Blåbær Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Kvinnenes situasjon idag vs Taliban: http://www.thenews.com.pk/print1.asp?id=225553 http://www.dagsavisen.no/utenriks/article329937.ece http://www.aftenbladet.no/utenriks/100023/Sverger_stoette_til_afghanerne.html Men det er slikt å forstå at Afganerne har ikke tillit til Karzai og den korrupte regjeringen hans eller hva Nato gjør. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Dog så ser jeg at artikkel nr 2 og 3 intet annet er basert på meningsmålinger. Artikkelen never hovedsaklig at flesteparten av de spurte ikke ønsker amerikanske og generelt vestlige idealer. Samt at flesteparten ønsker et demokrati med vekt på islamsk tro, noe som vi også gjør i Norge bare med kristendommen. Etter meg bekjent er Taliban et sprett organiasjon med eneste formål å ta over alle landområder, selv om de er uønsket. hvis det jeg har lært er riktig kan ikke Taliban kalles et demokrati, noe som 60% av de spurte ønsker, ergo.. Taliban er uønsket, men et demokrati med muslimske verdier er ønsket! Edit: Skal lese artikkel nr 1 så fort jeg finner laderen min, har glemt den hos enn venn, så det tar et par timer før jeg svarer videre. Eneste jeg kan se med thenews er at den er veldig muslimsk styrt, siden jeg har for lite strøm til å finne ut hvilken avis dette er velger jeg å tro den er veldig vinklet og upartisk avis. Men inntil jeg får mer strøm vil dette bare forbli en ren spekulasjon basert på et raskt oversikt over forsiden.. Endret 11. juni 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg sa ikke at alle vil ha Taliban og jeg for min del misliker dem sterkt, men en vestlig støttet krigsherrer hjelper ikke på saken, ei gjør heller det militære nærværet av Nato som blir sterkt mislikt av veldig mange i det muslimske miljøet og mange i afganistan. Ellers har uhjelpen vært med på å øke korrupsjonsnivået. Så mitt forslag er som sagt å holde oss lengst mulig unna Afganistan overholdet mulig. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Da er man fort på den bombe hele dritten/bygge mur rundt landet man støtt og stadig ser på db.no kommentarene. For vi kan ikke la landet være i fred, vi trenger minst mulig fristater for terrorister. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Nei jeg for å holde oss unna landet. Når de klarer å enes om en fredfull regjering er vi klar å snakke med dem. Vestlig innblanding har ikke visst seg å fungere. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Begynner å bli lei sløsinga i Afganistan og Irak. Mens Norge snart ikke er i stand til å forsvare eget land sender vi mister vi menneskeliv, milliarder kastes bort i unødig krigføring. +1 Vi har ingenting i Midtøsten å gjøre Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 kan noen forklare hvorfor vi i det helle tatt hjelper til den tulle invasjonene? Dette er min forståelse av situasjonen: Afghanistan dreide seg mye om olje, rørledninger og nødvendighet for å opprette militærbaser i midtøsten. Irak måtte taes også ettersom de sluttet å selge olje i dollar og solgte i euro istedenfor. Noe måtte gjøres og det hastet veldig, derfor var det ikke tid for sanksjoner eller lignende. Problemet med løst, så fort Bagdad ble okkupert kunne de kjøpe olje for dollar igjen. Nå har Iran sluttet å selge olje i dollar også, hvis ikke sanksjonene gjør Iran mer vestlig-vennlig blir det krig også der. Denne krigen vil bli startet av krigshandlinger mot Iran som vi ikke får høre om, men de vil tvinge Iran til å forsvare seg og bruke våpenmakt og først da får vi vite om det gjennom massemediene. De vil prøve å vinkle det til at vi forsvarer oss mot Iran mens det egentlig er omvendt. Blir noe tilsvarende krigen mot Japan for 60 år siden hvor USA trakk Japan inn i krigen, i etterkrigstiden opprettet de sentralbank der for å beholde kontrollen. USA er helt avhengige av at folk vil selge olje i dollar siden de ikke har noe særlig annet av verdi å eksportere. Når stormakter gjør handlinger så er det basert på fremtiden, de gjør inngrep i dag som ikke ville vært nødvendige før tiår frem i tid - men da ville det vært for sent å gjøre inngrepene. Krigene er forebyggende for å ivareta og sikre makten for fremtiden. Det beste Iran kan gjøre er i grunnen å skaffe seg atomvåpen, det burde gjøre det mindre fristende å gå til krig mot dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå