Evilfish Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 ikke nokk med at de åpent innrømmer at de er det bare for å beskytte opiummet og at "presidenten" eller puppet governmentet styrer det hele men nå viser det seg at stammelederne som vist nokk er allierte med NATO er minst like undertrykkende som taliban. og ukentlig leser vi propangda om hvordan vi hjelper til og bygger skoler osv. yeah right. kan noen forklare hvorfor vi i det helle tatt hjelper til den tulle invasjonene? er det i det helle tatt noe vits å være der etter alle inrømmelsene som har kommet? eller skal vi late som at bevisene er noe helt annet å forsette disse korrupte invasjonene. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Fint om du kommer med noe kilde eller artikkel til det du kommer med. Forklar gjerne mer om hva det er du prøver å si. Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3682619.ece Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Begynner å bli lei sløsinga i Afganistan og Irak. Mens Norge snart ikke er i stand til å forsvare eget land sender vi mister vi menneskeliv, milliarder kastes bort i unødig krigføring. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Nato's tilstedeværelse er ikke bare sorg og synd. Siden Nato begynte sine fredsoperasjoner har nå 12 millioner flere afghanere fått stemmerett, samt at 4 millioner flere jenter kan nå gå på skole. Dette pga Taliban nektet jenter skolegang, og dem som ble tatt for å "synde" fikk syre kastet i ansiktet. Denne såkalte kun negative kritikk om at alt er værre nå er en fordom bygd på intet annet en tom svada. Det er og forblir et faktum at demokratiet er langt mer representert nå enn før. Vi skrev under en internasjonal hjelpeavtale, derfor er det bare rett og rimelig at vi hjelper med den solidere budskap, selv om man møter motstand av terrorister! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg er der ang. afganistan. Folkene der er fornøyd med slik ting er. En vestlig-alliert krigsherre hadde beordret piskingen, etter at de to rømte fra sine ektemenn. Yes, en person Norge(Nato) gir midler/våpen til gjør dette. - Etter mitt standpunkt har vi ikke på noe tidspunkt hatt muligheten til å omdanne Afghanistan så grunnleggende som å forandre forholdet mellom menn og kvinner. Det går ned til byggestenene i samfunnet og kjernefamilien, sier Lurås. - Hvis norske bistandstopper og deres faddere i Utenriksdepartementet tror at Norge kan endre afghanernes patriarkalske og tradisjonsbevisste kultur, drøm videre!, sier samfunnsanalytiker Atilla Iftikhar i Islamabad til Aftenposten.no. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3685631.ece Så kan vi bare være så naive som vi bare vil, ingen forandring vil skje om ikke folket vil det selv eller tror på det vi i vesten prøver å prakke på oss. Ikke glem demonstrasjonene som foregår mot Kirkens Nødhjelp. Folk i Afganistan vil ikke ha oss der, så hva gjør vi der da? Afghanistans president Hamid Karzai har mistet tilliten til USAs og NATOs strategi mot Taliban, ifølge kilder som står landets nylig avgåtte sikkerhetssjef nær. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3687564.ece Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Det jeg synes er litt paradoksalt er att de samme som kritiserer vesten og Karzai for å sammarbeide med krigsherrer ogsv. ofte er de samme som roper etter å trappe ned nærværet og ha samtaler med Taliban. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Blir kritikk okke som i mange tilfeller Lar man f.eks. valmue-åkrene stå i fred, kritiseres man. I de tilfellene der man har brent ned avlinger, kritiseres man like fullt (fattige bønder osv.) Lenke til kommentar
Decline Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg er for å trappe ned nærværet og IKKE ha samtaler med Taliban. Fuck Taliban. Men de som sitter i nasjonalforsamlinga er like ille, ifølge Malalai Joya er 80% krigsherrer og korrupte narkobaroner. Borgerkrig er det allerede. La oss heller bare støtte de humane og progressive kreftene, slike som Malalai Joya, istedetfor å la USA herje med imperialismen sin og ødelegge dette landet om mulig enda mer. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Trappe ned nærværet, og så ikke samarbeide med krigsherrer? Ja, for det går jo... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Trappe ned nærværet, og så ikke samarbeide med krigsherrer? Ja, for det går jo... Denne setninga gir ingen mening. Vi samarbeider med krigsherrer i dag. Om vi trekker oss ut samarbeider vi ikke med krigsherrer, vi har ikke noe militært nærvær, dermed samarbeider vi ikke med *noen*. Men vi kan velge hvem vi skal støtte, eksternt. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Er stor forskjell på å trappe ned og trekke ut vet du Lenke til kommentar
Decline Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Forsåvidt. Jeg er for å trekke ut. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg er for å trekke ut og holde oss så langt det er overhodet mulig, både militært og humanitært. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hvordan mener du at du har grunnlag for å si at Afghanerne liker det som det er/var, Blåbær? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Med tanke på all den støtten taliban har i afganistan, så ser jeg ikke noe grunn til å tro noe annet. Du kan ikke endre samfunnet ovenfra ned, hvis det skal bli endringer i afganistan må ønsket om forandring komme fra samfunnet, så kan vi bistå dem i så tilfelle. Det har jeg ikke sett ennå. Alt jeg ser er lokale krigsherrer som sloss om makten og en gjennomgående korrupsjonskultur. Så ved pumpingen med penger inn i det afganske systemet er vi med på å forsterke frontene(mer vold og krig), bidra til mer korrupsjon osv. Samtidig blir vi hatet Nato hatet av muslimer overalt for den jobben som gjøres, jeg forstår fortsatt ikke at vi gidder det her. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 All den støtten taliban har? Tviler sterkt på at mannen i gata er særlig glad i taliban, men om du har noen kilder som sier noe annet vil jeg gjerne se dem? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Nå har jeg ikke noen kilder å vise frem til men taliban fikk bukt med mye av korrupsjonen, mindre narkotikamisbruk, skikkelig lover og regler å forholde seg, ett mer rettferdig rettsvesen. Mye av dette satt folk pris på. Taliban må jo komme fra ett sted, disse folkene hadde ikke klart å styre ett land/regioner uten folkelig støtte. Nylig kom det også frem en rapport om at 4millioner styres av Taliban i Pakistan. Dette hadde vært umulig om folk ikke ville ha dem der. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Du leste vel bare det å da? Artikkel du snakker om handlet om hvor fælt de sivile hadde det under Taliban der. Det er klart man kan styre uten støtte av folket, da bruker man frykt og terror. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Nå har jeg ikke noen kilder å vise frem til men taliban fikk bukt med mye av korrupsjonen, mindre narkotikamisbruk, skikkelig lover og regler å forholde seg, ett mer rettferdig rettsvesen. Mye av dette satt folk pris på. Taliban må jo komme fra ett sted, disse folkene hadde ikke klart å styre ett land/regioner uten folkelig støtte. Tviler på at jenter som gikk på skolen og fikk helt syre over ansiktet likte Taliban, samt ingen ytringsfrihet, stemmerett ect..ect.. Taliban er intet annet en et vagt totalitært politisk styresett som lever av å undertrykke andre mennesker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå