både fra "død" og hibernation. Skjermen er konge. Men nesten litt for kontrastfull og fargerik om man driver med foto-redigering. Den er blank, men er ikke plaget så mye med refleksjoner, og kan fint brukes utendørs (men som de fleste vanskelig i sollys). Om fullHD er verdt pengene er det opptil den enkelte å vurdere. Jeg fryktet at skriften blir for liten, men folk som har den rapporterer at det ikke er noe problem, spesielt om man setter størrelsen til 125% - det blir bra allikevel med windows 7 og få skaleringsproblemer. Men 1600x900 er absolutt en flott oppløsning på 13". Ett ankepunkt (hvertfall for Carbon-farge utgaven jeg har) er at skjermlokket fort blir ripete. Og fingermerker blir veldig synlige, spesielt på tastatur (selv om det har hjulpet med en runde bilvoks på hele PC). Men man behandler PCen med stor respekt, hvilket er litt irriterende og uvant etter å ha brukt Lenovo T60 som man føler seg komfortabel med å behandle røffere og raskere i en hverdag ut og inn av bag, møkk på fingre etc.. Når det gjelder batteritid er det selvsagt varierende etter innstillinger, lysstyrke, programvare, og oppgaver som kjøres. Men normalt godt over 4 timer, og jeg brukte den en hel kursdag i 6-7 timer påslått til notater innimellom, men ofte i lengre perioder med skjermen dimmet ned og noe i sleep-modus. Ved lett arbeid er viften ikke hørbar/plagsom i normale omgivelser med minimal bakgrunnstøy, men den kan være litt irriterende om man bruker den f.eks i et helt stille soverom. Når jeg kjøpte fant jeg ingen tilsvarende PC. Men man betaler helt klart mye for at PCen skal være liten og lett, og for de fleste er det kanskje ikke verdt å betale titusener(?) for å bære 0,5-1kg mindre. Men vurdererte Lenovo T410s (der S er viktig og betyr en lett PC). Mulig den bråker litt mer. Men det kommer vel flere små lette med i5/i7 fremover fra de store produsentene. EDIT: Glemte å nevne at en annen (mer urasjonell) grunn til å velge Vaio Z er jo også X-faktoren (eller Sexy-faktoren?). Det er noe av det råeste og samtidig letteste, pakket inn i et veldig stilig design - med konge skjerm og bakgrunnsbelyst tastatur. Liker man gadgets, er denne jo nesten must-have... Endret 4. juli 2010 av Zamot Lenke til kommentar
hizzz Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Var og løftet litt på denne - og testet skjermoppløsningen. Virker som en flott maskin. Var noen millimeter fra å kjøpe den dyreste utgaven, men greide å besinne meg... Lenke til kommentar
jonasgutvik Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Fører de disse i noen 'vanlig' butikk i Norge, eller er de kun å få på Sonycenter? For min del vil kun den rimeligste av de være aktuelle. Er det sannsynlig at den vil gå litt ned i pris etterhvert? Må si selv den rimeligste er for dyr mitt budsjett, vurderer for øyeblikket Lenovo T410i. Da den har høy oppløsning og god CPU samtidig som den er hendig til en 'normal' pris Lenke til kommentar
hizzz Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Thinkpad er helt klart en fin maskin til vanlig pris. Sony har andre maskiner til halve prisen med samme oppløsning (tror det er F-serien), men det er jo større maskiner. Jeg vet Elkjøp har begynt å ta inn Sony - men om de selger de aller råeste variantene, vet jeg ikke. Om råtassen går ned i pris er usikkert - kan hende de bare skrur opp spesifikasjonene. Den er jo relativt ny også. Lenke til kommentar
jonasgutvik Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Du får E-serien med 14' skjerm og 1600x900 oppløsning for 8 høvdinger på elkjøp. Syns det er veldig mye for penga, det eneste jeg lurer på er materialet, regner med det er plast(?). Finner byggekvalitet ganske viktig. Noen som vet det? Finner ingenting om det på Sony sine sider. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Da sitter jeg her å taster på min nye Z. Skal teste litt CPU i football manager etterhvert, og gjerne litt FPS i COD også, men det er en stund til før jeg får gjort det. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Tar å krasjer meg inn i tråden her! Hvordan er byggekvaliteten osv.. på de andre Sony Vaio seriene sammenlignet med Z-serien? Jeg skulle gjerne hatt meg det samme som jeg får med Sony Vaio Z, men bare i 14-16" utgave, da jeg frykter at 13.3" blir litt smått? Har i dag en MacBook Pro 17" spesifisert med Core i5 + GT330M som jeg vurderer å erstatte på forsikringen jeg har på den. Endret 19. juli 2010 av RamGuy Lenke til kommentar
hizzz Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Jeg skulle gjerne hatt meg det samme som jeg får med Sony Vaio Z, men bare i 14-16" utgave, da jeg frykter at 13.3" blir litt smått? Jeg var inne og tittet på disse - Z-serien er i en helt egen klasse når det gjelder byggekvalitet. Dette er skikkelige greier. Men det blir smått. Det kan du like eller ikke like... Jeg gjør det. En fantastisk pc. Viften på venstre side avgir varm luft når den belastes litt. Å ha en PC på 1,5 kilo er noe for seg selv. Særlig når en tenker på at den har i7-prosessor og full hd, 8 gb ram og 256 gb ssd. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Asus U35Jc ✖ Skattekisten av bærbare Det er klart at Sony Vaio Z tilbyr et helt overlegent forhold mellom ytelse og mobilitet. Det skulle bare mangle når den har en like ambasiøs tributt. Det blir nesten som en ekstatisk drøm, som å strekke ut hånden mot månens refleksjon i en vannpytt. Da kan man spørre seg selv om det ikke er like greit å visualisere sin egen perfekte modell, et symbolsk gylden kvadrat fra hver vinkel og perspektiv. For de jordnære blant oss derimot, vokser penger ikke på genmodifiserte trær engang, og da kan Asus dra fram et nøkkelkort nesten like universalt og kringende. Prosessor: Intel Core i3 370M Grafikk: Nvidia GeForce G310M (Optimus) Minne: 4GB DDR3 1066MHz Lagring: 640GB 5400RPM Skjerm: 13,3" LED-TFT (1366x768) Høyttalere: Altec Lansing Tastatur: Chick-let Pekeflate: Gummiføtter Batteri: 8 cellers 5600mAH Materiale: Aluminium på utsiden, plast på innsiden Vekt: 1,7 kg Programvare: ASUS Super Hybrid Engine Denne modellen er nesten kompromissløs. Høyttalerne er selvsagt svake og har et labert lydbilde. Skjermen har dårlig innsynsvinkel og sortnivå. Skjermkortet fungerer ikke særlig til spilling. Men det er svakheter man bør kunne svelge, når prisen er 6800 kroner. U35Jc har en kraftig prosessor på 2,4GHz som får det meste gjort. Det automatiske byttet til dedikert grafikk ved intensive oppgaver, gjør den også egnet til avspilling av 1080p HD-materiale. Byggematerialene er solide og Asus har utrolig lav reperasjonsrate. Sist, men ikke minst, vil det storslåtte batteriet gi opptil 10 timer batteritid. Det betyr 10 timer med en 1,7 kg teknologibombe på fanget. Konklusjonen er som følger: Sony Vaio Z er altfor dyr, mens Asus U35Jc gjør et helhjertet forsøk på å tilfredstille alle og enhver. Den når ikke helt opp, for det finnes tross alt ingen perfekte eller ultimate bærbare enda, men gleden den vil gi en student skal absolutt ikke undervurderes. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Hadde de bare puttet på en bedre skjerm, for meg er 1366 x 768 å betegne som en vits uansett. Mange vil si at det ikke betyr så mye, men på 16:9 er 1600 x 900 piksler et minimum for meg når skjermstørrelsen er fra 13'' og oppover. Så for meg er den ikke et kompromiss engang. For meg er det det generelt store problemet med bærbare til fornuftige priser i dag - de bruker etter min mening nesten ubrukelige skjermer. Men når har jeg aldri hatt under 1400 x 1050 oppløsning på en bærbar. Endret 19. juli 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Jeg vil mer klage på fargemetning, sortnivå, plagsomt sterk lysstyrke og dårlig innsynsvinkel. Den beste bærbare jeg har hatt med tanke på dette er Dell XPS M1530. Skjermen var helt fantastisk, og etter min mening bedre enn den du finner på en dyr skjerm som Samsung SyncMaster XL2370. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Når ble Samsung SyncMaster XL2370 en dyr skjerm? Men må si meg enig, har vært borti Asus sin U / UL serie og selv om flere av maskinene ser nokså fine ut når det kommer til spesifikasjoner for prisen, og selve kabinettet ved første øyekast virker nokså bra, med relativt fint design osv.. Så var den utrolig skuffende i bruk om du spør meg. Det som skuffet meg mest og gjorde den helt uaktuell for mitt vedkommende var en helt forferdelig touchpad, nå har jeg blitt en smule mer kresen på disse fronter etter å ha brukt en MacBook Pro for første gang over lengre tid, men det jeg opplevde i Asus sitt tilfellet var langt dårligere enn jeg har hatt på noen av mine bærbare de siste årene, syntes alt fra responsen til følelsen / hvordan fingeren glir bortover touchpadden var intet annen enn grusom. Og når du faktisk bruker touchpadden såpass mye, så kan du ha en så god / kraftig og så liten og vell-designet bærbar du måtte ønske deg, en håpløs touchpad gjør maskinen i mine øyne nærmest ubrukelig, føler jeg at den irriterer meg grønn hver gang jeg bruker maskinen så blir det dessverre vanskelig å bruke / like maskinen i det hele og store. Ankepunkt nr2 var skjermen, som jeg syntes var noe av det svakere jeg hadde sett, mulig det var den lave oppløsningen som fikk meg til å syntes skjermen virker såpass svak da jeg er vant med relativ gode oppløsninger på bærbare, men jeg syntes skjermen virker mer veik en selv billige Acer maskiner som vi selger på jobb og da blir det for dårlig om du spør meg. Det siste som skuffet meg var webkamera og utrolig buggy driver, kjæresten som fikk i oppdrag å bruke maskinen til hennes egen kom tilbake fra rep fikk et sant lite helvete med webkamera som plutselig bestemte seg for å være opp ned, noe som faktisk krevde en re-installasjon av driveren før det ville fungere som vanlig igjen? Samtidig hadde webkamera en dårligere videokvaliteten enn hennes nesten 3år gamle HP maskin. Og det er nettopp ting som dette som gjør at jeg gjerne punger ut 15'000 - 25'000kr på en bærbar, det fordi jeg bruker det såpass mye at jeg ser på det som verdt å punge ut litt ekstra for noe som faktisk tilfredsstiller meg opptil 100%, så jeg kan slippe unna disse forskjellige ankepunktene som jeg ALLTID opplever med maskiner i de billigere prisklassene, det som oftest alltid en grunn til at noe er billig! Det er jo faktisk ikke mange turene på byen du skal droppe, før du plutselig har spart inn nok til å betale det dobbelte for en bærbar, og da gjør jeg heller det med glede og sitter med en bærbar jeg kan være storfornøyd med. Men så er det jo det å evaluere deg frem til hvilken maskin i det øvre prissiktet som faktisk er verdt pengene, for det er jo ingen automatikk i at en PC til 20'000kr faktisk leverer på samtlige områder, noe er jo bare kastet sammen for å være en über gaming maskin, som veier 4kg+, 17" skjerm, vannvittig varmeutvikling, et støynivå som ikke ligner grisen og er avhengig av strøm adapter 24/7, noe som ikke faller under min definisjon av bærbar maskin i utgangspunktet. Nå har jeg nettopp forsøkt meg på en MacBook Pro 17", men det er områder jeg ikke føler denne egner seg så alt for bra til mitt bruk. Kan jo starte med å si at den har en fantastisk byggekvalitet, et flott tastatur og en herlig touchpad! Er faktisk også overraskende bra med lyd i de fire høyttalerne som sitter i maskinen, og skjermen er ganske så flott med sin høye oppløsning. Men etter å ha brukt den i noen måneder så føler jeg ikke at noen MacBook Pro 17" er noe for meg, da jeg kun bruker den til Windows7 og det viser seg at MacBook Pro 17" + Windows7 drivere er et lite kapittel for seg selv, for det første er du avhengig av det som heter BootCamp så jeg får faktisk ikke ordnet med diverse drivere som webkamera, touchpad og litt sånt på egenhånd, dette er jeg avhengig av at Apple oppdaterer igjennom sin BootCamp programvare og det skjer jo ikke spesielt ofte. Skjermkortdriver er noe jeg faktisk manuelt med modifisere for at skal gjenkjenne MacBook sitt GT330M skjermkort og mulighetene du får igjennom webkamera driveren til Windows er egentlig en eneste stor vits. Også må vi heller ikke glemme at jeg mister alt som heter nVIDIA Optimus / Apple switchless graphics når jeg kjører Windows7 igjennom BotCamp, så jeg er med andre ord låst til GT330M skjermkortet når jeg bruker Windows. Så alt i alt føler jeg ikke at jeg helt får maksimalt ut av en MacBook Pro 17" når jeg faktisk kun bruker den med Windows7 og har null interesse av Mac OSX, og da er jo ikke dette noen maskin som gir deg voldsom valuta for pengene i utgangspunktet. En siste negativ ting er den blanke skjermen, selv om jeg liker skjermen svært godt på grunn av 16:10 og høy oppløsning, så må jeg jo ærlig innrømme at filmer har vist seg å bli smått problematisk da forskjellige sortnyanser glir i ett, altså det vi kaller "black crush" virker unngåelig. Og jeg må jo innrømme at 17", til tross for at MacBook Pro 17" føles mer som en tradisjonell 15.6" på grunn av hvor relativt slank og lett den er sammenlignet med andre maskiner så blir det kanskje en smule større enn hva jeg trenger. Derfor lurer jeg spent på om en Sony Vaio Z kunne fylle de tomrommene jeg føler at MacBook Pro 17" etterlater seg? Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Derfor lurer jeg spent på om en Sony Vaio Z kunne fylle de tomrommene jeg føler at MacBook Pro 17" etterlater seg? Nå vet jeg ikke helt om jeg har forstått tomrommene til MBP 17" din etterlater seg, og kjenner ikke MBP. MEN: om du kan leve med 15-17" PC som veier under 3kg, så ville jeg tippe at det burde finnes alternativer til Vaio Z. Den er dyr, men det som er unikt med den er ikke kraften alene, eller byggkvalitet, men størrelse/vekt og kraft. Så om du ikke må ha en superkraftig superlett 13", så ville jeg kikket på alternative, kanskje litt større, litt tyngre, og litt svakere maskiner. F.eks. fra Lenovo, HP og Dell. De små dyre business-modellene kan hende har bedre kvalitet enn billigmodellene til de forskjellige merkene også, og jeg tipper også det er endel nye maskiner/toppserier på vei. Lenke til kommentar
hizzz Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Derfor lurer jeg spent på om en Sony Vaio Z kunne fylle de tomrommene jeg føler at MacBook Pro 17" etterlater seg? Det du må definere først er hvor stor PC du vil ha. Vaio Z er en kraftpakke i en svært liten innpakning. Er du villig til å gå litt opp i størrelsen på PC, vil du finne mange maskiner med høy skjermoppløsning og god ytelse. Jeg vil absolutt anbefale PC-ene rettet mot bedriftsmarkedet. Selv har jeg en forkjærlighet for Thinkpad. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Det er et VELDIG godt spørsmål, fordi jeg tar sjeldent med meg PC-en ut av huset, ved unntak av ferieturer osv.. Men det betyr ikke at jeg ønsker noe drog på 18" og 3kg++ heller! Men samtidig så har jeg ikke noe umiddelbart behov for noen ultraportabel 12" heller.. Det som gjør det så vanskelig, jeg er mer på utgikk etter en bærbar-PC som kan tilby meg god kvalitet i samtlige ledd, god oppløsning på skjermen (her kliner jo virkelig Vaio Z til! 1920x1080 på 13" er jo ELSK!), samtidig som skjermen faktisk skal være god utenom oppløsningen også, altså ikke high-glossy med mye black crush med god kontrast og veldig bra bilde kvalitet (gjerne en eller annen skjerm som benytter PVA eller IPS fremfor TN, men det lister vell ingen produsenter?), samtidig vil jeg at det skal være et godt tastatur da jeg bruker bærbar veldig mye til å skrive foruminnlegg, blogg poster osv.. Har også blitt nokså avhengig av video-samtaler, og det er også greit å faktisk ha muligheten til å bruke den bærbare til å fikse helt ok youtube blogg videoer, derfor har webkamera kvaliteten blitt nokså viktig, hvor jeg er smått avhengig av et kamera som klarer seg også under mørkere forhold osv.. Her føler jeg webkamera på MacBook Pro faller igjennom, spesielt når det ikke er noen gode Windows7 drivere tilgjengelig. Lenke til kommentar
Flums Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Sitter med høvding utgaven av Vaio Z her hjemme nå. Satan det er digg. Den har jo ytelse jeg snaut har hatt på stasjonær, og veier mindre enn Macbook Air. Denne anbefales! Jeg kan jo informere at jeg jobber på Sony Center, så slik sett er jeg vel i manges øyner ikke objektiv, men jeg har både iMac, og 2 andre laptopper, hatt en rekke laptopper innenfor multimedia-maskiner (de med stor skjerm, og stor ytelse), samt mini-laptopper i 10-13" klassen. Uten tvil, er dette den råeste maskin jeg noen gang har hatt. Spesielt vil jeg oppløfte noen punkter jeg har funnet at jeg liker veldig godt: Tastaturet, det fortjener ros. Det er utrolig godt, og at det er opplyst er veldig fint her jeg sitter i et mørkt rom. Skjermen, mye av det er sagt her, den er _super_ (og bygget i knallsterke materialer bla karbon). Den har innebygget 3G, noe som gjør at når jeg går ut døra, switcher den bare over til Telenor trådløst internett. Veldig kjekt på toget Utformingen, den er optimal. Mange laptopper har knapper/design som er litt uggent, eller som man må venne seg til. Sony Vaio Z (som er laget for hånd i Japan) koster litt mer enn andre maskiner, og mye mer vil noen mene. Det som må sies, er at dette er virkelig et arbeidsverktøy, og for folk som bruker den som et arbeidsverktøy tror jeg man vil finne ut at det er en fin investering. Jeg tror man trygt kan si at man ikke betaler for logoen på disse maskinene, men som trådstarter har vært inne på, relativt heftige komponenter. Et eksempel er WLAN antennen på Z. Den overgår det meste av bærbare enheter hva gjelder rekkevidde. Det er fordi Sony bruker penger på egne testlabratorier kun for å finne den helt utlimate byggemåte og komponenter til dette. De aller fleste andre produsenter spesifiserer at man skal ha wlan, og så er det opp til en kinesisk fabrikk selv å finne ut hva man skal bruke. Det er kanskje ikke en viktig detalj, men det er mange slike detaljer som gjør Vaio til Vaio. Det er klart det koster litt penger å drive på slik, men man får også et helt unikt produkt. Hvis man vil lese litt mer om hvordan Sony tester ut og lager Vaio, er dette fin lesning: http://www.pcpro.co.uk/blogs/2010/04/19/behind-the-scenes-of-sonys-vaio-testing-lab/. Til trådstarter som ønsker blå-rey: det kommer, men det er nok en god stund til. Kjører også med en virtuell maskin (Linux) samtidig, og den er også knallrask (VirtualBox). Det finnes jo 2 Z modeller, en til ca 17k og en til 24k. Den til 17k er absolutt en kanon-maskin, og jeg tror ikke man vil merke i7/i5 skille mest. Det jeg ser jeg ville savnet er opplyst tastatur på den "enklere" utgaven. Smaksak Endret 22. juli 2010 av Flums Lenke til kommentar
jonasgutvik Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Huff, jeg som hadde tenkt å kjøre på med en ganske rimelig laptop til mine to siste år på master.. Kjenner jeg er MEGET fristet til å gå til innkjøp av denne. Blir isåfall den rimeligste av de, da jeg tror 1600x900 er nok på en 13.3 På en annen side vil nok denne vare langt lenger med tanke på bra hardware, og ikke minst god byggekvalitet og materiale, enn en laptop til 8000,- Nei, jeg må se an budsjettet i midten av august, så får jeg ta en avgjørelse da. Hvor er det greiest å kjøpe denne når jeg bor i Trondheim? Sony sin nettbutikk er for tiden nede, men kanskje greiest å bare ringe nærmeste Sony-center og be dem sende? Edit: Hvor gode er denne å programmere/skrive på med tanke på skolearbeid tror dere? Den er jo 13.3, men veit det finnes masse skjermer som står på lesesalene, uansett greit med en ekstra skjerm. Men de fleste der har vel kun vga tilgang, og på modellen står det følgende: VGA-utgang - 1: mini D-sub 15-pinners Er dette vanlig VGA eller må man ha en slags overgang? Endret 22. juli 2010 av jonasgutvik Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Gratulerer! Vær forsiktig med lokket så du ikke får riper, om det er carbon (det ble riper i min av å ha den i PC-rommet på fotosekken) , og en "mild" polish på tastaturet hjelper mot fingermerker. Lenke til kommentar
Flums Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Hvor er det greiest å kjøpe denne når jeg bor i Trondheim? Sony sin nettbutikk er for tiden nede, men kanskje greiest å bare ringe nærmeste Sony-center og be dem sende? Edit: Hvor gode er denne å programmere/skrive på med tanke på skolearbeid tror dere? Den er jo 13.3, men veit det finnes masse skjermer som står på lesesalene, uansett greit med en ekstra skjerm. Men de fleste der har vel kun vga tilgang, og på modellen står det følgende: VGA-utgang - 1: mini D-sub 15-pinners Er dette vanlig VGA eller må man ha en slags overgang? Hei Som jeg nevnte i min tråd, tastaturet er utrolig bra. jeg programmerer og shellscripter mye i linux selv. Den har helt vanlig VGA utgang, samt HDMI som kan brukes mot TV eller eksterm skjem som har DVI inngang. Moderert vekk noe som lignet på reklame, beklager. Endret 22. juli 2010 av Flums Lenke til kommentar
cFc Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Eh, det der er kanskje litt tvilsomt? Hvorfor sender du ikke slikt på pm? Må nesten si at det der ser utrolig useriøst ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå