newman221 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hei, oppgraderte pc'n igår, og gikk fra Intel E6750 og P35 til Intel i5 750 og P55-hovedkort. Alt ser ut til å fungere, men min kjære lille Intel X25-M SSD (gen.2) yter ikke som den skal. Har aktivert AHCI, fresh installasjon av Win7 64bit, lagt inn chipsettdrivere og installert Intel Toolbox for SSD, men fortsatt yter den ikke som den pleide. Disken får mellom 5,9-6,5 på windowsskalaen, og i HDtune ligger leseytelse på 100-190MB/sek, med voldsom variasjon. Grafen ser jo verre ut enn på Oslo Børs. Såååå, noen tips? Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Last ned Intels SSD Toolset eller hva det heter. *Finner link* EDIT: Intel SSD Toolset og Firmware Update. Spesielt Intel Toolsetet vil gi deg mer ytelse. Endret 9. juni 2010 av Reactions Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Første avsnitt, siste linje... Har det programmet installert. Noen andre forslag? Kan også si at jeg får ikke DVD-rom til å funke skikkelig, da den nekter å lese DVD'n som fulgte med Asus-kortet. Hovedkortet er forresten Asus P55D Premium, sokkel 1156. På den forrige pc'n lå leseytelsen relativt konstant på 220-230MB/sek, men nå hopper den mellom 100-190MB, og Windows laster ikke like fort lenger. Bruker forresten de primære SATA-kontaktene på Intel-chippen, ikke de to ekstra fra Jmicron... Og til slutt, bare litt sutring rettet til IDIOTISKE Microsoft. Kjøpte en Win7HomePremium RETAIL i februar, og hva skjer når jeg installerer Windows på nytt? Jo, LISENS ER UGYLDIG. Ingen forklaring, bare melding om at den er ugyldig. Og i tillegg, hvis man velger "support" fra MS, koster det 489kr... via mail... Noen som veit om et tlf-nr til MS som kan hjelpe med aktivering uten å få en regning på 500 spenn? Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 HD Tune er ikke et godt testprogram for SSD'er. Kan du laste ned AS SSD Benchmark Leg deretter ut resultatet her(screenshot). Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 HD Tune er ikke et godt testprogram for SSD'er. Kan du laste ned AS SSD Benchmark Leg deretter ut resultatet her(screenshot). Skal gjøre det, må bare komme meg hjem fra jobb først. Så rundt kl 18 skal jeg klare å poste litt resultater fra det programmet. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 La inn programmet selv, og fikk beskjed om at jeg måtte oppdatere firmware på disk for å bruke en del funksjoner. Brant ut ISO på cd og alt gikk greit. Merker ingen stor forskjell, men jeg er rimelig fornøyd med hastigheten fra før av.. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Har flashet til siste versjon. Den fungerte perfekt for 24 timer siden, før jeg byttet innmaten i pc'n fra et P35-hovedkort med E6750 cpu og til P55 hovedkort og i5 750 cpu. Jeg lurer på hva slags innstillinger jeg har køddet opp. Bruker siste BIOS-versjon på hovedkort, har aktivert AHCI, ikke overklokket cpu eller minne, alt er rimelig standard. Har lagt inn Intels siste chipsett-drivere, innstallert Intel Toolbox for SSD, Win7 har fått alle oppdateringer. rett og slett merkelig at ytelsen på disken skal falle fra over 200MB/sek til 120BM/sek i snitt (ved lesing) ved å oppgradere utstyret. I tillegg hopper leseytelsen opp og ned som en jojo, der den det ene sekundet leser 190MB/sek og 2 sekunder etterpå er nede i under 100... Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Her er benchmarkfila. Veit ikke om det er noe galt jeg, virket kanskje noe lav på 4K les... Men den føles ihvertfall treigere. Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Ytelsen er god, men heller ikke mer (min Intel G1 gir høyere score). Du bør ikke være fornøyd før du oppnår minst 400 poeng. Intel G2 som du har - yter opptil drøye 430 poeng. Accestiden var heller ikke spesielt bra. Råder deg til å legge inn testresultatet i SSD Benketråden , så får ekspertene se på det. Endret 9. juni 2010 av johome Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Det var jo noe om dette i en av de andre trådene. "dersom man opplever dårlig ytelse, prøv å disable CPU EIST Function, CPU Enhanced Halt (C1E), C3/C6/C7 State support og lignende i BIOS". Det var noe med strømforbruket såvidt jeg forstod. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Tyvlåner tråden bittegrann. Har selv samme SSD, og merket at den har gått mye tregere nå i det siste. Før hadde jeg vel rundt 7.4 på Windows scoren, nå har den gått ned til 5.9. Tok den testen for moro, men det ser ikke særlig lyst ut.. Hvordan kan den ha blitt så treig? Jeg har vel hatt den ca. 1 år nå uten formatering siden den gang. har også rundt 10~gb ledig diskplass. I starten boota jeg Windows 7 på rundt 11 sekunder, nå vet jeg egentlig ikke, men det er betydlig lengre tid. PCen har riktignok stått på i 2 uker og 23 timer nå, men den burde vel ikke være så treig for det om? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Merko, Mye å ta tak i her. 1) Du bruker en gammel firmware uten TRIM. (oppgrader til siste fra Intel, 02HD) 2) Du bruker IDE, AHCI er det optimale for de fleste SSDer. (spesielt for Intel) Jeg ville ha vurdert å enten ta en image etterfulgt av en HDDerase og restore eller installert Windows 7 på nytt. Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hvilke verktøy bruker dere for å ta image, og restore igjen Anvil? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 TrueImage er det jeg bruker, det er verdt hver eneste krone og mer til. (koster ~ 40€ frem til 15 juni) Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Acronis True Image Home 2010? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 TI 2010 fungerer best med W7. De tidligere utgavene virker å være mer "avansert" men for å ta image og restore er 2010 helt utmerket. Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Kjører på Windows 7 64 bit, så det får bli den. Tenker jeg tester den trialen deres og ser, takk skal du ha Lenke til kommentar
Juji Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Slenger meg på denne her. Det som er rart er at jeg får 84.45 på 4K-64 på les og 31.82 på skriv, hva kan være problemet her? Tror noe skjedde på access tida der Endret 11. juni 2010 av Juji Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå